Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning växjö

Uppkörning växjö

Simon 2025-06-14 14:31 ! Citera #
Körde upp i Växjö vid 10.45 tiden en fredag. Möttes av en väldigt trevlig inspektör från Stockholm. Jag skulle uppgradera från automat till manuell och han var väldigt tydlig med att det framför allt handlar om manövreringen vilket kändes betryggande när det var ett tag sedan man tog automatkortet.

Började med att svänga vänster i rondellen vid Vida arena och köra mot Jönköping, vek sedan av på motorvägen in på en landsväg som gick till Härlöv. Efter 700 meter bad han mig vända och sen körde vi ut på motorvägen igen i riktning mot Växjö. När vi började närma oss sa han att vi skulle köra mot centrum. När skyltarna upphörde körde vi mot centrala Växjö och vek av till höger i rondellen innan man kommer ner till Oxtorget. Där körde vi över plankorsningen och fortsatte över till söder. Svängde sedan vänster vid skolan och testade att fickparkera längs med vägen. Slutligen tog vi vänster ut på vägen som går längs med spåret (den vi korsade när vi körde från plankorsningen till söder). Vi körde på den vägen en bra bit, förbi nya domstolsbyggnaden och svängde sedan höger på en krokig väg upp till I11 området.

Det jag framför allt kände under min uppkörning är att om man ska köra upp i Växjö är det viktigt att köra i rondellerna och korsningarna runt I11 området för bussfilerna går jättekonstigt där. Även högerregeln är viktig att hålla koll på då den gäller i varje bostadsområde runtom och man kommer med största sannolikhet köra i något av dessa. Slutligen kan det vara bra att testa att köra vid den plankorsning som finns i Växjö, ganska stor sannolikhet att man testas på den.

Mitt intryck av han jag körde med var väldigt olikt många andra kommentarer. Supertrevlig och gav tips efter uppkörningen på vad jag ska tänka på i framtiden. Har man möjlighet att köra i Växjö innan uppkörningen (framför allt i rondeller och korsningar till och från I11) så är det inte svårare än något annat ställe att ta körkort. Skulle dock inte rekommendera att man kör upp där utan att ha kört något i området innan, finns mycket egenheter med staden.

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
2025-06-19 20:53
4
2025-06-19 08:28
13
2025-06-16 13:58

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor