Start > Körkortsforum > Varför rekommenderar körlärare…

Varför rekommenderar körlärare på trafikskolor att ta automat?

Gäst 2018-12-29 14:22 ! Citera #
Daniella 2018-12-28
Polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/

Krav på dig som vill ansöka
Svensk medborgare.
18 år, du måste ha fyllt 18 år när du ansöker.
Giltigt svenskt körkort (B-behörighet), ej automat.
Grundläggande behörighet.
Särskild behörighet.
Simkunnig.
Fysiska krav.
Medicinska krav.
Psykologiska krav.
Godkänd säkerhetsprövning.



Är du mentalt efterbliven? :)
Varför godtog dom då min kusin som går på polishögskolan nu med bara sitt automatkörkort?
Det kanske du kan svara på eftersom jag är mental efterbliven :D

Ta och väx upp istället lilla tjejen, då kanske du kan föra ett normalt samtal med andra personer utan att ta till fula ord och anta att personer är på ett visst sett.. :lol:
Lugnt och fint 2018-12-29 14:40 ! Citera #
Gäst 2018-12-29
Varför godtog dom då min kusin som går på polishögskolan nu med bara sitt automatkörkort?
Det kanske du kan svara på eftersom jag är mental efterbliven :D

Ta och väx upp istället lilla tjejen, då kanske du kan föra ett normalt samtal med andra personer utan att ta till fula ord och anta att personer är på ett visst sett.. :lol:
Vi kan väl lugna oss, både du och särskilt hon som började.

Faktum är att det står ”ej automat” på polisens hemsida och det borde ju väga tyngre än en anonym internetanvändares hänvisning till sin kusin.

Kanske kollar inte polisen alla detaljer i ansökan, utan litar på att man skriver korrekt på frågan ”har du körkort (ej automat)?” Polisen har ju väldiga problem med resurser, så att sitta och göra körkortsutdrag och detaljgranska dem kanske inte ingår i uttagningen.

Eller så står det fel på polisens hemsida.
Örebro 2018-12-29 15:40 ! Citera #
Lugnt och fint 2018-12-29
Vi kan väl lugna oss, både du och särskilt hon som började.

Faktum är att det står ”ej automat” på polisens hemsida och det borde ju väga tyngre än en anonym internetanvändares hänvisning till sin kusin.

Kanske kollar inte polisen alla detaljer i ansökan, utan litar på att man skriver korrekt på frågan ”har du körkort (ej automat)?” Polisen har ju väldiga problem med resurser, så att sitta och göra körkortsutdrag och detaljgranska dem kanske inte ingår i uttagningen.

Eller så står det fel på polisens hemsida.
Du har helt rätt, det som står på deras hemsida just idag stämmer inte.
Dom krävde förut att man hade manuellt körkort, men precis som du säger så kan man gå polishögskolan även om man bara har ett automatkörkort. Men att man då senare under sin utbildning får omvandla sitt automatkörkort till ett manuellt körkort.
Gäst 2018-12-29 17:06 ! Citera #
Örebro 2018-12-29
Du har helt rätt, det som står på deras hemsida just idag stämmer inte.
Dom krävde förut att man hade manuellt körkort, men precis som du säger så kan man gå polishögskolan även om man bara har ett automatkörkort. Men att man då senare under sin utbildning får omvandla sitt automatkörkort till ett manuellt körkort.
Polisens hemsida har fel...
...säger en anonym person på internet ;)
Daniella 2018-12-29 18:33 ! Citera #
Min syster har sökt till PHS och där var det väldigt tydligt att du kan absolut bli antagen med automatkörkort, men för att få påbörja utbildningen MÅSTE, jag upprepar, _MÅSTE_ du ha manuellt körkort. :) Sen om din kusin blåst systemet så är det inte mitt problem, dom lär ju veta det när det är dags att åka bil under utbildningen. 8-)
Daniella 2018-12-29 18:34 ! Citera #
Gäst 2018-12-29
Varför godtog dom då min kusin som går på polishögskolan nu med bara sitt automatkörkort?
Det kanske du kan svara på eftersom jag är mental efterbliven :D

Ta och väx upp istället lilla tjejen, då kanske du kan föra ett normalt samtal med andra personer utan att ta till fula ord och anta att personer är på ett visst sett.. :lol:
Skrattar högt. Så du har mer rätt än en källa från polisen? Ta och inse att du hade fel och lilla tjejen hade rätt. :lol: 8-)
Gäst 2018-12-30 14:45 ! Citera #
Daniella 2018-12-29
Skrattar högt. Så du har mer rätt än en källa från polisen? Ta och inse att du hade fel och lilla tjejen hade rätt. :lol: 8-)
Min källa ÄR ifrån polisen ;)
Så nej, jag har verkligen inte fel :D ;)
Gäst 2018-12-30 17:37 ! Citera #
Gäst 2018-12-30
Min källa ÄR ifrån polisen ;)
Så nej, jag har verkligen inte fel :D ;)
Be din källa att ändra på hemsidan då :lol:
Affe 2022-02-03 00:08 ! Citera #
Om du saknar möjlighet att övningsköra med en manuell bil och inte vill lägga pengar på körlektioner för att lära dig växta - ta automat.

Det krävs endast en ny uppkörning med en manuell bil för att villkoret automat ska förvinna.

Annars tycker jag att du ska ta manuellt när du ändå håller på. Många bilar är fortfarande manuella trots att nybilsförsäljningen övergett dem sedan flera år tillbaka.
Stålnacke 2022-02-03 21:29 ! Citera #
Affe 2022-02-03
Om du saknar möjlighet att övningsköra med en manuell bil och inte vill lägga pengar på körlektioner för att lära dig växta - ta automat.

Det krävs endast en ny uppkörning med en manuell bil för att villkoret automat ska förvinna.

Annars tycker jag att du ska ta manuellt när du ändå håller på. Många bilar är fortfarande manuella trots att nybilsförsäljningen övergett dem sedan flera år tillbaka.
Affe varför kommenterar du en tråd som är över 3 år gammal?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo