Cinereo 2019-06-19
Det finns folk som aldrig kommer att förstå matematik och sådana som aldrig lär sig att köra bil. Flera trafiklärare påstår att den som inte lärt sig köra efter att ha tagit ca 30 körlektioner förblir ”korkortlös” för alltid. Jag menar dock inte att du är en av dem, tänkte bara säga att inte alla kan köra bil och att inte alla behöver göra det och att den kunskapen inte är viktigast
Men vet ni? De hjälpte mig att släppa min prestations ångest. Å de va som sju kilo lättade från mina axlar. När jag väl kom fram till Trafikverket. Detta var min fjärde uppkörning. Tog jag ett djupt andetag. Tänkte jag: fullt fokus nu. Jag ska bara köra. Jag kan ju det här, jag kan trafikreglerna, i got this! De 25 min som följde var inga roliga minuter. Men när jag rullade tillbaka till Trafikverket, eller till parkeringen. Körde upp i Enköping och förarprövarna åker från Västerås då det inte finns nått Trafikverket i Enköping. När jag hade parkerat och kvinnan från Trafikverket vänder sig mot mig och säger: I dag kommer jag säga något annat. Du har nu körkort. Jag kör nästan varje dag i Stockholm trafiken, som stundtals kan va väldigt krävande, även för den mest vana förare. ( säger min lillebror som haft körkort i snart sju år) Så ni Stjärnor som kämpar med körkortet. Ge tusan inte upp. Jag har tagit 40 körlektioner. Räknar man med mitt försök som jag gjorde för 10 år sen, så har jag tagit över 50 körlektioner fördelade på 4 körskolor. Mitt största tips är med facit i hand. När du bestämt dig för att ta körkort. Stressa inte, men ha en plan. Ett år är en bra tidsintervall, men det där är individuellt. Har du tex kört EPA traktor sen du var 15 och uppväxt i en traktor. Så tar du förmodligen kortet på 2 veckor. Men för oss stadsråttor... Skojja. Men hörrni. Ha inte brottom ta er tid. Och boka upp er på en bra trafikskola. Jag kan varmt rekommendera Fjärdhundra trafikskola i Enköping. Magiska lärare. ( även fast jag ändå skaka som ett asplöv typ alla mina lektioner) men de lärde mig inte vara verktygen att praktiskt köra bil, utan den gav mig även självförtroendet utan att jag vart övermodig. I dag har jag haft körkort i 2 månader. Sen jag tog körkortet har jag kört över 300 mil bil. Så de är också ett tips från mig. När du tagit körkort. Ut och kör bil. För det är nu du verkligen lär dig att få flow i trafiken. Många som åker med mig säger faktist att jag kör riktigt bra. Och de händer mer än sällan att jag får hjälpa kompisar att fickparkera. Kompisar som haft körkort i över 10 år. Så ja vill man så går det. Så ge inte upp. Men tid kan de ta. Men med planering. Planerar du väl och hittar en bra trafiklärare och övar övar övar. Så kan jag nästan lova, jo vet ni jag lovar, så har de mest ”omöjliga fall” körkort. Mitt problem var mitt självförtroende min prestations ångest och min Adhd. (Min planering va sämst, men efter 10 år lärde jag mig) Gör inte min miss. Ska du ta körkort? Se till att vara motiverad, se till att ha tid och se till att ha en budget. När de gäller teori. Tänk läsa, lyssna, skriva, titta. Ha Max tre källor. En bra youtubekanal, körkortsboken och elevcentralen. Körkort är inte allt, men det är en sån frihet. Så skönt när man har det. Håller alla mina tummar för er som vill ta körkort. Håller alla mina tummar för er.