Start > Körkortsforum > Kommer aldrig ta körkort

Kommer aldrig ta körkort

lisa 2021-05-07 09:15 ! Citera #
Cinereo 2019-06-19
Det finns folk som aldrig kommer att förstå matematik och sådana som aldrig lär sig att köra bil. Flera trafiklärare påstår att den som inte lärt sig köra efter att ha tagit ca 30 körlektioner förblir ”korkortlös” för alltid. Jag menar dock inte att du är en av dem, tänkte bara säga att inte alla kan köra bil och att inte alla behöver göra det och att den kunskapen inte är viktigast :)
Vet att detta är ett gammalt inlägg. Men ville bara säga att. Alla som vill kan ta körkort. Finns inga omöjliga fall, även om man kan känna sig som ett. Gissa hur många körlektioner jag har tagit? Minst 40 körlektioner. Säkert mer. Så låt oss säga 50 körlektioner. I dag har jag körkort. Och jag ÄLSKAR att köra bil. Mitt problem eller mitt problem är min prestations ångest. Mådde så fysiskt illa på nästan alla körlektioner, även fast jag hade fantastiska trafiklärare. Vi ska inte ens prata om hur jag kände på mitt körprov. Men en dag lyckades jag bli vän med min ångest. Jag tänkte ja du lilla ångest som aldrig vill lämna mig, sätt dig här brevid mig och spänn fast dig. För nu ska du och jag ta körkort. Så de så. ? Jag drog på tung musik i lurarna på vägen till trafikverket. Jag hade värmt upp med min trafiklärare innan. Där själva körningen bestod av: Nu kör du kvinna!!! Kör bara. Du kan. Gasa!! Kanske inte jätte lämpligt sagt.
Men vet ni? De hjälpte mig att släppa min prestations ångest. Å de va som sju kilo lättade från mina axlar. När jag väl kom fram till Trafikverket. Detta var min fjärde uppkörning. Tog jag ett djupt andetag. Tänkte jag: fullt fokus nu. Jag ska bara köra. Jag kan ju det här, jag kan trafikreglerna, i got this! De 25 min som följde var inga roliga minuter. Men när jag rullade tillbaka till Trafikverket, eller till parkeringen. Körde upp i Enköping och förarprövarna åker från Västerås då det inte finns nått Trafikverket i Enköping. När jag hade parkerat och kvinnan från Trafikverket vänder sig mot mig och säger: I dag kommer jag säga något annat. Du har nu körkort. Jag kör nästan varje dag i Stockholm trafiken, som stundtals kan va väldigt krävande, även för den mest vana förare. ( säger min lillebror som haft körkort i snart sju år) Så ni Stjärnor som kämpar med körkortet. Ge tusan inte upp. Jag har tagit 40 körlektioner. Räknar man med mitt försök som jag gjorde för 10 år sen, så har jag tagit över 50 körlektioner fördelade på 4 körskolor. Mitt största tips är med facit i hand. När du bestämt dig för att ta körkort. Stressa inte, men ha en plan. Ett år är en bra tidsintervall, men det där är individuellt. Har du tex kört EPA traktor sen du var 15 och uppväxt i en traktor. Så tar du förmodligen kortet på 2 veckor. Men för oss stadsråttor... Skojja. Men hörrni. Ha inte brottom ta er tid. Och boka upp er på en bra trafikskola. Jag kan varmt rekommendera Fjärdhundra trafikskola i Enköping. Magiska lärare. ( även fast jag ändå skaka som ett asplöv typ alla mina lektioner) men de lärde mig inte vara verktygen att praktiskt köra bil, utan den gav mig även självförtroendet utan att jag vart övermodig. I dag har jag haft körkort i 2 månader. Sen jag tog körkortet har jag kört över 300 mil bil. Så de är också ett tips från mig. När du tagit körkort. Ut och kör bil. För det är nu du verkligen lär dig att få flow i trafiken. Många som åker med mig säger faktist att jag kör riktigt bra. Och de händer mer än sällan att jag får hjälpa kompisar att fickparkera. Kompisar som haft körkort i över 10 år. Så ja vill man så går det. Så ge inte upp. Men tid kan de ta. Men med planering. Planerar du väl och hittar en bra trafiklärare och övar övar övar. Så kan jag nästan lova, jo vet ni jag lovar, så har de mest ”omöjliga fall” körkort. Mitt problem var mitt självförtroende min prestations ångest och min Adhd. (Min planering va sämst, men efter 10 år lärde jag mig) Gör inte min miss. Ska du ta körkort? Se till att vara motiverad, se till att ha tid och se till att ha en budget. När de gäller teori. Tänk läsa, lyssna, skriva, titta. Ha Max tre källor. En bra youtubekanal, körkortsboken och elevcentralen. Körkort är inte allt, men det är en sån frihet. Så skönt när man har det. Håller alla mina tummar för er som vill ta körkort. Håller alla mina tummar för er.
Gäst 2021-05-07 14:21 ! Citera #
Grattis! Underbart inlägg. Vilken pepp!
A 2021-05-12 03:04 ! Citera #
Lärar led teori är bättre för oss som har svårt att komma ihåg saker och ting. Där får man tydlig förklaring och ledtråd att komma ihåg.

Kolla you tube video flera ggr för att förstå situationer så att man kan förknippa teorin i praktiken. Då glömmer man ingenting.

https://youtu.be/k2dNErcHBqM

https://youtu.be/7UbDM3Nq26g

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov