Start > Körkortsforum > Kuggat 7 gånger!!!

Kuggat 7 gånger!!!

hopplöst 2019-01-16 18:16 ! Citera #
Hej nu är det så att jag kuggat gång på gång även när mina körlärare gett mig beröm och sagt att jag kommer att klara utan problem. En av dessa lärare har tidigare jobbat som trafikinspektör i flera år och vet hur körprovet bedöms osv men klarar fortfarande inte uppkörningen. Vet inte vad mitt problem är då jag under körlektionerna kör jättebra och trafiksäkert men så fort provet börjar blir jag så nervös. Gör misstag som jag annars aldrig brukar göra så att jag som missar att kolla i cykelbanor och hitta luckor i rondeller. Läst folks inlägg här som klarat på 8 de och 10 de men känns som jag aldrig nånsin kommer klara, hur mycket jag än kämpar kommer jag inte lyckas:( Ville bara få ut mig det här och undrar hur ni andra som kuggat flera gånger ändrat inställning och lyckats till slut?
Gandhi 2019-01-16 19:09 ! Citera #
Det är lugnt, det löser sig! Känner en sig som kuggat 9 gånger och tog körkortet nu för någon månad sen. Om hon kan så kan du också. Jobba på självförtroendet!
Örebro 2019-01-16 23:43 ! Citera #
Du vet ju vad ditt problem är eftersom du själv beskrev det i texten du skrev :D
Problemet är att du får svårt att fokusera på själva körningen eftersom du blir så himla nervös.
Så fort du kan skjuta din nervositet åt sidan under bara dom 20-25 minuterna som du kör så kommer du greja kortet.
Men jag förstår inte varför du blir så nervös, du vet ju hur det går till eftersom du har haft 6 uppkörningar tidigare.
Försök att bara ta det lugnt nästa gång du kör, även om det är svårt, men om du vill klara en uppkörning så är det nått du måste göra, för annars kommer du bara harva vidare med dina uppkörningar..

Lycka till!
Du klarar det 2019-01-17 01:47 ! Citera #
Vet absolut hur du känner. Kuggade mina uppkörningar och kände mig värdelös och ledsen efter. Hann köra tre uppkörningar innan teorin tog slut och då vart min självförtroende förstört i trafiken. Valde därför (trots att alla var emot det) att ta en paus på kring en månad för att bygga upp självförtroendet och finna det roliga i att köra igen. Körde lite med en trafikskola innan min nästa uppkörning vilket jag blev godkänd i. Men är absolut som dig, kunde köra hur självsäkert som helst i trafiken men direkt när det var dags för uppkörning och såg inspektörerna så gick allt åt skogen. Några tips som funkade för mig var dock att inte stressa med att få körkort, ta åt dig vad inspektörerna sa, arbeta och tänk på det och något som funkade för mig var stt byta runt till olika trafikskolor. Körde själv med tre olika och lär mig alltid nya saker eftersom att de alla lär på olika sätt :)

Något annat som jag tror var en faktor till att jag slappnade av vid uppkörningen var min trafiklärare som var grym på att lugna ner mig, som berättade att det inte gör något om jag missar små saker så länge jag inte sätter trafiken i risk. Applicerade det till hur jag körde och tror att inspektörerna uppskattade det. Sedan är det kanske också att lära känna dig själv, jag vet själv att jag fokuserar bättre om jag inte pratar med inspektören och känner mig mer bekväm när radion är på.

Tänk också på att de kan ha överseende för småsaker och kör på ett säkert sätt som inte sätter andra i fara.

Du kommer att klara det! Lycka till och håller tummarna för dig!!
Gästen 2019-01-17 16:22 ! Citera #
Hur länge har du utbildad dig själv tills nu? Efter ett år borde man vara redo (nu jätte redo) för uppkörningen.

Att kugga 7 gånger är inte normalt.
. 2019-01-17 16:35 ! Citera #
Gästen 2019-01-17
Hur länge har du utbildad dig själv tills nu? Efter ett år borde man vara redo (nu jätte redo) för uppkörningen.

Att kugga 7 gånger är inte normalt.
Vissa människor har grava nervösa störningar. Kanske ett tecken på att de inte borde ha körkort, kanske inte.
Gäst 2019-01-17 18:17 ! Citera #
. 2019-01-17
Vissa människor har grava nervösa störningar. Kanske ett tecken på att de inte borde ha körkort, kanske inte.
Jag håller med, har man så pass svårt att hålla koll på sin nervositet så ska man nog inte vistas i trafiken som bilist.
Körkortet är inte till för alla, tyvärr, men det är sant. Vissa klarar inte av att ta körkort. Och man måste nog se till sig själv och komma på när det får räcka helt enkelt. För precis som någon annan skrev så är det inte normalt att kugga så pass många gånger, att kugga 2-4 gånger kan jag se som okej, men att kugga 7 gånger eller mer, njäää då borde man lägga sina pengar på nått annat.
Gäst 2019-01-18 21:21 ! Citera #
Självförtroende kommer med mer körvana. Övningskör mer. Jag har samma syn på alla som kommer och skriver hur de kör som en stuntförare men så fort det är uppkörning kan de knappt leva. Och det är följande: Inte tillräckligt med uppkörning så ni har inte självförtroendet som behövs.
Gäst 2019-01-19 13:08 ! Citera #
Gäst 2019-01-18
Självförtroende kommer med mer körvana. Övningskör mer. Jag har samma syn på alla som kommer och skriver hur de kör som en stuntförare men så fort det är uppkörning kan de knappt leva. Och det är följande: Inte tillräckligt med uppkörning så ni har inte självförtroendet som behövs.
Hur menar du med att vissa inte har ”tillräckligt med uppkörning.”?
Det ska räcka med bara en enda uppkörning om man är riktigt redo, men om man kuggar p.g.a nervositet så kan det behövas 2-3 gånger... Men dom som klarar sina uppkörningar på första försöket borde enligt dig inte göra det eftersom dom inte har tillräckligt med uppkörnings erfarenhet... Eller?
biceps 2019-01-20 08:52 ! Citera #
Gäst 2019-01-19
Hur menar du med att vissa inte har ”tillräckligt med uppkörning.”?
Det ska räcka med bara en enda uppkörning om man är riktigt redo, men om man kuggar p.g.a nervositet så kan det behövas 2-3 gånger... Men dom som klarar sina uppkörningar på första försöket borde enligt dig inte göra det eftersom dom inte har tillräckligt med uppkörnings erfarenhet... Eller?
Han menade antagligen att skriva övningskörning, inte uppkörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor