Start > Körkortsforum > Ska det verkligen vara på det …

Ska det verkligen vara på det här viset?

Gäst 2017-12-14 02:53 ! Citera #
Trött 2017-12-13
Har man heltidsarbete och ett privatliv kan processen bli långrandig, svårare att förstå om man går i gymnasiet eller dylikt.

Dyrt, tidskrävande, frustrerande. Jag kan sitta hemma och titta på youtube, behöver inte betala hundratals kronor för att sitta uppradad i en sal för att göra det. Risktvåan förstår jag tanken bakom, men varför kostar den nästan 2.000kr?

Du kan inte ta halva min poäng, ändra på den, och sedan attackera den ändrade varianten som du själv uppfann, så fungerar det inte.

Körkortet ska INTE vara en lukrativ verksamhet, det är en viktig del av infrastrukturen.
Svårigheterna bakom körkort ska ligga i höga krav, inte i byråkrati och pengar.
Fick mig ett gott skratt på ”privatliv och jobb”delen. Klassisk ursäkt. Du får väl ta en intensivkurs under semestern? Det låter som att du är väldigt självupptagen och vill att andra ska anpassa sig efter dig.

Om du vill ha något i livet får du jobba för det. Är du för självupptagen för att ta en intensivkurs på semestern eller strölektioner då och då bör du överväga om du ens ska ha körkort. Det handlar om prioriteringar.
Gäst 2017-12-14 12:17 ! Citera #
Gäst 2017-12-13
Hej igen!

Placera saker i verkligheten säger du? Ok, då gör vi det.

Om jag ska till tandläkaren, så bokar jag en tid. Jag får troligtvis inte tid samma dag, eller ens samma vecka. Och det är jävligt dyrt dessutom.

Om jag ska resa till Spanien, så bokar jag en resa, jag får troligtvis inte en billig och populär resa om jag inte gör det i tid, inte ifall någon annan inte avbokar.

Det är verkligheten, låter det bekant? Ja, man måste faktist ta lite ansvar själv.


”Varför skulle korruptionen öka - varför är det självklart?” Det är inte självklart, jag har aldrig påstått att det är självklart.

Jag sa. om något så är det snarare att den skulle öka istället för minska, och det med tanke på antalet personer som ska agera inspektörer skulle mångdubblas. Eller har fått för dig att vi ska ha samma antal trafiklärare som vi har inspektörer idag?

Och jag sa redan att det var rätt dyrt (eller ”kostar ju en del” tror det var jag sa) med körkort, men inte ”orimligt dyrt”.

Och det blir ju helt klart mycket dyrare om du inte tar dig mödan att förstå reglerna, samspelet, säkerheten Osv.. Utan tvivel blir det så om blir du kuggad och får spendera mer tid med alltihop. Vilket ju då är individuellt, vad exakt är det du inte håller med i det?

Så min poäng med att det är individuellt, är att det är just det. Jag kände inte den enorma press som en del tydligen gör, nervös som fan var man ju såklart eftersom man vill ha det överstökat och klart. Och att kunna prestera under press är precis det du ska kunna göra i trafiken.

Vad är det som är oklart i det? Alla kan köra en bil från a till b ensam på en landsväg, men när du hamnar i rusningstrafik i stockholm under dåligt väglag och sikt då? Otur för fotgängaren för att du inte var ”hjärnkirurg” i trafiken?

Nej jag utgår inte att alla som blir kuggade bokat för tidigt, en del är helt enkelt för nervösa och gör bort sig, andra har pluggat för att klara teoriprovet istället för att förstå den och kuggar pga av det. En del råkar ha otur med att någon annan trafikant ställer till det för dom och de inte reagerar som ”hjärnkirurger”. Och sen finns det säkerligen många andra scenarion också.

Angående stickprov, du hävdar att det är korkat. Intressant med tanke på vad du tidigare sagt, för alternativet är ju då att man gör ett fullständigt prov, som hör och häpna skulle innebära HÖGRE kostnader för dig som elev. Eller menar du alltså på allvar nu att om du kuggar och sen nästa uppkörning orsakar en olycka men ändå ska ha godkännt, för att det momentet var ju avklarat?

Som sagt två månader är tufft, anledningen är att det är många som jag nämnde tidigare pluggar för just att klara provet istället för att förstå innehållet. Så nej, det är inte ”draget ur stjärten”. Jag skulle säga att 4 månader vore rimligare med tanke på hur det ser ut med tider dock.

Sen angående det där med att man inte förnyar kunskaperna, jo se det gör man när man är i trafiken om man är ansvarsfull. Man chansar inte om man är osäker utan tar det lugnt och tar reda på något om det är oklart.

Men nej, alla gör det ju inte, och det är den skaran som du kan tacka för de högre kostnader du kommer betala i försäkringspremier.

Ha de bra!
Mycket bra formulerat och skrivit:) du satte allt på sin spets här, pluggar man ordentligt så är det oftast inga problem. Körkort är en investering för livet, det är bara att sätta igång.
Gäst 2017-12-17 17:20 ! Citera #
Jag tog körkort på 3 månader vid sidan av 150% studier. 35.000 kostade allt, och det inkluderar 35 lektioner på körskola då jag inte kunde köra privat alls. Inte en orimligt lång tid eller kostnad i min mening. Tar inte så lång tid att spara ihop till. Lite får man ofra om man vill ha kortet, det är ingen mänsklig rättighet att få ett gratis eller enkelt körkort. Man sparar även en del på att inte köra upp innan man är redo. Klarade första på teorin och körningen.
Jimmy 2017-12-17 19:02 ! Citera #
Gäst 2017-12-17
Jag tog körkort på 3 månader vid sidan av 150% studier. 35.000 kostade allt, och det inkluderar 35 lektioner på körskola då jag inte kunde köra privat alls. Inte en orimligt lång tid eller kostnad i min mening. Tar inte så lång tid att spara ihop till. Lite får man ofra om man vill ha kortet, det är ingen mänsklig rättighet att få ett gratis eller enkelt körkort. Man sparar även en del på att inte köra upp innan man är redo. Klarade första på teorin och körningen.
35.000 var väl lite saftigt eller? Jag höll på i 6 mån och mitt körkort gick på 20.225 exakt, men vi alla har väl olika förutsättningar. Körkort är en investering för livet
Målaren 2017-12-17 22:59 ! Citera #
Jimmy 2017-12-17
35.000 var väl lite saftigt eller? Jag höll på i 6 mån och mitt körkort gick på 20.225 exakt, men vi alla har väl olika förutsättningar. Körkort är en investering för livet
20.225 är väl lite väl saftigt eller?
Jag höll på i 7 månader och mitt körkort kostade 8.255 kr exakt, men som du själv skrev, vi alla är olika och har dessutom olika förutsättningar ;)
Jimmy 2017-12-18 09:29 ! Citera #
Målaren 2017-12-17
20.225 är väl lite väl saftigt eller?
Jag höll på i 7 månader och mitt körkort kostade 8.255 kr exakt, men som du själv skrev, vi alla är olika och har dessutom olika förutsättningar ;)
Ja det var billigt må jag säga:) då tog du allt privat då? Gör man som jag och körde enbart på trafikskola då får man betala snält vad det kostar
Målaren 2017-12-18 22:08 ! Citera #
Jimmy 2017-12-18
Ja det var billigt må jag säga:) då tog du allt privat då? Gör man som jag och körde enbart på trafikskola då får man betala snält vad det kostar
Nej jag körde enbart via körskola, men hade övningskört privat i c:a 1 år innan jag skrev in mig på körskolan.
Fick använda mig av körskolan då min privata handläggare fick ändrade arbetstider, så då hade jag ingen att köra med.
Och bra var det, för han som jag körde privat med hade lärt mig fel saker om hur man ska placera bilen och han var inte alls lika noga med att man höll hastigheten. Körde man 5-10 km/h för fort så var det inte så noga, men det fick man allt höra när man körde med körskolan :) Och att hoppa över växlar hade han aldrig hört talas om, växlarna finns där, då ska dom användas, tyckte han :lol: (Kan skriva att han jag körde med var lastbilsförare)
Jimmy 2017-12-18 22:22 ! Citera #
Målaren 2017-12-18
Nej jag körde enbart via körskola, men hade övningskört privat i c:a 1 år innan jag skrev in mig på körskolan.
Fick använda mig av körskolan då min privata handläggare fick ändrade arbetstider, så då hade jag ingen att köra med.
Och bra var det, för han som jag körde privat med hade lärt mig fel saker om hur man ska placera bilen och han var inte alls lika noga med att man höll hastigheten. Körde man 5-10 km/h för fort så var det inte så noga, men det fick man allt höra när man körde med körskolan :) Och att hoppa över växlar hade han aldrig hört talas om, växlarna finns där, då ska dom användas, tyckte han :lol: (Kan skriva att han jag körde med var lastbilsförare)
Ja ja där ser man:) bara att lyfta på hatten och säga bra jobbat!
Gäst2 2017-12-18 22:35 ! Citera #
Jimmy 2017-12-18
Ja ja där ser man:) bara att lyfta på hatten och säga bra jobbat!
Mitt gick på runt 7.
Enbart 2 körlektioner, klarade allt på första (på min 18-årsdag! =D)
Jimmy 2017-12-19 01:36 ! Citera #
Gäst2 2017-12-18
Mitt gick på runt 7.
Enbart 2 körlektioner, klarade allt på första (på min 18-årsdag! =D)
Detta blir ju bara värre och värre! Eller kanske bättre och bättre:) hur sjutton lan ni få det så billigt? Jag fattar om man tar allt privat, men körskolor tar ju sanslöst höga kostnader! För mig sprang det snabbt iväg i alla fall, men bra jobbat alla:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor