Börje Kugg 2019-05-19
Det krävs en fullbordad gymnasieutbildning och man ska ha allsidig trafik- och körvana. I utbildningen ingår såklart trafikkunskap och trafikförordningen, men även fordonskunskap, manövrering av fordon, men även kurser om människans psykologi osv.
Utbildningen är 1 år.
Många är såklart duktiga, men alla håller, som jag skrev tidigare - inte måttet!
Mestadels är trafiksinspektören en gammal gubbe som fått nog av sitt tidigare yrke som Buss- eller Lastbilchaffis.
Jag vet nu inte vart du anser att en äldre man ska vara i sin ålder för att bli klassad som en ”gammal gubbe” i dina ögon.
Men jag tycker du kan lägga av med att sprida osanna saker om våra inspektörer! För du verkar faktiskt inte ha koll på det du skriver!
Och ingen av dom har varken taxi, buss eller lastbilsutbildning i sin bakgrund innan dom bytte inriktning på yrkeslivet och blev trafikinspektörer (förarprövare) hos Trafikverket. Så det du kommer med är faktiskt inte sant, inte på dom ställen som jag har varit i kontakt med iallafall. Men som sagt, det kanske ser annorlunda ut i Värmland, för dom har jag också varit i kontakt med, men inte fått något svar ifrån