Start > Körkortsforum > Ger upp snart

Ger upp snart

Gäst 2018-11-06 22:14 ! Citera #
Gäst 2018-11-06
Dom säger att man ska kunna köra med vilken bil som helst, men de som kör upp genom körskola slipper det. Fusk tycker jag.
Om du kuggar för att du inte kan framföra en bil säkert måste du övningsköra mer. Eller vad ska du och din ilk göra när ni skaffar egen bil? Krocka?
Gäst 2018-11-06 22:22 ! Citera #
Gäst 2018-11-06
Om du kuggar för att du inte kan framföra en bil säkert måste du övningsköra mer. Eller vad ska du och din ilk göra när ni skaffar egen bil? Krocka?
Att säga att koppling och växlingen känns lika på alla bilar är bara falskt. Har kört många bilar och alla dessa bilars växling och koppling har känts annorlunda. Vissa får man motorstopp jättelätt, som med Volvo v60 på trafikverket. Superlätt att få, med andra bilar inte lika lätt
Gäst 2018-11-06 22:35 ! Citera #
Gäst 2018-11-06
Om du kuggar för att du inte kan framföra en bil säkert måste du övningsköra mer. Eller vad ska du och din ilk göra när ni skaffar egen bil? Krocka?
Vad ska dom som kört upp i körskolebilen göra när dom inte kan framföra sin egen bil säkert? Jag skrev ju aldrig att man inte ska behöva kunna framföra vilken bil som helst så jag förstår faktiskt inte vad du vill säga.
A 2018-11-06 23:41 ! Citera #
Gäst 2018-11-06
Vad ska dom som kört upp i körskolebilen göra när dom inte kan framföra sin egen bil säkert? Jag skrev ju aldrig att man inte ska behöva kunna framföra vilken bil som helst så jag förstår faktiskt inte vad du vill säga.
Saaant
Börje Kugg 2018-11-07 01:11 ! Citera #
Alternativ du kan prova:

1. Försök få en tid med en automatbil från Trafikverket (kan dock vara svårt då de inte har så många).
2. Bli godkänd, få ett B-körkort med villkor automat.
3. Boka sen ett nytt prov när du redan har automatkörkort och välj att använda egen bil. Vid uppkörning för att upphäva villkor automat gäller inte kravet på dubbelkommando och extra invändig backspegel. Bilen behöver enbart väga minst 1500 kg (vissa småbilar får därmed inte användas). Enbart nytt körprov krävs (inget teoriprov eller riskutbildning).

En alternativ väg. Då slipper du köra Trafikverkets manuella bil. Samtidigt kan det som sagt vara svårt att få en tid med trafikverkets automatbil.

Ett annat alternativ är att hyra en liknande bil som trafikverket använder och öva hemma, om det går.
Gäst 2018-11-07 11:48 ! Citera #
Börje Kugg 2018-11-07
Alternativ du kan prova:

1. Försök få en tid med en automatbil från Trafikverket (kan dock vara svårt då de inte har så många).
2. Bli godkänd, få ett B-körkort med villkor automat.
3. Boka sen ett nytt prov när du redan har automatkörkort och välj att använda egen bil. Vid uppkörning för att upphäva villkor automat gäller inte kravet på dubbelkommando och extra invändig backspegel. Bilen behöver enbart väga minst 1500 kg (vissa småbilar får därmed inte användas). Enbart nytt körprov krävs (inget teoriprov eller riskutbildning).

En alternativ väg. Då slipper du köra Trafikverkets manuella bil. Samtidigt kan det som sagt vara svårt att få en tid med trafikverkets automatbil.

Ett annat alternativ är att hyra en liknande bil som trafikverket använder och öva hemma, om det går.
Tack för dina tips, det lät som ett bra alternativ :))
Mari 2018-11-07 13:42 ! Citera #
Hyr en likadan bil en heldag och öva öva öva.
Jag hade problem med växlingen, var ovan vid både diesel och en sexväxlad bil.. så jag växlade fel i princip hela körningen. Men det gick ändå! Hade också en förarprovselev och en examinator i baksätet som bedömde oss båda. Hon ska vara bland de strängaste här. Hon sa att jag körde så pass bra, så växlingen inte gjorde något, men att jag ska tänka på det när jag kör en ny bil osv.
A 2018-11-07 14:51 ! Citera #
Mari 2018-11-07
Hyr en likadan bil en heldag och öva öva öva.
Jag hade problem med växlingen, var ovan vid både diesel och en sexväxlad bil.. så jag växlade fel i princip hela körningen. Men det gick ändå! Hade också en förarprovselev och en examinator i baksätet som bedömde oss båda. Hon ska vara bland de strängaste här. Hon sa att jag körde så pass bra, så växlingen inte gjorde något, men att jag ska tänka på det när jag kör en ny bil osv.
Oh ja det är smart att hyra faktiskt, men vet inte riktigt var man kan göra de? Alltså en exakt likadan bil. Jag växlade också fel i hela körningen och körde ibland med för låg växel, alltså jag körde i tex 3an i 40.. o tyckte ej att bilen lät något speciellt? Den är väldigt tyst av sig, vissa bilar låter ju skitmycket direkt så fort det är fel växel! Så kuggade också på att jag körde på för låga växlar...

Usch, jag blev så nervös när jag såg att jag skulle ha en förarprovselev i baksätet.. Fast hon sa ingenting utan de va inspektören som bedömde mig bara. Men men.. man ska inte ge upp oavsett om självförtroendet är i botten.TACK för tipset :D
Gäst 2018-11-08 07:32 ! Citera #
Gäst 2018-11-06
Att säga att koppling och växlingen känns lika på alla bilar är bara falskt. Har kört många bilar och alla dessa bilars växling och koppling har känts annorlunda. Vissa får man motorstopp jättelätt, som med Volvo v60 på trafikverket. Superlätt att få, med andra bilar inte lika lätt
Ingen har sagt det, det där har du hittat på. Kravet kvarstår att du ska kunna framföra en bil säkert punkt slut. Kan du inte det så kuggar du och det ska du också.
L 2018-11-08 12:19 ! Citera #
A 2018-11-06
Hade min tredje uppkörning idag som gick rent ut sagt åt helvete. Förra gången gick det Hur bra som helst, gjorde några småfel bara. Idag var även en förarprövarelev med i baksätet som jag också blev nervös av.. Inget fungerade idag pga nervositeten! Tycker även att Volvo s60 är sjukt svåra att köra, stora och svåra om man inte är van vid dem. Växlingen fungerar perfekt hemma med vår passat polo (5 växlad). Men jag kan verkligen inte hantera trafikverkets manuella bil, vet ej vad jag ska göra längre, kommer snart ta automatkörkort då det känns omöjligt med deras bil.
Körde också upp i Hbg idag (dock första gången) och fick tyvärr underkänt. Men är nyfiknen på vilken runda du fick köra? Lycka till nästa gång!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov