Start > Körkortsforum > Vilotider för taxi, hur ska ja…

Vilotider för taxi, hur ska jag lära mig?

Alex 2023-03-18 01:42 ! Citera #
Behöver hjälp med denna fråga.

”Efter ett dygnsvila har du kört taxi från kl.16.00. DU har gjort ett uppehåll i arbetet mellan 19.00 - 22.00, då får du en långkörning till Stockholm. Resan tar precis 10 timmar utan paus och lika lång tid tillbaka. Du startar hemresan från Stockholm. kl 16.00. Hur många timmar får du då köra som mest utan ny vila enligt vilotidsförordningen?”

Svaret är: 3 timmar.

Varför blir det så? Om jag gjorde uppehåll från 19-22 sen efter jag kom fram till Stockholm vid kl.8.00. Sen tar man väl vila till 16.00 då jag kommer starta hemresan? Då har jag en 11h i vila och kan väl köra 13h innan nästa vila?

Hjälp mig snälla!
Reeree 2024-01-07 01:48 ! Citera #
Jag vet inte
Ahmed 2024-04-05 02:06 ! Citera #
Snälla har någon exempel frågor på del 1 och 2
Björn He 2024-04-05 23:45 ! Citera #
Jag tycker man skulle behöva gå i en särskild taxiförarskola för att få utbildning i allt det här, det verkar jävligt svårt att lära sig taxiteori själv utan någon bra lärare. Jag tycker förresten att B-körkortet borde utökas med en nivå, BT (=B-körkort Taxi), som ger behörighet att köra taxibil och för att få ta BT-körkort så borde det vara ett krav att ha fyllt 20 år och haft normalt B-körkort i minst 24 månaders tid (och under de 24 månaderna kan man om man vill vara inskriven på taxiskola för taxiförarutbildning).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo