Start > Körkortsforum > Läraren tar rökpauser

Läraren tar rökpauser

John 2017-05-25 09:35 ! Citera #
Gäst 2017-05-21
Att läraren tar rökpauser på din lektion oavsett om han lägger på det på slutet eller inte är inte ok, för det första så avbryter han din tid som du betalat dyra pengar för och lektionen kommer av sig och det är inte alltid så lätt att komma igång när man suttit och väntat. För det andra varför ska jag som betalat dyra pengar vara tvungen att inhalera röklukt i bilen efter läraren rökt. Kan inte läraren hålla sig för att röka då bör den fundera på att byta yrke. Punkt.
Du får skilja på ”jag gillar inte rök eller rök lukt” samt att personen i fråga har rätt att ta rast i samband med sitt arbete. Dom är trotts allt ansvariga för dig när ni kör.

Jag misstänker att alla STR anslutna skolor har liknande bestämmelser. dvs samtliga lärare har rätt att ta rast. Vad dom sedan gör med den rasten anbelangar inte dig.

Om du inte gillar rökning, då tycker jag att du ska ta upp det med din lärare och handledare. Ni kan säkert hitta en lösning. Dock, rökning är inte olagligt även om jag personlig till viss del skulle kunna tänka mig att det var det. Du får står säkert att man inte bara kan säga till någon att du får inte röka, hur som helst. Det skulle förmodligen inte leda till någon förändring.
John 2017-05-25 09:38 ! Citera #
Gäst 2017-05-21
Vilken skola är det förresten? Blev lite nyfiken,,
Nu misstänker jag att det är mening att dom ska ta pauser för att kunna garantera den koncentration som krävs. Så jag säger att det är en skola på en ö intill Stockholm men inte så mycket mer för att inte hänga ut någon som jag annars tycker väldigt väl om.
John 2017-05-25 09:58 ! Citera #
Taxiförare 2017-05-21
Där har du helt fel, en körskolelärare får inte ta rökpauser om det drabbar en körskoleelev!!
Om en lärare måste röka så ska han göra det innan eller efter körlektionerna, för det kan ju nu vara så att man får en elev som är allergisk, så därför får det inte lukta rök i bilarna!!

Och precis som en annan skrev så har eleven betalt dyra pengar för att få ha sin körlektion, och då ska man inte behöva betala för en lärares rökpauser!

Precis som om vi som kör taxi skulle stanna bilen efter halva resan och låta taxametern stå på bara för att vi blir röksugna... Det fungerar inte riktigt så!
Nu tror inte jag att du riktigt förstod vad jag försökte säga.

Först och främst så måste man ju ta hänsyn till vilka bestämmelser som gäller på den körskola som man befinner sig på.

I mitt fall, så är det en STR ansluten körskola där läraren har rätt att ta en paus på 5 minuter mellan pass på 60 minuter lektion. Det är då fullt rimligt att man har en paus på 5 minuter om man har en körlektion på 120 minuter. Jag skulle också vilja gå så långt som att säga att dessa pauser är helt nödvändiga för att maximera inlärandet.

Men om vi ska visa hänsyn åt alla håll och det faktiskt rör sig om astma eller allergi, ja då är det högst olämpligt om läraren utsätter dig för detta och det måste man prata om, hur det inte fungerar.

Personligen avskyr jag rökning. Det luktar illa och väldigt mycket för den som inte röker själv. Förvånansvärt mer än vad man tror. Däremot, jag kan ju inte förbjuda någon annan från att dra i sig röken. Det fungerar ju inte så. Däremot så borde man ju prata om det och helt enkelt komma ut och säga att man inte gillar rökningen och att man upplever att det är ett problem och att man vill byta lärare om denna inte kan tänka sig att låta bli och röka.

Kan man inte komma överens så har man inget annat val än att byta körskola.
Taxiförare 2017-05-25 13:39 ! Citera #
John 2017-05-25
Nu tror inte jag att du riktigt förstod vad jag försökte säga.

Först och främst så måste man ju ta hänsyn till vilka bestämmelser som gäller på den körskola som man befinner sig på.

I mitt fall, så är det en STR ansluten körskola där läraren har rätt att ta en paus på 5 minuter mellan pass på 60 minuter lektion. Det är då fullt rimligt att man har en paus på 5 minuter om man har en körlektion på 120 minuter. Jag skulle också vilja gå så långt som att säga att dessa pauser är helt nödvändiga för att maximera inlärandet.

Men om vi ska visa hänsyn åt alla håll och det faktiskt rör sig om astma eller allergi, ja då är det högst olämpligt om läraren utsätter dig för detta och det måste man prata om, hur det inte fungerar.

Personligen avskyr jag rökning. Det luktar illa och väldigt mycket för den som inte röker själv. Förvånansvärt mer än vad man tror. Däremot, jag kan ju inte förbjuda någon annan från att dra i sig röken. Det fungerar ju inte så. Däremot så borde man ju prata om det och helt enkelt komma ut och säga att man inte gillar rökningen och att man upplever att det är ett problem och att man vill byta lärare om denna inte kan tänka sig att låta bli och röka.

Kan man inte komma överens så har man inget annat val än att byta körskola.
Givetvis har läraren rätt till att ta pauser, men eftersom han vet om innan att han kommer få en lektion som varar i 120 minuter så är det upp till läraren att planera sin rökning. För en elev betalar som sagt för 120 minuters körning. Då kan inte läraren stoppa allt efter 60 minuter bara för att röka i 5 minuter, för då i slutändan så förlorar eleven 5 minuter som kan vara viktiga för just den eleven, dessutom så får eleven betala för 120 minuter men bara köra i 115 minuter. Tycker du att det är rättvist?

När jag tog mitt taxikort så hade vi körlektioner på 180 minuter, allt för att lära oss läsa av kartor, GPS, sköta taxametern samt ha vanliga körlektioner.. Och den skolan var också bunden till STR, och min lärare frågade alla oss som satt där om man var rökare eller inte tålde cigarett rök eller starka parfymdofter eller hade någon slags allergi. För om så var fallet så skulle man säga till innan vi började så att han kunde lägga upp en individuell körplan för just den eleven.. Och det framkom även att en lärare inte får avbryta en körelevs körlektion för att göra personliga behov. Det kunde gälla allt från att gå på toaletten till att just ta en rökpaus. Sådana saker får en körlärare planera in innan och efter lektionerna...

Så tyvärr har du faktiskt fel i att man ska godta att en lärare ber en att stanna bilen för att han/hon vill ta en rökpaus.
John 2017-05-25 17:12 ! Citera #
Taxiförare 2017-05-25
Givetvis har läraren rätt till att ta pauser, men eftersom han vet om innan att han kommer få en lektion som varar i 120 minuter så är det upp till läraren att planera sin rökning. För en elev betalar som sagt för 120 minuters körning. Då kan inte läraren stoppa allt efter 60 minuter bara för att röka i 5 minuter, för då i slutändan så förlorar eleven 5 minuter som kan vara viktiga för just den eleven, dessutom så får eleven betala för 120 minuter men bara köra i 115 minuter. Tycker du att det är rättvist?

När jag tog mitt taxikort så hade vi körlektioner på 180 minuter, allt för att lära oss läsa av kartor, GPS, sköta taxametern samt ha vanliga körlektioner.. Och den skolan var också bunden till STR, och min lärare frågade alla oss som satt där om man var rökare eller inte tålde cigarett rök eller starka parfymdofter eller hade någon slags allergi. För om så var fallet så skulle man säga till innan vi började så att han kunde lägga upp en individuell körplan för just den eleven.. Och det framkom även att en lärare inte får avbryta en körelevs körlektion för att göra personliga behov. Det kunde gälla allt från att gå på toaletten till att just ta en rökpaus. Sådana saker får en körlärare planera in innan och efter lektionerna...

Så tyvärr har du faktiskt fel i att man ska godta att en lärare ber en att stanna bilen för att han/hon vill ta en rökpaus.

Det där har jag varken sagt, hävdat eller uppfattat att läget är.

Om läraren vid upprepade tillfällen bortom ev. överenskommelser/bestämmelser avbryter lektionen för att ta onödiga pauser så skulle jag ta upp problemet med läraren i första hand, går inte det ta upp det med ansvarig hos körskolan och som en sista utväg byta körskola. ev. bara byta körskola därför alla kanske inte är lika tillmötesgående.

Däremot hävdar jag att man faktiskt måste förstå att det finns människor som röker och att man inte bara kan kräva hur som helst att det inte ska röka. Vi kan inte inkräkta på varandras friheter hursomhelst.

Jag tillhör dessutom gruppen som starkt ogillar rökning, inte gillar parfymer eller andra starkt doftande deodoranter. Min näsa utsätts dagligen för en massa starka dofter som jag helst skulle vilja undvika. I den mån det går så försöker jag ta upp ”problemet” med min omgivning men jag kan inte bara be dom att ändra på sitt sätt, bara för att jag tycker det.

Jag förespråkar diplomati. Att man försöker ta upp problemet men att man också inser att man samtidigt kanske inte kan förändra på situation hursomhelst. Vi har ännu inga lagar i detta land som gör det olagligt, så vitt jag vet, att utsätta andra för dofter...

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor