Start > Körkortsforum > Ni som körde upp i västerås? E…

Ni som körde upp i västerås? Er erfarenhet

nervös 2019-06-24 20:11 ! Citera #
Ska köra upp i västerås om en vecka då det är alldeles för långa tider i stockholm! Ni som kommer från en annan stad och körde upp västerås, vad är er erfarenhet av att köra upp där?! väldigt nervööös
västerås 2019-06-25 18:09 ! Citera #
Hej, gjorde misstaget att jag sökte sådan här info för uppkörning i Västerås. Kuggade just för att jag följde de dumma råden. Rådet var att inte köra 50 km/h vid övergångsställen. Det kan variera beroende på vem du kör upp med förstås. Man ska köra som man lärt sig och inte behöva ändra stil bara för att man kör upp.

Det finns vissa korsningar som är knepiga och annorlunda, så håll koll på skyltarna t.ex. de där blå med vit pil på (påbud).

Lycka till!
Besviken 2019-06-28 08:53 ! Citera #
Läste någonstans på detta forum att man kan bli kuggad för småfel i Västerås.

Jag har bara prövat att köra upp där en enda gång. Då kuggades jag för att jag ansågs köra för sakta i en cirkulationsplats och på en 50-väg (jag körde ca 40 km/h vid övergångsställen). För 50-vägen var raksträcka, bra väg och god sikt så ansåg inspektören tyckte att det räckte för att kugga.

En gång valde jag fel körfält i en korsning som var ovanlig och jag blev tvungen att svänga vänster. Eftersom jag inte gjorde något trafikfarligt eller hindrade trafiken så blev det inte ens något klagomål. Det bra bra gjort av inspektören eftersom det är något som kan hända vem som helst. För övrigt körde jag säkert och bra.

I vilket fall som helst verkar vissa inspektörer vara sugna på att kugga folk. Det saknas tydlighet. Ett annat gigantiskt problem är att både körskolor och inspektörer faktiskt tjänar mer pengar på att kugga folk och det är bara att inse det läget. Det är ju uppenbart att olika personer som gjort samma fel blir kuggade av en inspektör, men godkänns av en annan. Man utsätts för orealistiska situationer och vissa inspektörer tycks vilja framkalla mer stress. Min respekt för inspektörer är nästan helt i botten. Samtidigt menar inspektörerna att vi bara ska lita på dem.
Björn He 2019-06-30 17:29 ! Citera #
Jag var i Västerås på första försöket och blev då kuggad främst p.g.a. en fortkörning på 30-sträckan på Södra Ringvägen genom Västerås centrum.

Jag fick köra upp med VW Golf Diesel och de är tydligen riktiga djävla bilar! De kan öka farten även om man inte gasar, och det tycker jag bara är fel! Hade dock inte lärt mig det innan uppkörningen, det är inte så lätt att lära sig sånt om man inte fått övningsköra en sån, alla trafikskolor har inte såna bilar och den trafikskola jag övningskörde med hade en bensin-Golf.

När jag närmade mig 30-skylten på Södra Ringvägen, var jag nere i 30 km/tim vad jag såg men inspektören hävdade efteråt att jag vrar uppe i 50(?), måste väl ha hänt att bilen ökade farten trots att jag släppte gasen, det gjorde jag, så då kom jag väl upp i 50 av misstag. Men jag tycker jag borde ha fått lite tid på mig att lära känna bilen jag körde upp med så att jag förstod hur jag skulle handskas med den, men jag anser inte att jag fick tillräckligt mycket tid till det. Dessutom är det konstigt tänkt med de där bilarna, varför tillverkar man de där jävla bilarna på ett sånt sätt att de kan öka farten även om man inte gasar?

Jag tycker inte det är allvarligt att jag (av misstag) kom upp i 50 på den där 30-sträckan, är det inte orimligt att kugga mig för en sån ”fortkörning”? Jag har hört att vissa körkortselever kuggats trots att de hållit skyltad hastighet, med förklaringen att ”du skulle ha försökt köra lite fortare så att du inte stoppar upp trafikflödet, hastigheten måste anpassa efter rådande trafikförhållanden, inte bara efter gällande hastighetsbegränsning”.
inspektörn 2019-06-30 22:20 ! Citera #
Kör du 50 på 30-väg ryker körkortet! Grovt trafikbrott!
Att bilen ”gasar” fast du släppt gasen beror på att du haft för hög växel! Dieslar gör så! Det skulle du ha lärt dig innan! Skyll på din lärare som inte har förberett dig ordentligt, eller på dig själv som inte kan lyssna av motorvarvet och lägga i rätt växel!
Björn He 2019-07-01 00:14 ! Citera #
inspektörn 2019-06-30
Kör du 50 på 30-väg ryker körkortet! Grovt trafikbrott!
Att bilen ”gasar” fast du släppt gasen beror på att du haft för hög växel! Dieslar gör så! Det skulle du ha lärt dig innan! Skyll på din lärare som inte har förberett dig ordentligt, eller på dig själv som inte kan lyssna av motorvarvet och lägga i rätt växel!
Alla dieselbilar ökar väl inte farten även om man inte gasar, att de flesta Golfbilar gör så beror väl på att de är riktiga jävla skitbilar?! När jag var bilägare ett par år efter körkortet så hade jag bl.a. en Ford Mondeo Diesel och den ökade aldrig farten när jag inte gasade, dock var man tvungen att köra på lägre växlar med den bilen. På bensinbilar kan man väl oftast köra på 3:an i 30 km/tim, men det kan man tydligen inte på dieselbilar, i.a.f. inte på diesel-Mondeon jag hade, när jag försökte köra 30 km/tim på 3:an så sjönk varvtalet såpass lågt att bilen riskerade motorstopp så jag var tvungen att använda 2:an.

Jag var i Västerås även när jag klarade uppkörningen. Då fick jag köra en VW Golf Kombi, när jag kuggades så fick jag köra en liten Golf men den andra gången i Västerås fick jag köra en stor Golf. Men den där stora Kombi-Golfen ökade aldrig farten när jag inte gasade, trots att den var dieseldriven. Det gick ganska lätt när jag körde upp med Kombi-Golfen, jag upplevde att Västerås var en väldigt lätt stad att köra i, det var väldigt trafiksäkra vägar vilket ju underlättade möjligheten att klara uppkörningen. Så jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsstad, även om jag i.o.f. tycker illa om att uppkörningsbilarna där brukar vara riktiga jävla skitbilar! Västerås är ju ändå en trafiksäker och lätt stad att köra i och ligger på tågavstånd från Stockholm, och är ett bra alternativ för Stockholmare som skall köra upp, det är ju nästan omöjligt att hitta en lämplig ledig tid för uppkörning i Stockholm och då måste man ju bara välja en annan stad.
Gäst 2019-07-01 11:26 ! Citera #
Björn He 2019-07-01
Alla dieselbilar ökar väl inte farten även om man inte gasar, att de flesta Golfbilar gör så beror väl på att de är riktiga jävla skitbilar?! När jag var bilägare ett par år efter körkortet så hade jag bl.a. en Ford Mondeo Diesel och den ökade aldrig farten när jag inte gasade, dock var man tvungen att köra på lägre växlar med den bilen. På bensinbilar kan man väl oftast köra på 3:an i 30 km/tim, men det kan man tydligen inte på dieselbilar, i.a.f. inte på diesel-Mondeon jag hade, när jag försökte köra 30 km/tim på 3:an så sjönk varvtalet såpass lågt att bilen riskerade motorstopp så jag var tvungen att använda 2:an.

Jag var i Västerås även när jag klarade uppkörningen. Då fick jag köra en VW Golf Kombi, när jag kuggades så fick jag köra en liten Golf men den andra gången i Västerås fick jag köra en stor Golf. Men den där stora Kombi-Golfen ökade aldrig farten när jag inte gasade, trots att den var dieseldriven. Det gick ganska lätt när jag körde upp med Kombi-Golfen, jag upplevde att Västerås var en väldigt lätt stad att köra i, det var väldigt trafiksäkra vägar vilket ju underlättade möjligheten att klara uppkörningen. Så jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsstad, även om jag i.o.f. tycker illa om att uppkörningsbilarna där brukar vara riktiga jävla skitbilar! Västerås är ju ändå en trafiksäker och lätt stad att köra i och ligger på tågavstånd från Stockholm, och är ett bra alternativ för Stockholmare som skall köra upp, det är ju nästan omöjligt att hitta en lämplig ledig tid för uppkörning i Stockholm och då måste man ju bara välja en annan stad.
Alla dieselbilar ökar farten automatiskt om du har för HÖG växel i, detta gäller alla dieselbilar, inklusive Mondeo bilar!
Och din gjorde väl inte det för att du hade lärt dig att ha rätt växel i!

Och nej, man kan inte jämföra drivmomenten rakt av när man ställer en bensindriven bil jämte en dieselbil.
Eftersom en diesel har högre drivmoment i motorn än vad en bensindriven bil har så kör man på lägre växlar jämfört med en bensindriven bil. Men håll ett öga på något som heter ”varvräknaren” den visar nämligen vilket varv motorn ligger på, samt ger dig klara direktiv om du måste antingen växla upp eller ned ;)
Pame 2019-07-01 11:51 ! Citera #
Jag är från stockholm och kör upp i västerås 10 juni/ 2019,alltså nyligen.
Klarade på första försöket, tyckte de va jätte enkla vägar, fick köra typ 25 min tyckte de gick sjukt fort.

Jag fick
- back parkera
- köra motorväg typ 3 min
O sen resterande 50-30 vägar
Rondell 3 gg, flera korsningar me högerregeln.

De fanns typ inga bilar ute heller så de blev ännu enklare för det. Detta va kl 10.
Jag fick en trevlig man till inspektör, man märkte att han ville prata massa och ja blev förvånad hur avslappnad ja vart av att prata me honom haha...

Lycka till!
Pame 2019-07-01 11:52 ! Citera #
Körde upp* inte kör upp skrev fel!!
Gäst 2019-07-30 21:21 ! Citera #
Jag kör upp den 13 augusti i Västerås kl 8:15, vad ska man tänka på. Tips snälla

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo