Start > Körkortsforum > Uppkörning Södertälje

Uppkörning Södertälje

A.M 2019-04-17 19:36 ! Citera #
Hej.

Har uppkörning i Södertälje nästa vecka men aldrig kört där sen innan, bara varit på ett bröllop där. Kört i Sollentuna-området, mot Täby/Upplands Väsby. Vet att man ska vara förberedd på allt. Men hört att vägarna är lite annorlunda där; främst motorvägarna? Sollentuna är det ju hålla till höger och akta bussfilerna och sen vanliga på och avfarter. Vanligt skit :)

Någon som orkar skriva vad man ska tänka på och vilka vägar man kanske åker?.

Tack på förhand A.M
Gäst2 2019-04-18 11:23 ! Citera #
Varför skulle vägarna vara annorlunda i Södertälje än med övriga landet? :D
Jag hade min uppkörning i Södertälje också, tyckte den var hur bra som helst.

Efter att säkerhetskontrollen var gjord så fick jag snurra runt lite inne i stan, för att sedan åka upp på E4:an vid Södertälje hamn mot Nyköping. Men när vi kom bort till avfarten vid Södertälje syd så skulle jag svänga av och följa skyltarna mot Pershagen. Väl där fick jag köra runt lite i villa området som finns där, och även backa runt hörn, sedan var det samma väg tillbaka till startplasten och uppkörningen var därmed över.

Allt som allt så körde jag i c:a 20-25 minuter och klarade uppkörningen på första försöket!
Södertälje som stad är jättelätt att köra i!!
A.M 2019-04-18 21:20 ! Citera #
Haha det har du rätt i. Men hade hört att det bl.a var väjningsplikt på en påfart till motorväg, det jag menade med annorlunda. Men struntsamma man ska kunna köra överallt som du säger.

Tack så mycket för svar, jag återkommer hur det gick :)
Gäst 2019-04-19 17:05 ! Citera #
A.M 2019-04-18
Haha det har du rätt i. Men hade hört att det bl.a var väjningsplikt på en påfart till motorväg, det jag menade med annorlunda. Men struntsamma man ska kunna köra överallt som du säger.

Tack så mycket för svar, jag återkommer hur det gick :)
Det är ALLTID väjningsplikt när du ska ut på en motorväg, så där är det absolut inte någon skillnad från Södertälje :D
A.M 2019-04-23 23:31 ! Citera #
Uppkörningen gick strålande. Fick även panikbromsa ute på en landsväg, enkelt och roligt :). Tog mig några minuter att hantera dieselbilen ordentligt och fick köra på lägre växlar än vad jag var van med.
Gäst 2019-04-24 11:35 ! Citera #
A.M 2019-04-23
Uppkörningen gick strålande. Fick även panikbromsa ute på en landsväg, enkelt och roligt :). Tog mig några minuter att hantera dieselbilen ordentligt och fick köra på lägre växlar än vad jag var van med.
Grattis!
Fick du köra samma väg som jag beskrev?
Att man brukar få panikbromsa på en uppkörning är nog inte allt för vanligt, så var glad över att du fick göra det.
A.M 2019-04-27 00:32 ! Citera #
Tackar ödmjukast.

Ja i princip samma vägar. Haha nej jag trodde först att hon skojade, hade aldrig hört att man fick göra det. Trevlig helg på dig.
Gäst 2019-06-10 14:00 ! Citera #
Hej!

Behöver man övningsköra i Södetälje innan man harsin uppkörning där, vad tycker ni som haft uppkörningen där? :)
Börje Kugg 2019-06-12 00:10 ! Citera #
Det beror helt på...har du övningskört väldigt mycket och lärt dig rätt klarar du det ändå, även om miljön är helt ny.

Men att känna till staden man ska köra i underlättar såklart för många, inte minst psykologiskt. Behöver inte tänka så mycket på att kolla skyltar om man på ett ungefär kan vart de viktigaste vägarna finns osv.
Börje Kugg 2019-06-12 00:13 ! Citera #
Har du möjlighet kan du väl åka dit och köra lite runt Trafikverket för att bekanta dig något.

Då kan du få en bra start på provet i alla fall.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov