Hur fasiken tänker du?
Det är väl inte fel att lära sig att titta åt vänster även om det gäller en högerregelskorsning?
Alla respekterar som sagt inte högerregeln, och om du då inte tittar åt vänster så kommer det ju ske en olycka.
Och det kan lika mycket vara ditt fel som bara kör ut, utan att titta som den som inte stannar och respekterar högerregeln..
Tänk på det!
Är det verkligen straffbart att inte titta vänster i korsningar där fordon från vänster måste lämna företräde åt en från höger?
Det verkar väl inte vara straffbart i Norge, där man såvitt jag vet är strikt skyldig att väja för fordon från höger (när det är högerregeln) - och det bör man juridiskt sett vara i Sverige också! Varför skall det vara straffbart i Sverige om inte i Norge?
I Frankrike och Belgien verkar det däremot vara straffbart att inte titta vänster i en högerregelskorsning, som vissa fordonsförare säkert gör med tanken att de som kommer från höger ”har förkörsrätt”.
Någon franskspråkig skribent skrev i en artikel att den som kolliderar med fordon från höger kan gå fri från straff för att ha missat högerregeln/vållandeansvar för kollisionen, om den kan styrka att motparten kört ut från den högra korsande vägen utan att titta vänster eller annars uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster (trots att man måste uppmärksamma det enligt fransk/belgisk trafiklag) - och skall jag tolka det som att jag inte är absolut skyldig eller ens skyldig överhuvudtaget att väja för att ge fordon från höger företräde, trots att jag har väjningsplikt enligt högerregeln?
Jurister/domstolsanställda (åtminstone i Frankrike/Belgien) verkar ju hävda att man inte är skyldig att lämna företräde, utan har ”rätt” att passera utan att väja för fordon från höger, om man noterar att fordonsföraren från höger inte tittar vänster.
Enligt fransk/belgisk trafiklag så är en fordonsförare som närmar sig en korsning ”skyldig att iaktta särskild varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor”, och alltså kan denne anses som ensam vållande till en kollision med fordon som har väjningsplikt enligt högerregeln, om denne kör in på en högerregelskorsning utan att titta vänster (eller annars uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster).
Men att man är skyldig att titta vänster i Frankrike/Belgien kan väl bero på att sådana länder har mycket mer vägkorsningar där det är jättenedsatt sikt till höger (p.g.a. husväggar, buskar och dylikt), som inte gör det så lätt att se om något fordon närmar sig från den högra korsande vägen, varför det kanske ställs högt krav på att den som kommer från höger måste stanna upp före korsningen, för att uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster (och om fordonet från vänster inte ämnar stanna för att lämna företräde så måste väl en som kommer från höger ”avbryta” sin företrädesrätt för att undgå risk för kollision).