Start > Körkortsforum > Starta i backe

Starta i backe

mariag 2009-11-26 15:00 ! Citera #
Hur brukar ni göra när ni ska starta i backe? Jag har fått lära mig några olika sätt så jag undrar lite vad som är vanligast.
Gäst 2009-12-16 19:01 ! Citera #
Vad jag vet finns det två olika sätt att starta i backe på: Med fotbromsen eller med parkeringsbromsen.
Så här har jag fått lära mig:

1. Med fotbromsen
Släpp bromsen snabbt, ge grundgas och höj samtidigt kopplingen till dragläget.
Håll bilen stilla med hjälp av kopplingen och så är det bara att köra när du vill.
Ett alternativt sätt är att hålla bilen stilla med bromsen, höja kopplingen till dragläget och sen ge grundgas. Är lite osäker på om det här alternativet är bra.

2. Med parkeringsbromsen
Ge grundgas, höj kopplingen till dragläget och lossa parkeringsbromsen. Håll bilen stilla, justera med kopplingen om bilen rullar.

Hoppas det är till hjälp!
Gäst 2010-01-02 13:47 ! Citera #
Det sättet jag tycker är lättast när man ska starta i backe är att använda handbromsen:
Få in dragläge med gas och koppling och släpp sedan sakta handbromsen, om bilen börjar rulla bakåt lyft då kopplingen lite. När du sedan står stilla på dragläge är det bara att släppa kopplingen och köra iväg :)
annica 2010-01-31 17:53 ! Citera #
Jag hörde att man måste kunna båda sätten för att körläraren ska vara nöjd, någon som hört att det är sant? Jag vill helst inte behöva ”chansa” utan använda handbromsen när det är brant lutning...
vallen 2010-02-14 19:40 ! Citera #
Jag har lärt mig att man ska använda fotbromsen i stort sett alltid och handbromsen bara om det är extremtbrant. Själv tycker jag faktiskt inte att det är någon större skillnad, det gäller ju bara att hitta dragläget:)
Gäst 2010-02-17 17:27 ! Citera #
Jag måste säga att jag tycker att det är mycket lättare att använda handbromsen vid halt väglag! (Det kan ju också bero på min bristfälliga teknik med fotbromsen! :? :P )
Gäst 2010-03-06 21:26 ! Citera #
Jag har typ gö svårt med kopplingen släpper tydligen för snabbt.. fattar ingenting typ kanske bara jag som är lite efter hehe
hugow 2010-03-24 21:06 ! Citera #
Jag tycker det är enklast att starta med handbromsen, med vad jag har hört får man inte använda den i trafiken, tex vid start i uppförsbacke vid ett rödljus. Osäker dock. Men när jag inte får använda handbromsen så släpper jag sakta upp kopplingen med foten fortfarande på bromsen tills jag börja känna dragläget. Då byter jag snabbt över till gasen och släpper upp kopplingen i lämplig hastighet för rätt accerlation.
Gäst 2010-03-25 16:38 ! Citera #
Håll nere bromsen och koppling om backen är lagom brant och sen tryck på gasen och upp med kopplingen till dragläget, håll stille känns det bra, kör iväg. Om den är brantare så lägg i p-bromsen hitta dragläget, släpp p-bromsen, håll stilla och kör iväg. Öva ordentligt, det brukar komma på körprovet.
edde85 2010-03-25 18:30 ! Citera #
Hej Mariag!!

Lättaste sättet att starta i backe är att du först har parkering bromsen i alltså handbromsen starta bilen tryck kopplingen och lägg i ettans växel släpp sakta kopplingen medans du trycker på gasen pedalen men släpp inte hela kopplingen, då kommer du till dragläget och bilen börjar sakta röra på sig men innan kolla trafiken alla håll så de är fritt att åka ut, sätt på vänster blinker och släpp parkering bromsen medans du gasar mer och och i väg =)) :D :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 22:14
1
I dag 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor