Start > Körkortsforum > Uppkörning Södertälje

Uppkörning Södertälje

Ha 2020-01-15 11:45 ! Citera #
Har någon haft uppkörning i Södertälje? Vilka rundor hade ni och hur gick det?
Lk 2020-02-05 23:00 ! Citera #
Kan nån svara ?
Albin 2020-02-07 13:12 ! Citera #
Lk 2020-02-05
Kan nån svara ?
Jag hade min uppkörning i Södertälje i måndags, mina andra uppkörning då jag kuggade den första i Eskilstuna.
Var helt ovan med att köra i Eskilstuna, men ska inte skylla på det, jag var helt enkelt för nervös :D
Men uppkörningen i Södertälje satte jag utan några större problem, lyckades till o med få samma inspektör ;)

Slapp göra säkerhetskontrollen eftersom hon visste att jag kunde den.
Så vi satte oss nästan direkt i bilen och hon sa bara att hon kommer kolla lite extra noga på det som jag kuggade sist på, för att se om jag hade lärt mig göra dom momenten på rätt sätt.

Så jag fick starta med att köra omkring i Södertälje Hamn en liten stund, sedan skulle jag köra upp på E4:an mot Järna, väl framme i Järna så fick jag backa runt hörn, och jag skulle sedan köra tillbaka mot stan via Tvetavägen, vilket jag skulle göra på egenhand då det var en av punkterna jag kuggade sist på. Och när vi passerade infarten till Hovsjö så frågade hon om jag hittade tillbaka till Trafikverket på egenhand? Jag sa att jag tror det, bra sa hon då, då kan du köra dit, för sedan är provet avslutat.

När jag hade parkerat bilen och vridit om nyckeln så att bilen stängdes av så sa hon ”Grattis, ditt andra körprov är med marginal godkänd.” Fick bara ett par små tips på vad jag ska tänka på, men annars så var körningen jättebra utförd!
Piraten 2020-02-08 04:17 ! Citera #
Ha 2020-01-15
Har någon haft uppkörning i Södertälje? Vilka rundor hade ni och hur gick det?
Vet inte varför alla är som besatta om vilka rundor man får på uppkörningen ?
Det bestämmer inspektörern, och är så klart olika rundor och inte samma varje gång.
Än vilken runda du får så lär det märkas om du kan köra bil, så bättre att fokusera på det viktiga! som är att kunna köra bil :)
Mvh
Piraten
Albin 2020-02-08 23:30 ! Citera #
Piraten 2020-02-08
Vet inte varför alla är som besatta om vilka rundor man får på uppkörningen ?
Det bestämmer inspektörern, och är så klart olika rundor och inte samma varje gång.
Än vilken runda du får så lär det märkas om du kan köra bil, så bättre att fokusera på det viktiga! som är att kunna köra bil :)
Mvh
Piraten
Du har helt rätt på den punkten, väldigt många verkar vara besatta av att få veta vilka vägar andra har fått köra.
Jag frågade faktiskt min inspektör om det, och hon sa att hon visste om hur snacket gick på diverse forum, och har därmed mellan 4-5 olika rundor hon kan välja mellan, just för att ingen ska kunna titta ut i förväg hur rutten ser ut. Och hon tittar ut en ny runda ungefär var 14:de dag, vilket alla inspektörer gör som hon känner till. Så att fråga hur andra har fått köra är därmed det dummaste man kan göra, för tittar man ut en sträcka, och får sedan köra en helt annan, det kan göra så man blir extra nervös..
Micke 2020-02-11 18:27 ! Citera #
Det kan vara både farligt och läskigt att köra i Södertälje! Jag har kört bil i de flesta av europas länder och några av asiens men har aldrig stött på så urusla bilförare!
Vänstertrafik, extremt höga hastigheter, aggressiv körning är snarare en regel än undantag.
Tror inte det är någon audi, bmw eller Mercedes som håller längre avstånd än 1,5 sekunder!
Skulle gärna vilja veta hur måna som har körkort i den stan!
Ren självbevarelsedrift fick mig att flytta därifrån!
Jag kan bara gratulera de som överlever och lyckas ta körkort där!
Yrkesförare 2020-02-14 12:11 ! Citera #
Micke 2020-02-11
Det kan vara både farligt och läskigt att köra i Södertälje! Jag har kört bil i de flesta av europas länder och några av asiens men har aldrig stött på så urusla bilförare!
Vänstertrafik, extremt höga hastigheter, aggressiv körning är snarare en regel än undantag.
Tror inte det är någon audi, bmw eller Mercedes som håller längre avstånd än 1,5 sekunder!
Skulle gärna vilja veta hur måna som har körkort i den stan!
Ren självbevarelsedrift fick mig att flytta därifrån!
Jag kan bara gratulera de som överlever och lyckas ta körkort där!
Jag tycker du tar i lite väl mycket, för när det kommer till att hålla avstånd till bilen framför så ser inte jag någon som helst skillnad på det, oavsett om man kör i Södertälje, Eskilstuna, Örebro eller Norrköping.
Alla bilisterna i dessa städer som jag nyss nämnde är lika dåliga på det, och det inkluderar ju då även höga farter och aggressiv körning..

Och eftersom du verkar så berest av dig, så borde även du veta om att trafikläget i dom allra flesta större städerna i Europa ser exakt likadan ut, dom har precis samma problem som vi har här hemma.
Och ska vi börja prata om riktigt urusla bilförare så håller sig nog både grekerna och ryssarna på en betydligt högre nivå än vad vi svenskar gör :)
Trabanten 2020-07-10 17:36 ! Citera #
Hej på er. Klarade uppkörningen idag!

Är så sjukt glad, särskilt eftersom att jag kuggade en uppkörning i Sollentuna förra veckan. Satt och hängde på trafikverkets hemsida hela tiden efter det och lyckades få en tid idag 10/7-20 kl 14:45.

Jag fick Lars som inspektör, han var välidgt trevlig och skön. Vi var till och med från samma ort och kommun, Lilla Alby i Sundbyberg så det var lite kul. Eftersom jag klarade säkerhetskontrollen vid förra uppkörningen körde vi bara direkt ut från trafikverket. Jag körde:

Kommer inte ihåg exakt vart jag körde, men jag tog höger ut från trafikverket i alla fall. Sedan parkerade vi rätt tidigt in i körningen, jag gjorde en riktigt snygg backparkering bredvid en bil. Efter det tog vi oss till ett 30-område, bränningestrandsvägen. Där är det VÄLDIGT viktigt att inte ligga nära 30km/h, bedöm själv men jag skulle säga att 20 kan vara ett max att köra där. Positionera dig även i mitten så ofta du kan, kanske inte i backkrön om det skulle komma en bil i motsatt körriktning. Vi svängde oss fram till Trollsjövägen och ut höger på Nyköpingsvägen. Lite landsvägskörning alltså. Precis vid svängen kommer en skylt som varnar för vilt, jag visade att jag såg detta genom att titta in i skogen vid sidan och vara handlingsberedd. Sedan kom vi fram till en rondell på Nyköpingsvägen, vid den tog vi höger upp på E4an. Först 70 och sedan 100, gasa på rejält och tänk inte så mycket på hastigheten där. Några km/h över gränsen är faktiskt nästan bara bra och accepterat (eftersom att majoriteten ändå kör för fort). Vi tog därefter första avfarten mot Södertälje C, där hjälpte Lars mig och sa att jag ska hålla vänster vid avfarten för att komma rätt (mot hamnen/scania). Där svängde vi alltså vänster och sedan tillbaka mot trafikverket.

Ett tips är att överdriva, särskilt när det kommer till barn och gående. Var försiktig, sänk hastigheten när du ser ett barn, var riskmedveten, och se din bil som en ”mördarmaskin”.

Lycka till allihopa!!
Erv13 2020-07-19 19:53 ! Citera #
Gäst 2019-09-08
Man får ALLTID köra genom stan, hur ska dom annars kunna bedöma din stadskörning???
Så ljug lite mera lilla rödluvan! :D
:lol: Rödluvan jag döör :lol:
DONDON00 2020-07-24 23:21 ! Citera #
Gäst 2019-09-08
Man får ALLTID köra genom stan, hur ska dom annars kunna bedöma din stadskörning???
Så ljug lite mera lilla rödluvan! :D
Körde aldrig inne i stan :P

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov