Start > Körkortsforum > Högerregel, svängningsregel el…

Högerregel, svängningsregel eller båda?

Uggan 2018-11-04 14:11 ! Citera #
Hej, häromdagen stötte jag på en situation där jag inte riktigt vet vem som skulle köra först.

T-korsning, inga skyltar, markeringar eller stopplinjer.

Uppifrån:

imgur.com/a/jNc3lKK

Blå bil ska köra norrut i bild, det vill säga rakt fram. Bör ha väjningsplikt mot röd bil som kommer från höger.
Röd bil ska köra söderut i bild, det vill säga svänga vänster. Bör ha väjningsplikt mot gul bil som kommer från höger.
Gul bil ska köra österut i bild, det vill säga svänga vänster. Bör ha väjningsplikt mot blå bil som ska rakt fram.

Alla har alltså väjningsplikt och ingen kan köra. Vilken ordning gäller?
Gäst 2018-11-04 14:54 ! Citera #
Det är högerregeln som gäller här, alltså är ordningen gul, röd och sist blå
Uggan 2018-11-04 18:08 ! Citera #
Hur vet man att högerregeln gäller före svängningsregeln i det här fallet?
Gästen 2018-11-04 18:53 ! Citera #
Uggan 2018-11-04
Hur vet man att högerregeln gäller före svängningsregeln i det här fallet?
Det vet man inte, utan bedömer utifrån situationen man är i.

Röd borde vara sist, eftersom trafiken då flyttar mycket ”smidigare”..

Blå först, sen gul, efteråt röd.

Högerregeln gäller nästan alltid. Men är alltid inte uppsatt – Högerregeln gäller på så många ställen att hela trafiken skulle vara överfull med dessa skyltar.

:)
Gästen 2018-11-04 18:55 ! Citera #
Högerregeln gäller nästan alltid. *Man vet*

:)
Gäst 2018-11-04 21:35 ! Citera #
Inga andra anvisningsr finns...

Högerregeln gäller.

Den blå har väjningsplikt mot den röda.
Den röda har väjningsplikt mot den gula.
Den gula har väjnings plikt mot den blå, då denne korsar korsar den blåas körfält, altså förenklat då den blåa bilen i svängen får per autoamtik väjningsplikt den gula bilen....

Så altså...BLÅ först.
Sedan gul....och sist röd...
Nisse 2021-04-29 20:15 ! Citera #
Vackert så, men tänk samma situation utan gul bil:

1) Blir det någon skillnad då, eller är det fortfarande flest röster på blå bil först?

2) Spelar det någon roll om röd bil blinkar höger eller vänster?

3) Samma situation utan gul bil fast fyrvägskorsning. Medför det någon skillnad?
Björn He 2021-04-29 22:46 ! Citera #
Högerregeln och svängningsregeln är ju på ett sätt samma sak. Liksom, när man skall svänga åt vänster så roteras ju körriktningen 90 grader och vid rotationen hamnar ju mötande trafik snett till höger framför fordonet, och alltså har man väjningsplikt enligt högerregeln.

Och ja, vid ALLA gatukorsningar eller andra platser där flera fordons körvägar korsar varandra så har en fordonsförare väjningsplikt mot fordon som närmar sig högerifrån, utom i vissa undantagsfall då högerregeln EJ gäller:
1.På huvudled har fordon på väg in på huvudleden ALLTID väjningsplikt mot fordon som redan färdas på huvudleden.
2.I cirkulationsplats har fordon på väg in i cirkulationen ALLTID väjningsplikt mot fordon som redan färdas i cirkulationen.
3.Vid utfart på en körbana från en vägren, en fastighet, tankstation, en gågata/ett gångfartsområde, en cykelbana eller väg som korsar en gång- eller cykelbana, en stig, ägoväg eller liknande, har man ALLTID väjningsplikt mot trafik som redan färdas på körbanan.
4.Högerregeln gäller EJ vid korsningar med uppsatt väjningspliktsmärke, eftersom den som har väjningsplikt då måste väja för både trafik från vänster och höger; enligt paragraf 2 är ju en trafikant skyldig att följa anvisningar som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering eller en trafiksignal, och om en anvisning skiljer sig från någon generell trafikregel så går anvisningen ALLTID före regeln.
5.Högerregeln brukar kanske inte tillämpas vid busshållplatser, som är belägna vid höger vägkant, men man har ju väjningsplikt mot en buss som ger tecken om start från hållplats om högsta tillåtna hastigheten är högst 50 km/tim; om den däremot är högre än 50 så är det bussföraren som har väjningsplikt.
Nisse 2021-04-30 00:29 ! Citera #
Björn He, det är här som jag får problem med min +30 år gamla körskoleutbildning. Röd bil ska ju ”lämna eller korsa sin körbana” vilket rimmar bäst med TF 3kap 24§ (svängregeln) och man skulle kunna hävda att ”fordonens kurser inte skär varandra” (eftersom röd bils körbana tar slut eller för att röd bil byter kurs). TF 3kap 18§ (högerregeln) gäller ju när fordons kurser skär varandra.

Som du märker så vet jag verkligen inte vad som gäller, men det funkar bra i verkliga livet och med hur jag drillades av min lärare på min tid (ska du svänga i en korsning så ska du följa svängregeln, dvs väja för alla som kör rakt fram i korsningen och de som ska in på samma körbana som jag och kommer in från min högra sida). Men jag får det svårt att gå ihop med det som jag läser mig till i körkorts böcker och testexempel på diverse körkortssajter. Jag får fortsätta att studera helt enkelt...

Tips på bra resurser att studera så att jag inte för över mina ev felaktiga kunskaper på nästa generation tas emot tacksamt. Svea Trafikutbildnings bok är inte alls bra på att förklara det här (tycker jag).
Gäst 2021-04-30 08:04 ! Citera #
Låst läge = alla har skyldigheter mot varandra = inget rätt svar finns på vem som ska köra först = ömsesidig anpassning. Detta är okej, inget sensationellt.

Nisse, att röd bils körbana ”tar slut” har ingen inverkan på högerregeln. I så fall skulle högerregeln inte gälla i alla miljontals oskyltade T-korsningar, men det gör den ju?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo