Start > Körkortsforum > Ska det verkligen vara på det …

Ska det verkligen vara på det här viset?

Gäst 2017-12-22 17:17 ! Citera #
Jag har en vän som håller på att ta sitt körkort.
Först klarade hon teorin och fick vänta 2 veckor på uppkörningen.
Hon kuggade och skulle boka en ny tid. Det fanns inga som skulle hinnas innan tiden för teorin gick ut, och hon försökte boka genom sin körskola. De hittade en tid, fast då skulle hon få åka 50 mil till en för henne okänd stad och göra uppkörningen där.
Hon klarade inte igen och var tvungen att göra om teorin. Efter hon klarade det så kuggade hon igen på uppkörningen, blev mer och mer stressad. Återigen fanns inga fler tider, hon ringde dagligen men de sa att det var högt tryck.
Gäst 2017-12-22 22:48 ! Citera #
Gäst 2017-12-22
Jag har en vän som håller på att ta sitt körkort.
Först klarade hon teorin och fick vänta 2 veckor på uppkörningen.
Hon kuggade och skulle boka en ny tid. Det fanns inga som skulle hinnas innan tiden för teorin gick ut, och hon försökte boka genom sin körskola. De hittade en tid, fast då skulle hon få åka 50 mil till en för henne okänd stad och göra uppkörningen där.
Hon klarade inte igen och var tvungen att göra om teorin. Efter hon klarade det så kuggade hon igen på uppkörningen, blev mer och mer stressad. Återigen fanns inga fler tider, hon ringde dagligen men de sa att det var högt tryck.
Ja så ser det ut just nu, vill man ha en tid så får man sitta och uppdatera bokningssidan hela tiden.
Helst ska detta göras på morgonen då dom allra flesta avbokar sina tider på morgonen.
Henrik S 2020-06-18 12:15 ! Citera #
Det grundläggande problemet är att Förarprov är en egen resultatenhet inom Trafikverket, som alltså ska finansiera sig själv genom avgifter. Detta skapar ett incitament att kugga så många som möjligt och mycket riktigt visar det sig att procentandelen som godkänns minskar stadigt från år till år. Detta beror inte på att körskolorna eller eleverna blivit sämre (tvärtom, kraven och kvaliten höjs hela tiden), utan på att inspektörerna jobbar med ett kvotsystem där de ibland vet innan uppkörningen att de måste kugga oavsett, med löjeväckande vaga motiveringar. Det hela resulterar i en ond cirkel där man kuggar fler och fler, anställer fler inspektörer för att hantera alla omproven och minskar kvoten av godkända för att finansiera den ständigt växande verksamheten. Trafikverket Förarprov har således blivit en korrupt, ständigt växande amöba som göder sig själv genom att plundra körkortsaspiranterna.
Nollvisionen är ett slagträ som man drämmer i huvudet på alla som vågar kritisera situationen. Fråga t ex körskolorna vad de tycker om att fler och fler av deras elever blir underkända av påhittade skäl.
Det finns bara ett sätt att reformera systemet och det är att ta ”sedelpressen” ifrån Trafikverket. Ge dem ett fast statligt anslag och återgå till en avgift på ett par hundra kronor för en uppkörning.
Luke 2020-06-18 15:59 ! Citera #
Finns ingen anledning att tro på din konspirationsteori, Henrik S. Du drar det så långt att det blir löjligt. Förarprovsenheten, en trött statlig enhet som hundratals andra – är värre än Darth Vader och Dödsstjärnan. Varför vill Trafikverket växa antalet inspektörer? Hur många inspektörer vill de ha? ”Hej, jag heter Åke och är inspektör, jag deltar i en konspiration för att få fler kollegor att trängas med i kafferummet.”

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo