Start > Körkortsforum > Uppkörning i Borås

Uppkörning i Borås

Gäst 2017-08-12 03:40 ! Citera #
Gäst 2017-08-11
Du behöver ju inte överdriva så att du spricker :D
Alla svenska inspektörer är lika hårda vart du än kör upp..

Men sedan är det givetvis många som skyller på sin inspektör för att dom kuggade, men det är ju bara för att dom inte kan se sina egna misstag.. Men frågan är ju hur kan du ha sett det? Åkte du med i bilen när någon annan körde upp???
Har inte alls överdrivit, man behandlas snarare som en robot inte som en människa. Ett fel elr två borde inte innebära underkänt på hela provet, har själv kört upp tre gånger där, de första två gångerna har jag kuggat bara för att jag inte växlat till 6:an när hastigheten var över 70 för att skydda miljön, att jag hoppat över växlarna såg han ej, att jag motorbromsade såg han ej o till slut var mitt sätt att köra omiljövänligt. Den tredje gången klarade jag med samma sätt och samma fel men vad det var som ändrades ingen vet!!! Tur spelar mest roll i detta. Har inte bara hänt mig utan en del som jag känner till
Gäst 2017-08-12 21:09 ! Citera #
Gäst 2017-08-12
Har inte alls överdrivit, man behandlas snarare som en robot inte som en människa. Ett fel elr två borde inte innebära underkänt på hela provet, har själv kört upp tre gånger där, de första två gångerna har jag kuggat bara för att jag inte växlat till 6:an när hastigheten var över 70 för att skydda miljön, att jag hoppat över växlarna såg han ej, att jag motorbromsade såg han ej o till slut var mitt sätt att köra omiljövänligt. Den tredje gången klarade jag med samma sätt och samma fel men vad det var som ändrades ingen vet!!! Tur spelar mest roll i detta. Har inte bara hänt mig utan en del som jag känner till
Du har tyvärr helt fel att man inte borde kuggas om man gör ett eller två fel, det räcker gott och väl med ett fel, beroende på om det är trafikfarligt fel man gör..

Men om man som du blir kuggad för att du inte la i 6:ans växel när du körde över 70 km/h är faktiskt rätt då det ur miljösynpunkt sprutar ut med avgaser om du har får låg växel och för högt motorvarv. Så det är faktiskt en klockren kuggning. Sedan blir du inte ”friad” bara för att du motorbromsar och hoppar över växlar... Men nu vet du hur du ska göra till nästa gång :)
Gäst 2017-08-12 22:35 ! Citera #
Gäst 2017-08-12
Du har tyvärr helt fel att man inte borde kuggas om man gör ett eller två fel, det räcker gott och väl med ett fel, beroende på om det är trafikfarligt fel man gör..

Men om man som du blir kuggad för att du inte la i 6:ans växel när du körde över 70 km/h är faktiskt rätt då det ur miljösynpunkt sprutar ut med avgaser om du har får låg växel och för högt motorvarv. Så det är faktiskt en klockren kuggning. Sedan blir du inte ”friad” bara för att du motorbromsar och hoppar över växlar... Men nu vet du hur du ska göra till nästa gång :)
Varför blir ni så irriterade när man talar ärligt!
Då borde man få alla rätt på teoriprovet oxå ur dina smarta synpunkter :lol: I och med du är så smart o miljövänlig så ska jag passa på o fråga dig, Vid vilken hastighet växlar man till 5:an? 15 elr 30?
Gäst 2017-08-12 23:51 ! Citera #
Gäst 2017-08-12
Varför blir ni så irriterade när man talar ärligt!
Då borde man få alla rätt på teoriprovet oxå ur dina smarta synpunkter :lol: I och med du är så smart o miljövänlig så ska jag passa på o fråga dig, Vid vilken hastighet växlar man till 5:an? 15 elr 30?
Du kan lätt köra på 5:an när du kör i 30, kör du på för höga växlar med för låg fart så drar bilen mer bränsle... Inte miljövänligt :)
Gäst 2017-08-12 23:51 ! Citera #
Gäst 2017-08-12
Du kan lätt köra på 5:an när du kör i 30, kör du på för höga växlar med för låg fart så drar bilen mer bränsle... Inte miljövänligt :)
Det instämmer jag på.
Min går snålast på 4an i 40, trots att femman går utmärkt.
Piraten74 2017-08-14 04:28 ! Citera #
Gäst 2017-08-12
Du kan lätt köra på 5:an när du kör i 30, kör du på för höga växlar med för låg fart så drar bilen mer bränsle... Inte miljövänligt :)
Väldigt få bilar som klarar 5ans växel i 30 km i timmen..

Det finns ingen satt regel per automatik vilken växel som ska användas vid vilken hastighet. Detta dels eftersom alla bilars motorer och växellådor varierar men mestadels för att man ska ha olika växlar beroende på ifall vägen lutar nedför, uppför eller är på rakt plan.

Låt oss säga att bilen är på rak mark och är 6-växlad. Då ska man följa riktlinjerna att ha 3:an vid 25km/h, 4an vid 40km/, 5an vid 50km/h och 6an vid 65km/h. Ettan ska enbart användas vid start i ungefär två billängder och tvåan användas för att accelerera upp.

Ifall bilen inte skulle ligga på rätt växel vid rätt tillfälle så kommer du antagligen höra eller känna detta. Om man har för låg växel så känner man antingen att motorn jobbar väldigt hårt genom snabba vibrationer och att motorn låter högt. Vid för hög växel så kan bilen rycka till, samtidigt som motorn är nästan helt tyst.

Eftersom alla bilars växellådor och motorer varierar så finns som sagt inga fast regler. Det man kan göra istället är att kolla på varvtalsmätaren. Denna bör ligga mellan 900-1300 varv per minut för att man ska eco-driva. 
Gäst 2017-08-14 11:28 ! Citera #
Piraten74 2017-08-14
Väldigt få bilar som klarar 5ans växel i 30 km i timmen..

Det finns ingen satt regel per automatik vilken växel som ska användas vid vilken hastighet. Detta dels eftersom alla bilars motorer och växellådor varierar men mestadels för att man ska ha olika växlar beroende på ifall vägen lutar nedför, uppför eller är på rakt plan.

Låt oss säga att bilen är på rak mark och är 6-växlad. Då ska man följa riktlinjerna att ha 3:an vid 25km/h, 4an vid 40km/, 5an vid 50km/h och 6an vid 65km/h. Ettan ska enbart användas vid start i ungefär två billängder och tvåan användas för att accelerera upp.

Ifall bilen inte skulle ligga på rätt växel vid rätt tillfälle så kommer du antagligen höra eller känna detta. Om man har för låg växel så känner man antingen att motorn jobbar väldigt hårt genom snabba vibrationer och att motorn låter högt. Vid för hög växel så kan bilen rycka till, samtidigt som motorn är nästan helt tyst.

Eftersom alla bilars växellådor och motorer varierar så finns som sagt inga fast regler. Det man kan göra istället är att kolla på varvtalsmätaren. Denna bör ligga mellan 900-1300 varv per minut för att man ska eco-driva. 
Allt det du skrev vet jag redan om :D

Jag svarade endast på en fråga när 5:ans växel kan användas, när man kör i 15 km/h eller i 30 km/h
Och dom allra nyaste bilar kan köra på 5:ans växel utan problem i 30 km/h, även om det är mer optimalt för bilens motor att köra på 4:ans växel.. Men det var inte det som frågan gällde ;)
Piraten74 2017-08-15 04:22 ! Citera #
Gäst 2017-08-14
Allt det du skrev vet jag redan om :D

Jag svarade endast på en fråga när 5:ans växel kan användas, när man kör i 15 km/h eller i 30 km/h
Och dom allra nyaste bilar kan köra på 5:ans växel utan problem i 30 km/h, även om det är mer optimalt för bilens motor att köra på 4:ans växel.. Men det var inte det som frågan gällde ;)
Skrev till han som frågade med.

Ditt svar blir lite fel om han kör så på en uppkörning, då det finns många faktorer om bilen klarar det..
Nick 2017-08-15 11:49 ! Citera #
Gäst 2017-08-14
Allt det du skrev vet jag redan om :D

Jag svarade endast på en fråga när 5:ans växel kan användas, när man kör i 15 km/h eller i 30 km/h
Och dom allra nyaste bilar kan köra på 5:ans växel utan problem i 30 km/h, även om det är mer optimalt för bilens motor att köra på 4:ans växel.. Men det var inte det som frågan gällde ;)
Lägg av med sånt strunt. Känn efter hur bilen mår och motorn låter. Motorbromsa i så stor utsträckning som möjligt men ligg inte för höga växlar i den stunden det möjligtvis går. Man skall alltid ha tillräckligt med vrid för att snabbt ta sig ur en potentiell trafikfara om så skulle behövas, där skall inte ecodriving ligga till grund som orsak.

Jag förstår att det kanske inte var så du menade, men jag tror flera missuppfattar ecodriving-biten något och överdriver till stor del.
Gäst 2017-08-15 13:54 ! Citera #
Nick 2017-08-15
Lägg av med sånt strunt. Känn efter hur bilen mår och motorn låter. Motorbromsa i så stor utsträckning som möjligt men ligg inte för höga växlar i den stunden det möjligtvis går. Man skall alltid ha tillräckligt med vrid för att snabbt ta sig ur en potentiell trafikfara om så skulle behövas, där skall inte ecodriving ligga till grund som orsak.

Jag förstår att det kanske inte var så du menade, men jag tror flera missuppfattar ecodriving-biten något och överdriver till stor del.
Den enda som verkar ha missuppfattat det hela är du!

Vi har aldrig pratat om ecodriving, vi har aldrig skrivit om att man ska motorbromsa.
Han undrade bara en sak och jag svarade rakt ut... Punkt slut!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 10:09
2
I dag 07:21
58
I går 22:28

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov