Start > Körkortsforum > Starta i backe

Starta i backe

Nolltretretton 2010-04-04 17:44 ! Citera #
Jag startar alltid i backe genom att hålla nere bromsen och sedan hitta dragläget, sen släpper jag bromsen och ger gas. Det är det sätter jag tycker är enklast, tror det viktigaste är att kunna starta och komma iväg i backe, inte hur man gör det :)
Bettan 2010-05-17 15:09 ! Citera #
Jag håller med om att det är lättare med parkeringsbromsen, fast jag vill helst kunna bättre med fotbromsen. Vet inte vad jag gör fel, men det slutar oftast i motorstopp och en irriterad pappa. ;)
Gäst 2010-05-23 17:57 ! Citera #
3 olika sätt är beskrivna i körhäftet:
Snabbt gå från broms till grundgas och samtidigt komma upp i dragläget. Nackdelen med denna metod är att man riskerar att rulla bakåt.
Använda handbromsen för att i lugn och ro ge grundgas och dragläge. Den säkraste metoden men samtidigt så är det ju lite otympligt att använda handbromsen.
Så till min favorit, att använda den vanliga färdbromsen fullt ut, dra kopplingen till dragläget och sen ge grundgas. Detta är den i särklass bekvämaste metoden, den som man enkelt kan använda i allehanda olika situationer.

Handbromsmetoden använder jag bara i extremfall, tror bara att det har behövts någon enstaka gång.
Gäst 2010-06-12 23:50 ! Citera #
Är det en lätt lutning använder jag vanliga bromsen. Är lutningen kraftig eller om jag ska stå still länge använder jag parkeringspromsen.
Elin 2010-06-15 15:14 ! Citera #
Parkeringsbromsen på vår bil är inte så bra så ofta när jag försöker starta i backe med den bilen rullar man ändå bakåt fast handbromsen är ilagd:S Irriterande.
allleeex 2010-07-07 14:20 ! Citera #
Jag tycker det är lättast att hålla ner bromsen, hitta dragläget och sedan gasa och köra iväg :) Handbromsen funkar också bra att använda. Det beror ju lite på hur brant backen är också =)
Läraren 2014-02-03 22:21 ! Citera #
mariag
hur brukar ni göra när ni ska starta i backe? Jag har fått lära mig några olika sätt så jag undrar lite vad som är vanligast.

I brant motlut använder du handbromsen!. Lyft sakta på kopplingen så att du hittar dragläget,dvs när bilen nästan vill dra iväg. Om bilen börjar rulla bakåt kan du dra upp handbromsen igen,och lyfta några millimeter på kopplingen. Eller lyfta på kopplingen. Tanken är,att du skall kunna hålla bilen stilla med hjälp av kopplingen,för att sedan kolla,ge tecken öka gasen och lyfta kopplingen mycket långsamt!.
Körälskare 2019-11-04 12:18 ! Citera #
Jag lärde mig att släppa bromsen och tar inte samtidigt bromsen och kopplingen så långt för bilen går sönder. Då man startar, dra ner handbromsen, ettan, släpper bromsen och försöker hitta dragläge bilen stannar kvar och signalera och kör.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo