Start > Körkortsforum > Uppkörning Södertälje

Uppkörning Södertälje

Gäst 2019-06-12 18:34 ! Citera #
Gäst 2019-04-19
Det är ALLTID väjningsplikt när du ska ut på en motorväg, så där är det absolut inte någon skillnad från Södertälje :D
Nja....

Om det finns en påfart så är det ömsesidig hänsyn som gäller.....

Saknas den så är det väjningsplikt såklarr....
Björn He 2019-07-01 14:56 ! Citera #
Vid infart på motorväg, motortrafikled och huvudled har man endast väjningsplikt om det saknas körfält för inkommande trafik. Om man kör in i ett eget körfält för inkommande trafik så gäller ju ömsesidigt hänsynstagande som vid körning i körfält och körfältsbyte.
Godkänd 2019-07-05 20:09 ! Citera #
Då jag prövat uppkörningar på många ställen så kom jag fram till att för Stockholm är Södertälje är ett bra val. Det är ingen liten stad och det finns ganska mycket trafik en vanlig förmiddag. Jag rekommenderar absolut att du övningskör minst två dagar just där och andra gången kan vara före uppkörningen. Det finns minst en märklig cirkulationsplats och vissa skyltar är lite svåra att se pga buskage och mycket som händer.

Tyvärr har jag bara kört upp där en gång, då jag blev godkänd utan anmärkningar. Nu har jag kört mycket med körskola och privat så jag borde ju ha klarat det. Statistiskt sett kuggar de bara en aning färre än t.ex Farsta, om jag nu minns rätt. Däremot var uppkörningen inte alls så obehaglig som den kan vara ibland.

Tro inte att Södertälje är lätt. Det finns massor av situationer som kommer avslöja om du inte är redo. Min uppkörning var dock realistisk, dvs lite av varje och inte onödigt svår med flit. Jag fick en superbra inspektör som var tydlig, lugn och humoristisk! Kunde inte önska något mer.

Jag skulle välja Södertälje igen om jag hade kuggat, men som sagt det kan finnas andra inspektörer där som gör det onödigt svårt - jag vet inte - bara att de kuggar ungefär lika många som andra (kolla statistiken själv).
Björn He 2019-07-21 14:10 ! Citera #
En före detta gymnasiekamrat blev kuggad för småsaker när han hade uppkörning i Södertälje. Han berättade för mig i skolan att han blev kuggad för att han ”visade brister i förmågan att köra miljövänligt” eftersom han inte hoppade över växlar, det tycker jag bara var dåligt och oanständigt! Man måste väl inte hoppa över växlar när man kör, när jag körde upp (och klarade uppkörningen) så växlade jag i vanlig ordning men jag fick ingen anmärkning för det, konstigt att han kunde få det.
Vet inte hur det gick för honom med hans körkort, men han var garanterat tvungen att göra om teoriprovet eftersom han inte hann klara uppkörningen inom två månader efter att ha klarat teoriprovet. När han gjorde sitt andra körprov så var han i Jakobsberg, men han blev kuggad på det körprovet också, då med en konstig förklaringen ”Jag anser inte att du kan kör säkert”. Löjligt alltså!

Fast det bör väl vara enkelt att klara uppkörningen i Södertälje. Nån stubbe berättade på Flashback för några år sen att han körde upp i Södertälje efter att ha blivit kuggad en gång i Farsta och att köra upp i Södertälje tyckte han var mycket lättare än att köra i Farsta. Han berättade samtidigt att han fick köra upp med en väldigt bråkig bil, det var en Volkswagen Golf Diesel och den ökade farten när han släppte gasen så man kunde riskera att överskrida hastighetsbegränsningen om man inte tog det tillräckligt försiktigt.
Alltså jag fick uppleva samma sak när jag blev kuggad på första försöket, körde dock inte i Södertälje men jag körde i Västerås och Trafikverkets uppkörningsbilar där är också Golf Diesel och de är tydligen riktiga skitbilar!
Jag visste inte att det var nån skillnad mellan bensin och diesel men den där diesel-Golfen jag fick köra upp med ökade farten även när jag inte gasade, men jag råkade tydligen missa lära mig att dieselbilar kan öka farten innan jag bokade tid för uppkörning, det är väl inte så lätt att lära sig det om man inte haft möjlighet att övningsköra såna där skitbilar, eller trafikskolan jag övningskörde med hade en Golf men den var visst bensindriven. Trafikskolan erbjöd ju inte ens mig att få låna nån av deras bilar då jag skulle köra upp, hade jag fått låna deras bilar istället för en av Trafikverkets bilar så hade jag väl haft mycket mindre risk för kuggning.
Jag fick bl.a. köra på Södra Ringvägen förbi Västerås centrum och såg att min hastighet var nere i runt 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten på Södra Ringvägen men inspektören hävdade efteråt att jag var uppe i 50 på den där 30-sträckan(?). Det måste väl ha hänt att bilen ökade farten även när jag inte gasade, då kom jag väl upp i 50 på 30-vägen av misstag... Men jag tycker jag borde ha fått tid på mig att lära känna bilen jag fick köra upp med, det fick jag inte anser jag. Förresten är det bara konstigt att diesel-Golfarna kan öka farten även om man inte gasar, men det beror väl på att de är riktiga skitbilar. Jag var i Västerås även när jag klarade uppkörningen men den gången fick jag inte köra upp med en sån där skitbil, jag fick då köra upp med en Kombi-Golf som också var dieselbil, när jag blev kuggad så fick jag köra en liten Golf. Kombi-Golfen var inte alls någon ”bråkig” bil som den där Golfen var.

Fast jag tycker Västerås är ett bra alternativ för de som bor i Stockholm. Det brukar väl vara rätt fullbokat i Södertälje, då kan ju Västerås vara en bra alternativ stad att köra upp i, Västerås ligger ju på tågavstånd från Stockholm.
Freja 2019-08-13 01:00 ! Citera #
Jag körde upp i Södertälje och klarade det på första försöket. Innan provet var jag rädd, man har ju hört om kärringar som kuggar för lilla minsta - och min största rädsla var att få någon som skulle bedöma mig orättvist. Jag kunde nog inte önskat mig någon annan än hon jag fick köra upp med - även om jag hade kuggat.

Ut från Trafikverket är det väkningsplikt vilket är tydligt markerat, därefter svänger jag vänster och ska göra ytterligare en vänstersväng i korsningen som kommer - varvid hon bromsar in och använder dubbelkommandot. Kände bara att allt var kört då men hon sa lugnt och sansat att jag skulle andas och fortsätta köra. Vi körde i lite cirkulationer, landsväg och villaområde. Var supernervös inför backa runt hörn, och gjorde en riktigt risig backning och påväg ut från bostadsområdet missar jag en stoppskylt men ser att hon tänker bromsa åt mig varvid jag bromsar själv o stannar.... fick även motorstopp i en rondell så kände verkligen att det var över när jag skulle parkera vid Trafikverket där jag parkerar i mitten av två rutor. Var helt beredd på att bli kuggad och insåg verkligen mina fel - och att det var mitt fel. Så hör jag att hon godkänner min körning, kunde inte ens tänka!!!! Rekommenderar verkligen deras helhetsbedömning och tycker inte att ni ska oroa er - gör ert bästa, blir nästan inte värre än min uppkörning.. 8-) :? :cry:
Filip 2019-08-17 11:32 ! Citera #
Freja 2019-08-13
Jag körde upp i Södertälje och klarade det på första försöket. Innan provet var jag rädd, man har ju hört om kärringar som kuggar för lilla minsta - och min största rädsla var att få någon som skulle bedöma mig orättvist. Jag kunde nog inte önskat mig någon annan än hon jag fick köra upp med - även om jag hade kuggat.

Ut från Trafikverket är det väkningsplikt vilket är tydligt markerat, därefter svänger jag vänster och ska göra ytterligare en vänstersväng i korsningen som kommer - varvid hon bromsar in och använder dubbelkommandot. Kände bara att allt var kört då men hon sa lugnt och sansat att jag skulle andas och fortsätta köra. Vi körde i lite cirkulationer, landsväg och villaområde. Var supernervös inför backa runt hörn, och gjorde en riktigt risig backning och påväg ut från bostadsområdet missar jag en stoppskylt men ser att hon tänker bromsa åt mig varvid jag bromsar själv o stannar.... fick även motorstopp i en rondell så kände verkligen att det var över när jag skulle parkera vid Trafikverket där jag parkerar i mitten av två rutor. Var helt beredd på att bli kuggad och insåg verkligen mina fel - och att det var mitt fel. Så hör jag att hon godkänner min körning, kunde inte ens tänka!!!! Rekommenderar verkligen deras helhetsbedömning och tycker inte att ni ska oroa er - gör ert bästa, blir nästan inte värre än min uppkörning.. 8-) :? :cry:
Har själv uppkörning i Södertälje om en månad och är så förbannat nervös eftersom har några kompisar som kuggade på småsaker där, men efter ditt inlägg måste jag säga att jag blev mycket lugnare. Hoppas man får samma kontrollant som du fick :)
Gäst 2019-09-01 20:21 ! Citera #
Tack så mycket till er som förklarar hur ni körde i Södertälje. Har själv uppkörning där och jag tänkte åka dit och köra samma vägar som ni har beskrivit och självklart lite allmänt också :)
Gäst 2019-09-04 03:46 ! Citera #
Körde upp i Södertälje och klarade på första.

Behövde inte röra mig inne i smeten utan fick direkt åka ut på landsvägen mot Nynäshamn och sen lite motorväg tillbaka. Enkelt.
Gäst 2019-09-08 13:29 ! Citera #
Gäst 2019-09-04
Körde upp i Södertälje och klarade på första.

Behövde inte röra mig inne i smeten utan fick direkt åka ut på landsvägen mot Nynäshamn och sen lite motorväg tillbaka. Enkelt.
Man får ALLTID köra genom stan, hur ska dom annars kunna bedöma din stadskörning???
Så ljug lite mera lilla rödluvan! :D
Gäst 2019-09-10 05:08 ! Citera #
Gäst 2019-09-08
Man får ALLTID köra genom stan, hur ska dom annars kunna bedöma din stadskörning???
Så ljug lite mera lilla rödluvan! :D
Haha, varför i helvete skulle jag ljuga om något så trivialt flera år efter att jag tog kortet? Jag övningskörde nästan uteslutande i Södertälje så jag vet ganska exakt var jag körde på uppkörningen, och det var inte inne i stan.

Jag körde ut höger från kontoret mot Östertälje IP där jag fick backparkera. Därifrån fortsatte jag sedan ut på Nynäsvägen, gjorde en vändning vid en mindre väg, körde Nynäsvägen tillbaka, ut på motorvägen en bit och slutligen tillbaka till kontoret. Det räckte bevisligen för inspektören.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor