Snart kommer de kanske införa nytt krav på godkänt teoriprov för att få boka uppkörning, det tycker jag är onödigt. Dessutom är det onödigt att ens ha teoriprov, det räcker ju med bara ett praktiskt körprov! Man får ju under körprovet visa rent praktiskt om man har kunskap om hur man bör tillämpa de regler som gäller i trafiken etc., då finns det ju ingen anledning att ha skriftligt teoriprov där man skriftligen svarar på frågor om trafikregler etc.!
Det går väl att införa ett nytt körkortsprov bestående av endast ett delprov, det praktiska körprovet, bara man ändrar på vissa saker! Jag tycker reglerna om övningskörning skall ändras, eller rättare sagt utökas med ytterligare en regel:
För att få övningsköra så skall man inte, tycker JAG i alla fall, bara ansöka om körkortstillstånd och övningskörningstillstånd. Jag tycker det skall finnas ytterligare ett krav på att skriva teoriprov hos en trafikskola, som i sin tur registrerar hos Transportstyrelsen/Trafikverket när man klarat teoriprovet, och först efter att ha fått godkänt på teoriprovet och beviljats körkorts- och övningskörningstillstånd så får man övningsköra och sedan göra uppkörning. Om man skulle få skriva teoriprov för att få övningsköra så finns det ju ingen anledning att ha både teoriprov OCH körprov på körkortsprovet, det räcker ju med bara körprov, varför skall man behöva skriva teoriprov innan körprovet om man redan skrivit teoriprov innan övningskörning?!
I t.ex. Finland är det ju krav på att skriva teoriprov (med godkänt resultat) för att få övningskörningstillstånd, varför är det inget sånt krav i Sverige också?!