Start > Körkortsforum > Ska det verkligen vara på det …

Ska det verkligen vara på det här viset?

Trött 2017-12-12 18:43 ! Citera #
Hejsan,

Jag tycker att hela processen kring körkort är det sämsta, mest oeffektiva upplägget jag skådat i hela mitt liv.
Från den urlånga byråkratiska mardröm att få tillstånd, riskettan som är ett dyrt utdraget skämt, för att inte nämna risktvåan - till den sinnessjuka, utmattande uppkörningen, där inspektören har total makt - trots att de efter granskning visat sig korrupta.

Ett körkort ska inte behöva ta flera år, samt kosta upp mot 100.000-belopp, det är fullständigt orimligt.
Trafikverket har visats varit totalt inkompetent samt korrupt från högsta hönset och ner genom rankerna, ändå så blir man tvungen att svälja deras påhitt med hull och hår, och knappt någon protesterar. Faktum att man har två månader på sig att klara bägge proven är för mig absurt, stickprov är även det idiotiskt - testa aspirant på det man inte klarade på föregående prov, naturligtvis!

I sann kritisk anda kommer jag med ett bättre förslag:
Körskolor är statligt ägda, alla lärare är även inspektörer - efter att ha kört tillräckligt många lektioner och inspektören/läraren anser att man är färdigutbildad så får man körkortet. Lektionerna ska vara rimligt prissatta, ett körkort ska ej endbart vara för överklassen. Detta eliminerar pressen och ångesten att behöva prestera under ett kort stickprov, i en bil man nödvändigtvis inte är bekant i, i en stand man rimligtvis inte känner igen.

Om ni vill argumentera så var sakliga, angrepp mot person är inte intressant.

Tankar på detta?
Gäst 2017-12-12 19:13 ! Citera #
Trött 2017-12-12
Hejsan,

Jag tycker att hela processen kring körkort är det sämsta, mest oeffektiva upplägget jag skådat i hela mitt liv.
Från den urlånga byråkratiska mardröm att få tillstånd, riskettan som är ett dyrt utdraget skämt, för att inte nämna risktvåan - till den sinnessjuka, utmattande uppkörningen, där inspektören har total makt - trots att de efter granskning visat sig korrupta.

Ett körkort ska inte behöva ta flera år, samt kosta upp mot 100.000-belopp, det är fullständigt orimligt.
Trafikverket har visats varit totalt inkompetent samt korrupt från högsta hönset och ner genom rankerna, ändå så blir man tvungen att svälja deras påhitt med hull och hår, och knappt någon protesterar. Faktum att man har två månader på sig att klara bägge proven är för mig absurt, stickprov är även det idiotiskt - testa aspirant på det man inte klarade på föregående prov, naturligtvis!

I sann kritisk anda kommer jag med ett bättre förslag:
Körskolor är statligt ägda, alla lärare är även inspektörer - efter att ha kört tillräckligt många lektioner och inspektören/läraren anser att man är färdigutbildad så får man körkortet. Lektionerna ska vara rimligt prissatta, ett körkort ska ej endbart vara för överklassen. Detta eliminerar pressen och ångesten att behöva prestera under ett kort stickprov, i en bil man nödvändigtvis inte är bekant i, i en stand man rimligtvis inte känner igen.

Om ni vill argumentera så var sakliga, angrepp mot person är inte intressant.

Tankar på detta?
Ja håller med dig delvis om vissa argument, tex om priserna, som är på tok för höga, vilket blir svårt att lösa för familjer som inte har så mycket över, eller dom där 2 månaderna man har på sig att klara bägge proven, med tanke på att det är så tight med tider så ska man vara glad om man hinner numera.
Gäst 2017-12-12 21:44 ! Citera #
Trött 2017-12-12
Hejsan,

Jag tycker att hela processen kring körkort är det sämsta, mest oeffektiva upplägget jag skådat i hela mitt liv.
Från den urlånga byråkratiska mardröm att få tillstånd, riskettan som är ett dyrt utdraget skämt, för att inte nämna risktvåan - till den sinnessjuka, utmattande uppkörningen, där inspektören har total makt - trots att de efter granskning visat sig korrupta.

Ett körkort ska inte behöva ta flera år, samt kosta upp mot 100.000-belopp, det är fullständigt orimligt.
Trafikverket har visats varit totalt inkompetent samt korrupt från högsta hönset och ner genom rankerna, ändå så blir man tvungen att svälja deras påhitt med hull och hår, och knappt någon protesterar. Faktum att man har två månader på sig att klara bägge proven är för mig absurt, stickprov är även det idiotiskt - testa aspirant på det man inte klarade på föregående prov, naturligtvis!

I sann kritisk anda kommer jag med ett bättre förslag:
Körskolor är statligt ägda, alla lärare är även inspektörer - efter att ha kört tillräckligt många lektioner och inspektören/läraren anser att man är färdigutbildad så får man körkortet. Lektionerna ska vara rimligt prissatta, ett körkort ska ej endbart vara för överklassen. Detta eliminerar pressen och ångesten att behöva prestera under ett kort stickprov, i en bil man nödvändigtvis inte är bekant i, i en stand man rimligtvis inte känner igen.

Om ni vill argumentera så var sakliga, angrepp mot person är inte intressant.

Tankar på detta?
Hej,

först och främst heter det ineffektiv, men sak samma :)

Jag tycker det finns mycket märkligt i ditt inlägg, t.ex det här med körkorts tillståndet. Man tar ett syntest och skickar in en ansökan och betalar, inget långdraget i det i min mening. Riskettan var några timmar om droger/alkohol som visserligen var mest självklarheter men kanske får någon att tänka till, och sen en halvdag med halkbana och riskerna med väglag etc.

Vadå mardröm??

Sen tar du upp inspektörerna och deras makt och att de är korrupta, men i nästa stund tycker du att trafikskolornas lärare ska agera inspektörer, men då flyttar du ju bara makten dit, och dessutom tror jag att korruptionen snarare skulle öka i det scenariot.

Att körkort är ”fullständigt orimligt” dyrt, och tar ”flera år”, tja det kostar ju en del, visst.
Men knappast 100,000, om man måste betala det och hålla på i flera år så är det snarare att man är fullständigt orimligt korkad skulle jag säga.

Visst vore det trevligare om det skulle vara billigare, men det du betalar för är bilens kostnad, bränslet, lokal kostnader, samt en skälig lön till lärarna, och då blir det en del, så enkelt är det. Du kan ju utbilda dig till en och ta halva priset..

Sen allt det andra med press att prestera osv. är ju helt individuellt.

Bokar man sin uppkörning innan man är redo så blir det ju bara ännu värre. Att man har 2 månader på sig kan verka tufft, men det finns ju en tanke med det, och att man ska klara alla moment inspektören ger en under en uppkörning är ju för fan en självklarhet.

Eller tycker du att det var ok med en livsfarlig manöver med motivering ”aja men jag gjorde den ok förra veckan”

Nej, jag håller inte med dig för fem öre.
Gäst 2017-12-13 09:36 ! Citera #
1. Tillståndet tyckte jag inte var några problem med. Tog väl någon vecka.

2. Inga konstigheter med riskkurserna heller tycker jag. Utveckla vad problemet är.

3. Att göra körskolor statligt ägda tror jag inte på - en väldigt stor reform och staten har redan eftersatta verksamheter att ta hand om. Det är bättre att det sköts privat.

4. Att körskolelärare ska bedöma om någon är redo för körkort är ingen vidare idé heller tror jag, speciellt med en privat marknad. Där kan det lätt bli så att man ser att vissa körskolor ger körkort mer lättvindigt än andra. Dessutom tror jag att en bra grej med att uppkörningar sker ”externt” på Trafikverket är att det innebär ett visst stressmoment. Det är viktigt att man ska kunna vissa att man kan köra bil under stress.

Vidare nu till saker jag håller med om. Klarade själv både teorin och uppkörningen på första försöket men jag håller helt med om att 2 månader giltighetstid är alldeles för kort - speciellt nu när det är sånt hårt tryck på Trafikverket. Det landar såklart i att det är oacceptabelt långa väntetider där vilket skapar onödig stress och ångest bland körkortsaspiranter.
Gäst 2017-12-13 11:35 ! Citera #
Jag håller med att 2 månader med bara två omprov löfte skapar mycket stress. Om man höjer detta till 6 månader då kommer man ha mer tid för att reflektera på protokoll och öva lite mer innan man bokar nästa omprov. Då kommer trafikverket släppa lite press på tiderna..

Resten tycker jag att fungera bra. Jag hade inget problem att för körkortstillstånd. Riskövningarna var också bra tycker jag. Jag är nöjd med min trafikskola också men jag håller inte med att enskilda skolor får bedöma om någon får körkort eller inte. Det ska trafikverket får göra. Känns mer säkert på det här sättet.
Gästen 2017-12-13 15:08 ! Citera #
Gäst 2017-12-13
Jag håller med att 2 månader med bara två omprov löfte skapar mycket stress. Om man höjer detta till 6 månader då kommer man ha mer tid för att reflektera på protokoll och öva lite mer innan man bokar nästa omprov. Då kommer trafikverket släppa lite press på tiderna..

Resten tycker jag att fungera bra. Jag hade inget problem att för körkortstillstånd. Riskövningarna var också bra tycker jag. Jag är nöjd med min trafikskola också men jag håller inte med att enskilda skolor får bedöma om någon får körkort eller inte. Det ska trafikverket får göra. Känns mer säkert på det här sättet.
Att det är svårt att få tider kan du inte lägga på Trafikverket, utan det har att göra med att väldigt många bokar sina prov innan dom är helt klara med sin körutbildning. Och då är det en väldigt stor procentsats som kuggas, vilket är ganska självklart och bra enligt mitt eget tycke. Ser man till att boka sina prov när man är helt klar med sin utbildning så kommer väldigt många klara sina tester på max 2 försök, och då finns det knappt några kötider alls..

Men dagens ungdomar har så förbannat bråttom med allt, så dom chansar att klara sina teori/körprov bara för att deras kompis/kompisar klarade sig när dom gjorde likadant. Bättre då att ta någon månad/månader längre tid på sig och klara allt på ett försök än att behöva kasta ut en massa extra pengar för att boka om en massa prov för att man var lite lat!

2 månader är alldeles tillräckligt med tid att hinna läsa ett körprotokoll och sedan öva på det som brast vid sin första uppkörning. Skulle man behöva 6 månader på sig för att läsa ett protokoll så kanske man ska vänta med att ta körkort.
Trött 2017-12-13 19:08 ! Citera #
Gäst 2017-12-12
Hej,

först och främst heter det ineffektiv, men sak samma :)

Jag tycker det finns mycket märkligt i ditt inlägg, t.ex det här med körkorts tillståndet. Man tar ett syntest och skickar in en ansökan och betalar, inget långdraget i det i min mening. Riskettan var några timmar om droger/alkohol som visserligen var mest självklarheter men kanske får någon att tänka till, och sen en halvdag med halkbana och riskerna med väglag etc.

Vadå mardröm??

Sen tar du upp inspektörerna och deras makt och att de är korrupta, men i nästa stund tycker du att trafikskolornas lärare ska agera inspektörer, men då flyttar du ju bara makten dit, och dessutom tror jag att korruptionen snarare skulle öka i det scenariot.

Att körkort är ”fullständigt orimligt” dyrt, och tar ”flera år”, tja det kostar ju en del, visst.
Men knappast 100,000, om man måste betala det och hålla på i flera år så är det snarare att man är fullständigt orimligt korkad skulle jag säga.

Visst vore det trevligare om det skulle vara billigare, men det du betalar för är bilens kostnad, bränslet, lokal kostnader, samt en skälig lön till lärarna, och då blir det en del, så enkelt är det. Du kan ju utbilda dig till en och ta halva priset..

Sen allt det andra med press att prestera osv. är ju helt individuellt.

Bokar man sin uppkörning innan man är redo så blir det ju bara ännu värre. Att man har 2 månader på sig kan verka tufft, men det finns ju en tanke med det, och att man ska klara alla moment inspektören ger en under en uppkörning är ju för fan en självklarhet.

Eller tycker du att det var ok med en livsfarlig manöver med motivering ”aja men jag gjorde den ok förra veckan”

Nej, jag håller inte med dig för fem öre.
Hej,

Fast du behöver placera saker i verkligheten, man behöver ta sig tid att genomföra ett syntest, tillstånd kan ta flera veckor innan beskedet kommer tillbaks, riskettan samma där, behöver bokas in, inte alls självklart att det finns tider, kan även det ta veckor, och samma visa med riskettan - som dessutom kostar hutlösa summor. Detta är definitivt en byråkratisk mardröm.

Varför skulle korruptionen öka - varför är det självklart?
Skulle snarare se till att det finns mer kompetenta förare - i dagsläget är det uppenbart att alldeles för många inkompetenta förare slinker igenom förarprovet, vare sig genom mutor eller tur är diskutabelt.

Ok, att systemet är alldeles för dyrt och ruttet vilket resulterar i dyra kostnader och utragen utbildning beror alltså på brister hos individer - bra där!

Det är inte bara körskolan som är dyr, allt är dyrt - och nej, jag tänker inte bli en trafiklärare.

Vad är din poäng med att det är individuellt? Vad handlar detta om egentligen? Att framföra ett fordon mellan två punkter på ett säkert sätt, eller att kunna prestera under press som en hjärnkirurg?

Du utgår från att alla blir kuggade bokat för tidigt, vilket är ett uppenbart felaktigt antagande.
Sedan missade du min poäng totalt med att stickprov är korkat, om man blivit godkänd på en del, varför ska man göra om samma del flera gånger? Litar de inte på tidigare inspektörers omdöme? Kan tillägga att det var så förr.
Sedan finns det ingen logik med två månader, det är en siffra som någon stålle dragit fram ur stjärten - har man klarat ena provet så har man klarat det - samma gäller ju ifall man klarar bägge prov, då går man jag knappast varannan månad och förnyar kunskaperna - kortet har man livet ut!
Trött 2017-12-13 19:12 ! Citera #
Gäst 2017-12-13
1. Tillståndet tyckte jag inte var några problem med. Tog väl någon vecka.

2. Inga konstigheter med riskkurserna heller tycker jag. Utveckla vad problemet är.

3. Att göra körskolor statligt ägda tror jag inte på - en väldigt stor reform och staten har redan eftersatta verksamheter att ta hand om. Det är bättre att det sköts privat.

4. Att körskolelärare ska bedöma om någon är redo för körkort är ingen vidare idé heller tror jag, speciellt med en privat marknad. Där kan det lätt bli så att man ser att vissa körskolor ger körkort mer lättvindigt än andra. Dessutom tror jag att en bra grej med att uppkörningar sker ”externt” på Trafikverket är att det innebär ett visst stressmoment. Det är viktigt att man ska kunna vissa att man kan köra bil under stress.

Vidare nu till saker jag håller med om. Klarade själv både teorin och uppkörningen på första försöket men jag håller helt med om att 2 månader giltighetstid är alldeles för kort - speciellt nu när det är sånt hårt tryck på Trafikverket. Det landar såklart i att det är oacceptabelt långa väntetider där vilket skapar onödig stress och ångest bland körkortsaspiranter.
Har man heltidsarbete och ett privatliv kan processen bli långrandig, svårare att förstå om man går i gymnasiet eller dylikt.

Dyrt, tidskrävande, frustrerande. Jag kan sitta hemma och titta på youtube, behöver inte betala hundratals kronor för att sitta uppradad i en sal för att göra det. Risktvåan förstår jag tanken bakom, men varför kostar den nästan 2.000kr?

Du kan inte ta halva min poäng, ändra på den, och sedan attackera den ändrade varianten som du själv uppfann, så fungerar det inte.

Körkortet ska INTE vara en lukrativ verksamhet, det är en viktig del av infrastrukturen.
Svårigheterna bakom körkort ska ligga i höga krav, inte i byråkrati och pengar.
Trött 2017-12-13 19:15 ! Citera #
Gästen 2017-12-13
Att det är svårt att få tider kan du inte lägga på Trafikverket, utan det har att göra med att väldigt många bokar sina prov innan dom är helt klara med sin körutbildning. Och då är det en väldigt stor procentsats som kuggas, vilket är ganska självklart och bra enligt mitt eget tycke. Ser man till att boka sina prov när man är helt klar med sin utbildning så kommer väldigt många klara sina tester på max 2 försök, och då finns det knappt några kötider alls..

Men dagens ungdomar har så förbannat bråttom med allt, så dom chansar att klara sina teori/körprov bara för att deras kompis/kompisar klarade sig när dom gjorde likadant. Bättre då att ta någon månad/månader längre tid på sig och klara allt på ett försök än att behöva kasta ut en massa extra pengar för att boka om en massa prov för att man var lite lat!

2 månader är alldeles tillräckligt med tid att hinna läsa ett körprotokoll och sedan öva på det som brast vid sin första uppkörning. Skulle man behöva 6 månader på sig för att läsa ett protokoll så kanske man ska vänta med att ta körkort.
Det är absolut deras fel, det är deras upplägg och verksamhet, den behöver anpassa sig efter verkligheten - inte tvärtom.

Du drar en del siffrer ur röven ser man

Tänker inte ens kommentera på ”dagens ungdomar”.

2 månader är EJ tillräckligt ifall det INTE FINNS några uppkörningstider - det säger sig självt.
Gäst 2017-12-13 21:23 ! Citera #
Hej igen!

Placera saker i verkligheten säger du? Ok, då gör vi det.

Om jag ska till tandläkaren, så bokar jag en tid. Jag får troligtvis inte tid samma dag, eller ens samma vecka. Och det är jävligt dyrt dessutom.

Om jag ska resa till Spanien, så bokar jag en resa, jag får troligtvis inte en billig och populär resa om jag inte gör det i tid, inte ifall någon annan inte avbokar.

Det är verkligheten, låter det bekant? Ja, man måste faktist ta lite ansvar själv.


”Varför skulle korruptionen öka - varför är det självklart?” Det är inte självklart, jag har aldrig påstått att det är självklart.

Jag sa. om något så är det snarare att den skulle öka istället för minska, och det med tanke på antalet personer som ska agera inspektörer skulle mångdubblas. Eller har fått för dig att vi ska ha samma antal trafiklärare som vi har inspektörer idag?

Och jag sa redan att det var rätt dyrt (eller ”kostar ju en del” tror det var jag sa) med körkort, men inte ”orimligt dyrt”.

Och det blir ju helt klart mycket dyrare om du inte tar dig mödan att förstå reglerna, samspelet, säkerheten Osv.. Utan tvivel blir det så om blir du kuggad och får spendera mer tid med alltihop. Vilket ju då är individuellt, vad exakt är det du inte håller med i det?

Så min poäng med att det är individuellt, är att det är just det. Jag kände inte den enorma press som en del tydligen gör, nervös som fan var man ju såklart eftersom man vill ha det överstökat och klart. Och att kunna prestera under press är precis det du ska kunna göra i trafiken.

Vad är det som är oklart i det? Alla kan köra en bil från a till b ensam på en landsväg, men när du hamnar i rusningstrafik i stockholm under dåligt väglag och sikt då? Otur för fotgängaren för att du inte var ”hjärnkirurg” i trafiken?

Nej jag utgår inte att alla som blir kuggade bokat för tidigt, en del är helt enkelt för nervösa och gör bort sig, andra har pluggat för att klara teoriprovet istället för att förstå den och kuggar pga av det. En del råkar ha otur med att någon annan trafikant ställer till det för dom och de inte reagerar som ”hjärnkirurger”. Och sen finns det säkerligen många andra scenarion också.

Angående stickprov, du hävdar att det är korkat. Intressant med tanke på vad du tidigare sagt, för alternativet är ju då att man gör ett fullständigt prov, som hör och häpna skulle innebära HÖGRE kostnader för dig som elev. Eller menar du alltså på allvar nu att om du kuggar och sen nästa uppkörning orsakar en olycka men ändå ska ha godkännt, för att det momentet var ju avklarat?

Som sagt två månader är tufft, anledningen är att det är många som jag nämnde tidigare pluggar för just att klara provet istället för att förstå innehållet. Så nej, det är inte ”draget ur stjärten”. Jag skulle säga att 4 månader vore rimligare med tanke på hur det ser ut med tider dock.

Sen angående det där med att man inte förnyar kunskaperna, jo se det gör man när man är i trafiken om man är ansvarsfull. Man chansar inte om man är osäker utan tar det lugnt och tar reda på något om det är oklart.

Men nej, alla gör det ju inte, och det är den skaran som du kan tacka för de högre kostnader du kommer betala i försäkringspremier.

Ha de bra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 17:01
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest