Start > Körkortsforum > Ett tips till er som ska göra …

Ett tips till er som ska göra uppkörning - spela in den

Gäst 2019-05-26 13:49 ! Citera #
Björn He 2019-05-25
Vore det inte bra om man slutar kugga uppkörningselever som gör något misstag som t.ex. något brott mot någon enstaka trafikregel?

Jag tycker att även om man skulle göra något mindre misstag som t.ex. att man inte följt någon trafikregel så borde man kunna bli godkänd på körprovet ändå, under förutsättning att man betalar t.ex. 1 000 kr extra för uppkörningen. Man brukar väl bli skyldig att betala en tusenlapp i straffavgift om man överträder en trafikregel då man kör bil på riktigt, man blir väl inte direkt av med sitt körkort bara för att man inte följer någon viss trafikregel.

Varför skall man behöva tvingas göra ett nytt körprov bara för att man inte följer regler under körprovstillfället??? Om man hade godkänt uppkörningselever trots att de inte följt någon regel vid uppkörningen så skulle man väl ha haft mindre köer till uppkörningarna. De flesta som redan har körkort och kör bil på riktigt brukar ju ändå inte alltid följa regler, är det rätt att omedelbart frånta dem deras körkort för att de inte följer regler?!
Denna idé var den SÄMSTA jag någonsin har läst om!
Så du menar att man med andra ord ska kunna ”köpa” sitt körkort även om man har uppvisat brister i sin körning??
Är du helt från vettet??

Du som alltid har skrivit här att det är så himla viktigt att tänka rätt, utbilda sig på rätt sätt, och nu vill du att man ska kunna betala en straffavgift på 1000 kronor även om man har brister i sin körning under körprovet...
Alltså du måste ha tagit fel på datum, för det är INTE den första april idag!!
Björn He 2019-05-26 16:38 ! Citera #
Gäst 2019-05-26
Denna idé var den SÄMSTA jag någonsin har läst om!
Så du menar att man med andra ord ska kunna ”köpa” sitt körkort även om man har uppvisat brister i sin körning??
Är du helt från vettet??

Du som alltid har skrivit här att det är så himla viktigt att tänka rätt, utbilda sig på rätt sätt, och nu vill du att man ska kunna betala en straffavgift på 1000 kronor även om man har brister i sin körning under körprovet...
Alltså du måste ha tagit fel på datum, för det är INTE den första april idag!!
Men tycker du inte att man bör frånta förare deras körkort om de visar någon brist i sin körning? De som har körkort och kör bil på riktigt följer ju inte alltid regler i trafiken, men är det så att de inte måste följa regler??? Normalt blir man inte direkt av med sitt körkort om man inte följer någon trafikregel, man brukar ju för det mesta bli skyldig att betala en straffavgift på runt 1000 - 2000 kr men samtidigt få behålla sitt körkort.
Björn He 2019-05-26 19:29 ! Citera #
Om man blir skyldig att betala nån tusenlapp för att man inte följt en trafikregel men ändå har rätt att fortsätta behålla sitt körkort (om man har körkort då man kör), då bör man väl ha rätt att slippa göra ett nytt körprov om man skulle visa någon brist på körprovet, som att man inte följt trafikregler, det är väl den vanligaste bristen vid körprovet? Även om man inte följt nån regel vid körprovet så borde man väl ändå kunna få körprovet godkänt och få slippa göra ett nytt körprov, det är väl bara att betala 1 000 kr extra för uppkörningen som ”straffavgift” för att man inte följt regler under körprovstillfället.

Ibland när jag t.ex. kör på motorvägar så brukar jag ligga kvar i vänster körfält när jag kört om ett långsammare fordon i höger körfält och ämnar köra om ett fordon till, även om nästa fordon jag ämnar köra om är långt framför mig. Då brukar det oftast hända att bakomvarande bilister (som ämnar köra i för hög hastighet i förhållande till hastighetsgränsen) tycker jag ligger i vägen för dem och när jag inte flyttar mig till höger körfält för att låta dem köra om mig så kör de in till höger körfält och kör om mig till höger och det får man ju i regel inte göra, borde man inte ta körkortet från förare som kör om till höger trots att man inte får det, eftersom de förarna inte följer regler?! Jag har hört att en av mina gamla studiekamrater på universitetet blev kuggad på sin uppkörning för att han gjorde en omkörning till höger på en motorväg, var det rättvist?!

Sen undrar jag, varför är det förbjudet att köra om till höger? Det borde väl vara lämpligt att köra om fordon i vänster körfält till höger på vägar som har flera körfält utan mötande trafik, det får man ju göra om körfälten enligt körfältsvägvisare leder till olika färdmål, är belägna i anslutning till en korsning och/eller om vägens hastighetsbegränsning är högst 70 km/tim, men varför får man inte köra om till höger på t.ex. en motorväg som har 110 eller 80 som hastighetsbegränsning?
Gäst 2019-05-27 17:09 ! Citera #
Björn He 2019-05-26
Men tycker du inte att man bör frånta förare deras körkort om de visar någon brist i sin körning? De som har körkort och kör bil på riktigt följer ju inte alltid regler i trafiken, men är det så att de inte måste följa regler??? Normalt blir man inte direkt av med sitt körkort om man inte följer någon trafikregel, man brukar ju för det mesta bli skyldig att betala en straffavgift på runt 1000 - 2000 kr men samtidigt få behålla sitt körkort.
Det är väl ändå en stor skillnad på att att bötfälla någon som har körkort gentemot att erbjuda någon ett körkort fast man har kuggat på sin uppkörning..

Har man körkort och bryter mot en regel så är det klart att man ska få böter, men går man en körkortsutbildning och har en uppkörning så SKA man inte bryta mot NÅGON regel om man är tillräckligt utbildad..
Gör man det ändå så kan ju inte inspektören veta om man kan alla regler eller inte, och då tycker jag att det är helt rätt att fälla dessa människor så att dom inte kommer ut i våran trafik.

För precis som du själv sa så finns det redan personer som bryter dagligen mot våra regler, men då vill du kunna erbjuda helt färska körkortsprovtagare en chans att se till så att det kommer ut ÄNNU fler regelbrytare på våra vägar..
Vill du inte se trafiksäkra förare i vårt land?

Måste säga att du har en mycket märklig tankegång gällande detta..
Finner inga ord 2019-06-18 20:44 ! Citera #
....... HAHAHAHHAAAA!!!

Den här tråden är ju priceless!
Här kommer mer saker ni kan skriva om!

Vi kör BARA 2 prov om dagen och resten av tiden sitter vi bara på kontoret och ”administrerar”

Vi får provision!

Vi tittar ENBART på folks yttre och är man välklädd så har man lättare att bli godkänd! Förutom när det är innan jultider då juklappar ska köpas, se punkt ovan till varför vi underkänner av INGEN anledning alla!

Varför betala 1000kr för att man brutit på en regel! Swisha inspektören direkt! Helst nära jultider som sagt!

Spela in inspektören helst med video också så vi kan åberopa GDPR och eleven blir låst ur systemet tills förundersökning om brott lagts ner.

Vi kör som idioter privat hela kåren och älskar att åka efter övningskörare för att se deras misstag och sen åka förbi och peka finger och skrika ut genom rutan, ”vi ses på trafikverket!!!”

Fyll gärna på med mer ”sanningar”

Hahhahahahaaa!!!
Börje Kugg 2019-07-01 22:54 ! Citera #
”Spela in inspektören helst med video också så vi kan åberopa GDPR och eleven blir låst ur systemet tills förundersökning om brott lagts ner.”

Nej, det förespråkar jag inte. Inte heller att den ska publiceras.
Men i bevissammanhang kan det vara bra att ha ljudinspelning.

Det hade säkert underlättat att fälla inspektören för 10 år sen, som tog emot mutor.


Märkligt hur du känner ett behov att förminska oss med sarkasm som inget av vad som skrivits i denna tråd vore sant!
Va
Börje Kugg 2019-07-01 23:02 ! Citera #
Körprovet är för övrigt orättvist och icke rättssäkert, det har Riksrevisionen visat.

”Vägverkets körprov – lika för alla? (RiR 2007:6)
GRANSKNINGSRAPPORT11 MAJ 2007
Vägverkets körkortsinspektörer bedömer inte körkortsaspiranter på ett enhetligt sätt. Det finns stora och oförklarade skillnader i andelen godkända körprov. Skillnaderna finns framförallt inom många av Vägverkets kontor, men också mellan kontoren. Det visar en granskning som Riksrevisionen har gjort av Vägverkets förarprövning.”
riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2007/vagverkets-korprov---lika-for-alla.html
inspektörn 2019-07-01 23:43 ! Citera #
Börje Kugg!
Du hänvisar till en 12 år gammal undersökning!
Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess!
Bla. har Vägverket slagits ihop med Banverket och bildat Trafikverket!
Dessutom har Transportstyrelsen bildats som har tillsyn över Trafikverket.
Tidigare hade Vägverket tillsyn över sig själva, och det var nog inte optimalt!
En mängd åtgärder har genomförts och genomförs fortlöpande, så kom in i nutiden!
Börje Kugg 2019-07-02 00:30 ! Citera #
Man får hoppas att det blev bättre.

Jag är inte säker.
Börje KUGG 2019-07-02 02:09 ! Citera #
Många som kör upp kör ju såklart jävligt dåligt också - svag självinsikt, dålig privat handledare eller trafiklärare som missbedömer eleven och bokar provet för tidigt är några orsaker. Jag hamnade bakom en Trafikskolebil på uppkörning för några veckor sen och tyckte synd om personen som körde upp pga hur velande körningen var. Ibland kan svår nervositet och oro istället vara den största anledningen till att det går dåligt. Det känns i vilket fall fel att inspektörerna kan bete sig illa mot någon som är i en utsatt situation.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest