Start > Körkortsforum > Ett tips till er som ska göra …

Ett tips till er som ska göra uppkörning - spela in den

Renfakta 2019-05-19 14:24 ! Citera #
Börje Kugg 2019-05-19
Det krävs en fullbordad gymnasieutbildning och man ska ha allsidig trafik- och körvana.

I utbildningen ingår såklart trafikkunskap och trafikförordningen, men även fordonskunskap, manövrering av fordon, men även kurser om människans psykologi osv.

Utbildningen är 1 år.

Många är såklart duktiga, men alla håller, som jag skrev tidigare - inte måttet!

Mestadels är trafiksinspektören en gammal gubbe som fått nog av sitt tidigare yrke som Buss- eller Lastbilchaffis.
Jag har för mig att jag har läst att du är från Värmland, och där kanske det är så att dom flesta inspektörer är av det äldre slaget. Men själv har jag skrivit en uppsats om just uppkörningar i skolan och då mejlat diverse uppkörningsplatser och frågat om bland annat deras medelålder hos just dom, och dom allra flesta har svarat att deras medelålder ligger mellan 40-45 år. (från Skåne i söder till Östersund i norrland)

Jag vet nu inte vart du anser att en äldre man ska vara i sin ålder för att bli klassad som en ”gammal gubbe” i dina ögon.
Men jag tycker du kan lägga av med att sprida osanna saker om våra inspektörer! För du verkar faktiskt inte ha koll på det du skriver!

Och ingen av dom har varken taxi, buss eller lastbilsutbildning i sin bakgrund innan dom bytte inriktning på yrkeslivet och blev trafikinspektörer (förarprövare) hos Trafikverket. Så det du kommer med är faktiskt inte sant, inte på dom ställen som jag har varit i kontakt med iallafall. Men som sagt, det kanske ser annorlunda ut i Värmland, för dom har jag också varit i kontakt med, men inte fått något svar ifrån ;)
Börje Kugg 2019-05-19 15:12 ! Citera #
”www.expressen.se/gt/trafikinspektor-tog-mutor---far-fangelse/

Trafikinspektör tog mutor - får fängelse
Publicerad 29 jun 2010 kl 11.31 Uppdaterad 29 jun 2010 kl 14.11
Trafikinspektören som sålde körkort döms till fängelse i 1,5 år. Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten i målet.

Kvinnan jobbade på vägverket, men drygade ut sin lön med mutor från personer som ville ta sina körkort enklare. Bland annat slapp hennes pojkvän genomgå det obligatoriska halktestet.

Tog emot hundratalskronor - i mutor
Kvinnan fick hundratusentals kronor för sina tjänster och reste bland annat till Thailand för pengarna. Tre män döms också för att ha agerat som mellanhänder och slussat kunder vidare till henne.
- Jag hade ett förhållande med en man som var aggressiv och hotfull och som fick mig att påbörja de brott jag begått, har trafikinspektören tidigare sagt i en personutredning som domstolen beställt.

Döms till fängelse i 1,5 år
Hovrätten fastslår nu tingsrättens fängelsestraff på 1,5 år.
Hon säger till tingsrätten att hon inte riskerade trafiksäkerheten eftersom hon aldrig godkände någon som hon inte tyckte körde bra.”
Börje Kugg 2019-05-19 15:13 ! Citera #
Www.stockholmdirekt.se/nyheter/trafikinspektor-gjorde-fingret/repdpnqkj!AZBSyfbiOIMcM2q6heFv0Q/

”Trafikinspektör gjorde fingret

Nyheter
Publicerad 07:15, 19 nov 2017
En man anställd som trafikinspektör på förarprovskontoret i Sollentuna visade fingret åt en annan bilist. Detta ska ha skett när den andra bilisten körde efter trafikinspektören under ett förarprov. Inspektören ska då ha känt sig förföljd och provocerad och därför dragit fram fingret.

När båda parkerade vid Sollentunakontoret för förarprov gick den efterföljande personen fram till trafikinspektören. Stämningen blev alltmer hotfull och till slut hotade trafikinspektören med att den andre skulle åka ”på däng”.

Nu har Trafikverket efter stor tvekan beslutat att mannen som pekade finger ändå får behålla sitt jobb - med 15 dagars löneavdrag.”
Börje Kugg 2019-05-19 15:14 ! Citera #
I alla fall två exempel på att inte alla trafikinspektörer - inte utövat sitt yrke med en hög standard, tyvärr. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Renfakta 2019-05-19 16:04 ! Citera #
Börje Kugg 2019-05-19
I alla fall två exempel på att inte alla trafikinspektörer - inte utövat sitt yrke med en hög standard, tyvärr. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Det där var ju inte mycket till ren fakta om dina tidigare uttalanden, tyvärr..
Visst finns det rötägg inom det yrket också, men det gör det även inom skolbespisningen, lärare, butiksanställda och alla möjliga olika yrken. Men det bevisar inte att det oftast är ”äldre gubbar” som är förre detta buss/lastbilschaufförer som numera är förarprövare..

Så var det där ALLT du hade att komma med???
Inte mycket i sådana fall!! :D :D :D
Bollen 2019-05-21 20:52 ! Citera #
Renfakta 2019-05-19
Det där var ju inte mycket till ren fakta om dina tidigare uttalanden, tyvärr..
Visst finns det rötägg inom det yrket också, men det gör det även inom skolbespisningen, lärare, butiksanställda och alla möjliga olika yrken. Men det bevisar inte att det oftast är ”äldre gubbar” som är förre detta buss/lastbilschaufförer som numera är förarprövare..

Så var det där ALLT du hade att komma med???
Inte mycket i sådana fall!! :D :D :D
Varför behöver du fakta!
Jo det är gamla surgubbar/gummor som ser så jävla hårt på sin roll som förarprövare, nästan så att det ligger en smula skadeglädje och hämnd bakom deras beteende. :x

Jag vet med säkerhet ett flertal som ”försökt” köra upp i Järfälla och kuggats. Jag har själv körkort sedan decennier tillbaka och jag kan säga att dessa kandidater kört i princip felfritt. Att göra mindre misstag är mänskligt och borde ignoreras då helheten och säkerheten varit 100%
Var så goda och läs:
www.stockholmdirekt.se/nyheter/korkortsdags-har-ar-det-svarast-att-kora-upp/reprdq!vBzskpTcGBdIEUb29guoUQ/

Bollen
Renfakta 2019-05-22 13:49 ! Citera #
Bollen 2019-05-21
Varför behöver du fakta!
Jo det är gamla surgubbar/gummor som ser så jävla hårt på sin roll som förarprövare, nästan så att det ligger en smula skadeglädje och hämnd bakom deras beteende. :x

Jag vet med säkerhet ett flertal som ”försökt” köra upp i Järfälla och kuggats. Jag har själv körkort sedan decennier tillbaka och jag kan säga att dessa kandidater kört i princip felfritt. Att göra mindre misstag är mänskligt och borde ignoreras då helheten och säkerheten varit 100%
Var så goda och läs:
www.stockholmdirekt.se/nyheter/korkortsdags-har-ar-det-svarast-att-kora-upp/reprdq!vBzskpTcGBdIEUb29guoUQ/

Bollen
Det där är ju inte mycket att komma med eftersom du får ju svaret i artikeln om varför folk kuggas..

”Studien visade bland annat att utvecklingen kan bero på att många mest kör privat och får för lite feedback av sin handledare. Och att de kört i för likartade miljöer och inte gått igenom alla moment. Studien visade också att många bokar provet för tidigt – och bokar en andra uppkörning för tätt inpå den första.

– Samtidigt som fler vill ta körkort nu, är det fler som inte är färdigutbildade när de kommer till oss. Det gör också att det finns färre bokningsbara tider, säger Ylva Lundin, kommunikationschef på Trafikverket Förarprov.”


Har man bristfälliga kunskaper så är det klart att man kuggas, man ska kuggas!!

Och jag vill ha ren fakta från folk härinne för att annars kan dom hålla sig härifrån om dom bara sprider en massa dynga och hittar på egna historier!
Börje Kugg 2019-05-25 17:27 ! Citera #
När ni blir lite äldre kommer ni se igenom Trafikinspektörernas fasad. Tråkigt att så många ska ha en sån ren idiotrespekt för denna grupp.
Björn He 2019-05-25 22:27 ! Citera #
Vore det inte bra om man slutar kugga uppkörningselever som gör något misstag som t.ex. något brott mot någon enstaka trafikregel?

Jag tycker att även om man skulle göra något mindre misstag som t.ex. att man inte följt någon trafikregel så borde man kunna bli godkänd på körprovet ändå, under förutsättning att man betalar t.ex. 1 000 kr extra för uppkörningen. Man brukar väl bli skyldig att betala en tusenlapp i straffavgift om man överträder en trafikregel då man kör bil på riktigt, man blir väl inte direkt av med sitt körkort bara för att man inte följer någon viss trafikregel.

Varför skall man behöva tvingas göra ett nytt körprov bara för att man inte följer regler under körprovstillfället??? Om man hade godkänt uppkörningselever trots att de inte följt någon regel vid uppkörningen så skulle man väl ha haft mindre köer till uppkörningarna. De flesta som redan har körkort och kör bil på riktigt brukar ju ändå inte alltid följa regler, är det rätt att omedelbart frånta dem deras körkort för att de inte följer regler?!
inspektörn 2019-05-26 01:49 ! Citera #
Börje Kugg!
Ok, du lyckades ta reda på vad som krävs för att bli trafikinspektör!
Grattis!
Officiella källor är bra att ha!
Frågan kvarstår dock!
Vem är bättre på att genomföra ett körprov och bedöma ett körprov än trafikinspektörerna?

Det vore mycket intressant att få veta vilka dessa supermänniskor är!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov