Stressad över körkortet? LUGN Så här fixade jag körkortet på endast tre månader (bortser från teorilektionerna), dvs snabbt, billigt och enkelt:
• Bestäm dig att ta körkort. Mycket viktigt steg, utan vilja kommer man ingenstans. Du ska själv vilja ta körkort, inte för någon annan.
• Gå på handledarkursen. Det här som man kan spara pengar. Gå med ett äldre syskon eller en bra vän om föräldrarna inte har körkort.
• Köp begagnade böcker. Välj dock den nyaste utgåvan. Böckerna kommer man ändå bara använda ett par gånger.
• Gör bara det du känner du måste. Jag gick på teorilektionerna. Personligen känner jag det gick in i ena örat och ut genom andra. Frågar du mig så är det bortkastade pengar. Körlektioner med trafikskola är i min syn mycket givande eftersom du får ett helt nytt perspektiv på ditt körande. (Plus min handledare var ljusår ifrån den bästa läraren, och kanske var anledningen varför jag tog körlektioner. Annars hade jag säkert hoppat över dem med eftersom det kostade skjortan)
• Anmäl dig på en körskola i vilket fall. För du ska ha tillgång till en webbsida där du kan träna på frågor (elevcentralen). Elevcentralen är essentiell för att lyckas med teorin (mer om det längre ned). Boka in uppkörning och teoriprov om inte skolan gör det.
• Träna körning:
Med handledare: Lyssna på handledaren och följ handledarboken. Efter varje körning ska du själv reflektera vad du kunde göra bättre. Tänk på allt eftersom du blir bättre på att köra har din handledare svårare och svårare att hitta fel. Då är det du själv som får hitta felen (står mycket bra beskrivet i Köra bil.) Öka antalet timmar successivt med handledaren allt eftersom uppkörningen kryper närmare. Jag körde ungefär 1,5 timmar/2 ggr i veckan de två första veckorna, sedan ungefär 3-5 ggr veckorna efter. De två sista körde jag 2 timmar dagligen (om inte mer) i uppkörningsstaden.
Med trafikskolelärare: Ta till dig ALLT, trafikskoleläraren säger. Läraren är en trafikinspektör (förarprövare), det är bara titeln som är skillnaden. Det trafikskoleläraren påpekar kommer även trafikinspektören att se. Det tar man med hem och övar på. Kom ihåg på ett ungefär vilka vägar du kör med trafikskoleläraren. Kör sedan samma rutt med handledaren.
Med dig själv: Handledaren har inte alltid tid och då måste man ta till andra knep. Jag är säker på att jag spenderade mer tid med att tänka på hur jag ska köra än den totala tiden bakom ratten. Föreställde mig vanliga scenarion och gick igenom steg för steg. Väl bakom ratten visste jag vad jag skulle göra. För att köra bil handlar om komma ihåg muskelrörelser och veta när man ska göra vad.
Allteftersom lärde man sina fel, (dels från reflekterandet av sin körning och kommentarer från trafikläraren), och föreställde mig därför oftare sådana situationer.
• Träna teori: GLÖM BOKEN. Du ska trycka rätt på frågor med alternativ, inte skriva långa utförliga svar som man gör i skolan. Trafikskolans frågor liknar många frågor som man får på teorin. Gå igenom alla frågor och skriv upp det du hade fel på. LÄS BARA PÅ DET och skriv ner svaren. Det är bara slöseri med tid med att läsa på sånt som man redan kan. Efter det är det bara tester som gäller. Fortsätt med att skriva ner svaren på de du svarat fel på testerna.
• Sista veckan:
KÖR, KÖR, KÖR. Åk till staden där uppkörningen kommer vara. Kör både på små och stora vägar. Jag körde så mycket sista veckan att jag kunde staden utantill. Hastigheter, vägar med högerregeln, risker på vägen osv. allt visste jag. Det är inget fel att komma förberedd men det är ett misstag att inte vara det.
TEORI, TEORI, TEORI. Använd din lediga tid för att titta på de fel du gjort i början och under testerna. Plugga på det. Varva med tester.
• Körkortsdagen:
Uppkörningen: Framstå självsäker. Se ut att du vet vad du gör. Tänk dig själv, vem sitter inspektören helst hos: A, självsäker och gör misstag eller B, osäker och gör misstag. Jag hade valt A utan tvekan. Håll exakt 5km/h under maxhastigheten och var bromsberedd på vägar med högerregeln. Hastigheten och högerregeln vet man efter att ha kört så mycket i uppkörningsstaden. (kan du inte så har du inte kört tillräckligt).
• Teorin: Ta med felpappret med svaren, du kan ta med pappret och göra sista minuten plugg. Behövs det inte, fantastiskt! Men när man väl är vid provsalen, och är nervös så att man nästan kissar på sig, kan det vara skönt att ha med sig något att plugga på. På testet svarar man på de frågor som man är 100% säker på. Inte 99%, utan 100%. Är man något tveksam markerar man frågan och går vidare. Dessa görs sedan vid slutet slutet. På så sätt sparar man massor med tid. Hellre ha fel på de som man är tveksam på än att missa flera frågor i slutet som man faktiskt kunde.
Kostnad för mitt körkort: 2 handledarkurs (400kr), 1 startpaket (teori, böcker, risk 1 & 2, 6 körlektioner) (8650kr), 3 körlektioner (3x840kr), hyra av bil (750kr), tillverkningsavgift (150kr), foto (80kr), förarprov (800kr) och teoriprov (375). Plus en hel del bensin.
Slutsumma: 14075kr
Följs ovanstående sätt: - paket (8650kr) + elevcentralen (500kr) + böcker (100kr) + 9 körlektioner (9x840)(Finns säkert körlektionspaket att köpa).
Slutsumma: 13585kr
Att lyckas ta körkort på 3 månader är riktigt tufft och det kommer kräva extremt mycket vilja. En intensivutbildning är att föredra, men jag hade inte möjlighet att åka på två veckors semester och lämna allt bakom sig. Jag tror att många sitter i samma båt och kan inte lämna sitt liv bakom sig eller har den ekonomiska förutsättningen. Därför tycker jag ändå detta sätt är det billigaste, snabbaste och bästa sättet att ta ett körkort.
Lämna gärna en kommentar om denna text har varit till någon nytta!
//Supermannen1