Start > Körkortsforum > Kommer aldrig ta körkort

Kommer aldrig ta körkort

H 2018-12-14 13:43 ! Citera #
Jag kommer nog aldrig ta körkort. Har kört med förälder sedan januari och på körskola sen oktober. Jag är en värdelös bilförare, och tycker teorin är skitsvår. Jag har hur mycket som helst i skolan och orkar/hinner inte lägga mycket tid på teoriplugg osv. Mina föräldrar är inte speciellt engagerade, de kör inte mycket med mig. Nu har så gott som alla mina vänner tagit körkort och jag mår verkligen skit över det. Känner mig så värdelös och blir knäckt varje gång de börjar prata om det.

Jag blir så fruktansvärt frustrerad när det inte går. Körde häromdagen med min mammas bil och kunde inte ens starta, fick motorstopp om och om igen. Mitt i en korsning. Var tvungen att byta plats. Blev så vansinnigt ledsen och frustrerad att jag började gråta.

Jag avskyr också min körlärare. Han pratar med mig som om jag inte fattar någonting, ofta med en nedlåtande ton, inte upplyftande alls. Känner mig så sjukt värdelös när jag kör med honom.

Alltså jag orkar inte. Suger på att köra bil. Kommer aldrig någonsin ta körkort och mår så skit över det
Gäst 2018-12-14 14:25 ! Citera #
Eftersom du säger själv att du har så mycket i skolan just nu så kanske det vore bra om du gör klart de i skolan innan du tänker på att ta körkort. För som du vet så kräver teorin full koncentration och uppmärksamhet.
Har du inte tid så ha inte tid, man kan alltid ta körkort senare, och varför jämför du dig med dina vänner???
Alla människor är olika, och det är varken nått du eller jag kan ändra på.
Så om dina vänner har fått körkort så är det väl kul för dom, men jämför dig INTE med dom!!!
Lisa 2018-12-14 16:18 ! Citera #
H - Känner igen mig så mycket i vad du skriver. Går på sista året i Gymnasiet där alla andra i klassen har körkort förutom lilla jag. För jag känner att jag har nog med skolarbete så att jag inte hinner ta körkort.
Men jag har bestämt mig för att prioritera min körning för 2 månader och jag SKA ha ett körkort vid slutet av Februari...det gäller att kämpa på även om det är skit svårt. Jag gråter jag med, är arg och ledsen för jag kan verkligen ingenting. Men det SKA funka, och jag SKA lyckas!

Dock låter det som om du har problem med din körlärare och hur den beter sig mot dig är inte ok. Fråga om du kan byta? Gällande dina föräldrar - sätt dig ner med dem och berätta för dem hur det ligger till, att du är stressad. De komma definitivt vela hjälpa dig när de inser hur du mår om allt.

Ta hand om dig!!
Clara 2018-12-14 18:08 ! Citera #
Hej, jag tog mitt körkort i förrgår. Tro mig det går! Jag fick inte heller köra någonting hemma. Jag tycker du ska satsa på att ta automatkort så går det snabbare för dig. Du kan lägga till manuell senare om du känner att det behövs. Och teorin är bara att kötta. Gör testerna på elevcentralen om och om igen! Lycka till!
Matilda 2018-12-14 22:35 ! Citera #
Hej H !

Det du skriver känner jag igen mig i jättemycket!

Jag tycker du ska ta en paus med körkortet och fokusera på skolan. Så att du har möjlighet att ge dig själv en ärlig chans med körkortet sen. Det krävs mycket tid och engagemang att ta körkort

Jag var som du. Alla mina vänner tog körkort. Jag grät och klarade inte av det. Ljög t.om och sa att jag hade körkort för att inte framstå som dålig. ( tack gode ...lr något att ingen bad mig köra, tänker jag idag ).

Valde att flytta utomlands efter gymnasiet, byggde upp ett helt annat självförtroende och mognade mentalt. Tog sedan tag i körkortet, och la all min energi på just körkortet. Bytte lärare tills jag hittade en som faktiskt kunde förklara för mig - det är ju otroligt viktigt! Tog det lugnt och fokuserade på att faktiskt lära mig ordentligt. Det fick ta sin tid. Tillslut gick det.

Idag kan jag känna att fan vad onödigt att jämföra sig med andra, och må dåligt . Vad spelar det för roll. Du Får ta körkort när du är 18 , men det finns ingen regel som säger att man ska det. Vänta. Ge dig själv en ärlig chans. Men ge aldrig upp. Det kommer gå . Hellre vänta, och få en positiv utbildningstid.

Lycka till
Gäst 2019-01-08 01:55 ! Citera #
Ta automat sen ta manuell när du har mer körvana
M. 2019-02-26 06:51 ! Citera #
Visst kommer du kunna ta ett körkort, men tiden verkar inte vara rätt just nu.
Jag tycker du ska vänta med körkortet, ta en paus och satsa på skolarbetet istället som det är just nu.
Tids nog hittar du motivation att ta körkort! Jämför dig inte med andra även om det är svårt. Vi har alla olika inlärmningsmöjligheter och förutsättningar.
För mig krävdes det ett uppehåll på 15år, för att det jag var med om i tonåren vid bilkörning skulle bleknat såpass så det kändes tryggt att sitta bakom ratten igen. När jag bestämde mig så tog det 12 veckor tills dess att jag tagit körkortet i somras och klarade både teori och körprov på första försöket. Med det vill jag säga att bara för att det inte funkar just nu, så betyder det inte att det aldrig kommer bli av.
Du behöver bara hitta motivationen och låta det ta lite tid.

Lycka till med skolarbetet och så småningom med ditt körkort!
Cinereo 2019-06-19 00:11 ! Citera #
Det finns folk som aldrig kommer att förstå matematik och sådana som aldrig lär sig att köra bil. Flera trafiklärare påstår att den som inte lärt sig köra efter att ha tagit ca 30 körlektioner förblir ”korkortlös” för alltid. Jag menar dock inte att du är en av dem, tänkte bara säga att inte alla kan köra bil och att inte alla behöver göra det och att den kunskapen inte är viktigast :)
Nibu 2019-06-19 09:59 ! Citera #
Att visa människor inte kan ta körkort beror helt på:
- det fins inte ett vettig körkortsbok om hur man själv kan lära sig köra bil.
- de dumma pedagogiken att eleven måste ta hänsyn till trafiken innan hen lärt sig behärska dvs. automatisera bilkörningen.
Fd. lastbilschaufför i 40 år 2019-06-19 15:28 ! Citera #
Jag skrev ett brev till Fridolin för ca. ett år sen där jag föreslog att körkortsutbildningen, den teoretiska, skulle införas sista året på gymnasiet. Jag föreslog även att ett litet antal gratis körlektioner skulle ingå.
Förutsättningen skulle vara att eleven hade haft hög närvaro under gymnasietiden.
Detta skulle ju även sporra ungdomar på högstadiet att läsa upp sina betyg så dom kom in på gymnasiet.

Jag fick aldrig nåt svar så det var väl ett dumt tips från en vanlig medborgare antar jag ; -)

Hade det kommit från politikerna själva så hade det varit en kanonide’.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo