Vilotider för taxi, hur ska jag lära mig?
Som rubriken lyder har jag problem med hur jag ska räkna på exempelvis denna uppgift,om taxi teorifråga .
T.X.
1, Har föraren följt reglerna om kör-och vilotider
Viloschema:
2017-07-28
00:00 24:00
2017-07-29
09:15 15:45
17:45 24:00
2017-07-30
09:15 15:45
17:30 24:00
Det rätta svaret är? Ja
””Men VARFÖR är det rätt””
2, Har föraren följt reglerna om kör-och vilotider
Viloschema:
2015-05-14
00:00 24:00
2015-05-15
02:35 10:50
18:00 21:45
2015-05-16
01:30 16:35
23:15 24:00
Det rätta svaret är?
Nej, föraren har överskridit regeln om dygnsvila med 30 minuter.
””Men VARFÖR är det rätt””
Det står ju i svaret varför föraren inte hade följt vilotiderna...
Ska du ta taxikort så är det bäst att du lär dig detta.
Jag påbörjade en taxikurs, men tyckte att det var på tok för mycket att räkna ut hit och dit, så det vart bara tråkigt tillslut.
Håller med vad Gäst skrev, det är en jäkla massa räknade när man ska köra Taxi, många tror att man bara kör en bil och trycker lite på en GPS samt trycker igång en taxameter, men ack vad fel dom tar då...
Ska försöka förklara hur du ska räkna ut vilotider på ett lätt sett.
Det du ska redovisa är din vila. Det är alltså tiden du INTE arbetar som du ska redovisa i din tidbok.
Under 24 timmar ska du ha minst 11 timmars vila. De 11 timmarna kan även delas upp i två delar. Den minsta delen ska vara MINST 8 timmar och nästa blir ju då 3 timmar. (Totalt 11 timmar.) Men delningen kan även vara 9+2 samt 10+1. Som sagt MINST 11 timmar!
För att räkna ut din vilotid så att du inte blir ”tjock” vid en kontroll är det så att om polisen skulle kolla dig ska polismannen ta vilken timme som helst på dygnet och 24 timmar innan ska det finnas 11 timmars vila i din tidbok. (Glöm inte delningens regler med MINST 8 timmar!)
Det står ju i svaret varför föraren inte hade följt vilotiderna...
Ska du ta taxikort så är det bäst att du lär dig detta.
Jag påbörjade en taxikurs, men tyckte att det var på tok för mycket att räkna ut hit och dit, så det vart bara tråkigt tillslut.
Andy menar säkert hur man kom fram till det svaret. Inte själva svaret. Jag har samma problem. Tro mig. Jag försöker att lära mig. Det gör säkert Andy också. Det är därför vi har hamnat här :-)
Jag sitter just nu med exakt samma problematik och får inte rätt på det, i ditt första exempel anser jag att svaret är NEJ för att där inte är ngn rast som är minst 8h. Ett stort frågetecken är detta. Ingenstans hittar jag heller svar på just frågan ”Varför-hur kommer man fram till det svaret”.
Hej Andy!
Har fastnat på samma frågor som du! I första exemplet har ju förare inte följt 8 timmars regeln!! Vilket då innebär att svaret skulle bli nej? Har du kommit på någon annan lösning?
Helena jag är också helt lost här. Jag vet vad som gäller för själva uträkningen men kan inte förstå vart man kommer fram till det. Hade underlättat med ett youtube-klipp som förklarade men jag hittar inget.
Det lättaste sättet som jag kommit fram till är att hålla reda på hur många timmar som finns kvar disponibla för arbete. Reglerna säger att man max får arbeta 13 timmar per dygn och ska vila 11 timmar. Om vi tar dina exempel med mina kommentarer i kursiv stil:
Viloschema:
2017-07-28
00:00 24:00
2017-07-29
09:15 15:45 Arbete mellan 24:00 och 09:15 = 9 timmar och 15 min arbete (3 timmar och 45 min kvar disponibla för arbete)
17:45 24:00 Arbete mellan 15:45 och 17:45 = 2 timmar arbete (1 timme och 45 min kvar disponibla för arbete)
Inget brott mot reglerna om dygnsvila eftersom att maximitiden för arbete ej har överskridits.
2017-07-30
09:15 15:45 Arbete mellan 24:00 och 09:15 = 9 timmar och 15 min arbete (3 timmar och 45 min kvar disponibla för arbete)
17:30 24:00 Arbete mellan 15:45 och 17:30 = 1 timme och 45 min arbete (2 timmar kvar disponibla för arbete)
Inget brott mot reglerna om dygnsvila eftersom att maximitiden för arbete ej har överskridits.
Nästa exempel:
Viloschema:
2015-05-14
00:00 24:00
2015-05-15
02:35 10:50 Arbete 24:00 - 02:35 = 2 timmar och 35 min arbete (10 timmar och 25 min kvar disponibla för arbete)
18:00 21:45 Arbete 10:50 - 18:00 = 7 timmar och 10 min arbete (3 timmar och 15 min kvar disponibla för arbete)
2015-05-16
01:30 16:35 Arbete 21:45 (föregående dag) - 01:30 = 3 timmar och 45 min arbete (-30 min disponibelt för arbete)
23:15 24:00
Brott mot reglerna om dygnsvila har skett eftersom den arbetade tiden under ett dygn överskridit maximigränsen med 30 min. I det passet som arbetades mellan 2015-05-15 och 2015-05-16 borde chauffören antingen börjat jobba 22:15 eller slutat jobbet 01:00.
Hoppas detta hjälper någon med dessa krångliga och förvirrande regler.
Jag tror att dom har fel i dessa uppgifter, föraren har brutit mot vilotiden, inte haft8 timmars vila.
2015-05-14
00:00 24:00 00 ------------ 24==2,35--------10,50======18,00-----21,45===01,30---------16,35====23,15--24
2015-05-15 V 24 J2,35 V8,15 J7,10 V3,45 J3,45 V15,05 J6,40 V0,45
02:35 10:50
18:00 21:45 2,50-----------------------------2,50
2015-05-16 Vilotid 8,00 +3,45+1,20 då räcker
01:30 16:35 vilotiden men 2,51 blir det 7,59 i vilotid och då blir det för lite
23:15 24:00 Man får bara räkna 2 vilotider. När man blir stannad ska man alltid ha minst
11 timmar vila 24 timmar bakåt hoppas ni förstår vad jag menar
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025