Start > Körkortsforum > Kommer aldrig ta körkort

Kommer aldrig ta körkort

Haha 2019-06-22 20:41 ! Citera #
Fd. lastbilschaufför i 40 år 2019-06-19
Jag skrev ett brev till Fridolin för ca. ett år sen där jag föreslog att körkortsutbildningen, den teoretiska, skulle införas sista året på gymnasiet. Jag föreslog även att ett litet antal gratis körlektioner skulle ingå.
Förutsättningen skulle vara att eleven hade haft hög närvaro under gymnasietiden.
Detta skulle ju även sporra ungdomar på högstadiet att läsa upp sina betyg så dom kom in på gymnasiet.

Jag fick aldrig nåt svar så det var väl ett dumt tips från en vanlig medborgare antar jag ; -)

Hade det kommit från politikerna själva så hade det varit en kanonide’.
LoL......Och du tror han svarar på ditt brev om en sådan sak :lol:
Björn He 2019-07-01 20:06 ! Citera #
Man måste ha körkort för att få arbeta som tunnelbaneförare på SL. Att lära sig köra bil är ju ett första led i vägen till att bli tunnelbaneförare. Bil först - buss, tåg och spårvagn sedan.
Ebster 2019-07-01 22:27 ! Citera #
Inte alls sant. Du behöver inte körkort för att köra tunneltåg eller lok. Däremot behöver du körkort om du vill köra spårvagn då dessa rör sig i vanlig trafikmiljö. // Person som kör tuben
Gäst 2019-07-02 12:03 ! Citera #
Björn He 2019-07-01
Man måste ha körkort för att få arbeta som tunnelbaneförare på SL. Att lära sig köra bil är ju ett första led i vägen till att bli tunnelbaneförare. Bil först - buss, tåg och spårvagn sedan.
Är du här igen och sprider dina påhittade lögner!
Sluta skriv!!

Man behöver INTE körkort för att varken köra tunnelbana eller SJ´s regionaltåg.
Björn He 2019-07-02 19:41 ! Citera #
Men jag har väl åtminstone rätt i att det krävs körkort för spårvagn.

Fast man BÖR ha körkort för att kunna få jobb som tåg- och tunnelbaneförare, körkort kan vara meriterande!
Gäst 2019-07-03 11:17 ! Citera #
Björn He 2019-07-02
Men jag har väl åtminstone rätt i att det krävs körkort för spårvagn.

Fast man BÖR ha körkort för att kunna få jobb som tåg- och tunnelbaneförare, körkort kan vara meriterande!
Nej det spelar ingen roll om man har det eller inte, för det har inget med själva jobbet att göra.
Min kusin är lokförare för SJ, och när han sökte så hade han inget körkort, men det spelade inge som helst roll, då man inte behöver kunna något om körkortsteorin när man kör tåg. Dom har andra teorifrågor som dom ska kunna istället.
Didde 2021-03-21 22:46 ! Citera #
Jag har inte känt att jag behövt körkort förrän nu. Jag är snart 39 år.
Klart du kommer kunna ta körkortet men det du kanske skulle behöva fundera över är om du inte känner dig bra med den körskole lärare så kanske det är dags att bytta till någon annan.
Det ska kännas bra med den som du övningsskör med. Andra frågan du ska ställa dig själv är om du kanske ska ta automatare
Jag tror på dig och att du kommer förr eller senare ha körkortet i handen.
Björn He 2021-04-04 14:48 ! Citera #
När jag precis hade fyllt 18 så blev jag rätt så frestad att ta körkort så snart som möjligt, eftersom jag ville ta det så tidigt som möjligt, och då gärna redan under höstterminen 2013 när jag ändå var tillräckligt gammal för att få ta körkort just då; jag fyllde 18 år 10 augusti och det var ju under (slutet av) sommarlovet samma år.

En fördel med att få köra bil är ju att man kan få slippa kollektivtrafiken, för det är ganska jobbigt att åka buss, framförallt när det är mycket trängsel i bussen, och bussarna är inte heller så miljövänliga att resa med (men det är ju inte bilar heller), åtminstone jämfört med spårfordon som ju är elektriskt drivna.
Gäst 2021-04-06 12:38 ! Citera #
Haha, Björn är ju för härlig.
Killen tog eventuellt körkort för 7-8 år sedan, och han är fortfarande kvar och delar med sig av sina ”upplevelser”.
Inte jag heller 2021-04-28 17:12 ! Citera #
Känner så väl igen mig. Nu är jag äldre än dig och inte vågat ta körkort tidigare. Men nu är jag bra nära, men har kuggat dem 2 senaste uppkörningarna. Och precis som du säger, så har de flesta av dem i min närhet tagit körkort nu... Blir oxå helt knäckt av det. Och tänker ”varför fixar jag inte detta?” Skitjobbigt!! Fixade teorin på 3:e ggn, för tyckte oxå det var skitsvårt! Och nu om jag inte fixar nästa uppkörning så lär jag få skriva om teoriprovet igen..! Suck!! Orkar inte göra det igen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest