Låst läge = alla har skyldigheter mot varandra = inget rätt svar finns på vem som ska köra först = ömsesidig anpassning. Detta är okej, inget sensationellt.
Nisse, att röd bils körbana ”tar slut” har ingen inverkan på högerregeln. I så fall skulle högerregeln inte gälla i alla miljontals oskyltade T-korsningar, men det gör den ju?
Vid en så kallad T-korsning kan det ligga skyldigheter på BÅDA fordonsförarna som närmar sig korsningen. Om en fordonsförare närmar sig från den körbana som ansluter från sidan sett på den körbana som löper fram och vill svänga vänster så är det extra viktigt för denne vänstersvängande förare att vara särskilt uppmärksam på ett fordon som närmar sig från vänster och som eventuellt inte kan väja för en förare från höger på grund av utrymmesbrist; det kan exempelvis vara för trångt för de två förarna att mötas, eller annars omöjligt för den som har väjningsplikt att hålla ut till sin högra vägkant på grund av parkerade bilar eller annat hinder vid högra vägkanten, och under såna förhållanden är det inte möjligt för den som kommer från höger att få företräde eftersom det helt enkelt är omöjligt för de två att möta varandra, utan föraren från höger kan i en sån här trafiksituation utgöra ett onödigt hinder för den förare som kommer från vänster, så trots högerregeln så måste föraren från höger i en sån här trafiksituation bara ge upp företräde från höger och släppa förbi föraren som närmar sig från vänster.
Man måste likaså ge upp företräde om man själv har ett fordon från höger man måste väja för samtidigt som ett annat fordon närmar sig från vänster; i en sån här trafiksituation har föraren från vänster praktiskt sett ingen väjningsplikt mot en som närmar sig från höger, trots högerregeln, utan om en förare från höger själv måste väja för ett fordon som närmar sig från höger så måste föraren väja även för en som närmar sig från vänster, med hänsyn till att det är förbjudet enligt blockeringsregeln att onödigtvis blockera körbanan för ett fordon från vänster, exempelvis genom att stanna mitt i vägkorsningen och väja enbart för fordonet från höger.
Jag tycker dock att det är orealistiskt att bestämma att högerregeln skall tillämpas även i så kallade T-korsningar. I USA tillämpas också generellt högerregeln då två fordon skär varandras kurser, men högerregeln i USA gäller, till skillnad från högerregeln i Europa, EJ i T-korsningar, utan T-korsningar i USA har en egen T-korsningsregel, och det borde Europa också ha, tycker jag.
Enligt T-korsningsregeln har en fordonsförare som vill svänga i en trevägskorsning väjningsplikt mot andra fordon som närmar sig korsningen, om två fordonsförare vill svänga samtidigt så har (i högertrafik) den förare som vill svänga vänster väjningsplikt mot det fordon som svänger till höger eller, om båda fordonen svänger till vänster, mot det vänstersvängande fordonet som närmar sig från höger; på Brittiska öarna (där vänstertrafik tillämpas) gäller det spegelvända, att en fordonsförare som vill svänga till höger har väjningsplikt mot det fordon som svänger till vänster eller, om båda fordonsförarna svänger till höger, mot det högersvängande fordonet som närmar sig från vänster.