Ny gäst 2018-10-26
Jag har läst era inlägg och förstår er frustration, både ni som förespråkar färre försök och ni som tycker giltighetstiden för godkänt prov är för kort.Man kan tänka tvärt om, också. Jag ska ge ett exempel. En person som invandrat under ordnade former och har ett körkort från ett land utanför Eu, det körkortet gäller inte så länge i Sverige.
När då teoriprovet missas, p.g.a. dålig översättning, då gäller det godkända förarprovet bara i 2 månader. Alltså måste förarprovet också göras om senare.
Att lära sig svår svenska på 1 år, är svårt. Därför finns teorifrågorna översatta till vissa språk. Det är dock svårt att läsa in teorin på så kort tid. Personen jag känner kan prata bra svenska nu, men teoriboken är komplicerad svenska. Försök själva göra teorin på ett annat lands språk, (inte engelska). Om nu förarprovet hade gällt längre än 2 månader, skulle det inte belasta den kön......
Precis som oss svenskar, vi har 18 år på oss från det vi blir födda att lära oss vårt egna språk, kanske lite dum jämförelse, men jag tycker ändå att det ska krävas lite mer att få körkortet. För om man chansar på både teori och körprov och skulle smita igenom så sätter man en person bakom ratten som i princip kör omkring som en laddad pistol.
Så jag skulle verkligen vilja se en förändring, kuggar man mer än 3 gånger så ska det finnas en spärrtid, för på 3 försök så ska man klara det, oavsett om man är nervös eller inte. Och kuggar man så visar det ganska klart på att man har brister i sin körutbildning, och då får man mer tid på sig att rätta till dom fel som man hade..