Start > Körkortsforum > Ni som tagit körkortet

Ni som tagit körkortet

Gäst 2016-10-14 21:48 ! Citera #
Fick körkortet för cirka 2 månader sedan och nästan första turen på egen hand så var jag millimeter ifrån att krocka, inte mitt fel för fem öre men det gjorde det har ändå gjort det jobbigare efteråt. Jag har kört i några större städer och det har funkat klockrent, så det är nog mest jag som måste bygga upp mitt eget självförtroende. När jag övningskörde kände jag att jag var ivägen hela tiden och det måste jag släppa, jag kör betydligt bättre och säkrare än många idioter jag möter på i trafiken dagligen. Mycket handlar om att ta det lugnt och inte stressa upp sig, bättre att sätta säkerheten först även om bilisten bakom blir hetsig och börjar tuta än att göra någon tokinkörning i en cirkulationsplats t.ex(ja det ska väl erkännas att det hände dom första turerna vid något tillfälle...).

Hänger kvar här ett tag till då jag tycker det är roligt att läsa om andras lyckade uppkörningar och erfarenheter. Jag försöker även ge folk lite råd i vissa trådar gällande just uppkörningen då jag märker att många lägger på tok för mycket frustration på inspektören istället för att rannsaka sig själva. Jag gjorde det misstaget och hade nog sparat både tid och pengar om jag direkt insett efter jag kuggade att jag hade lite saker kvar att slipa på innan uppkörningen satt perfekt.
Gäst 2016-10-15 09:46 ! Citera #
Gäst 2016-10-14
Fick körkort fer 2 v sen och är fortfarande jätte spän när jag kör . Jag har kört hela tidenmed nån och vågar inte köra ensam :? Jag ska försöka ta det lugn och trivs verkligen när jag kör.
Ett tips är att köra tidigt på morgonen eller en lördag förmiddag eller så när det är riktigt lugnt i tragiken första gången du ska köra själv utan någon annan i bilen. Det gjorde jag och då kunde jag i lugn och ro planera min körning (jag pratade högt för mig själv haha!) och behövde inte vara nervös för att vara i vägen för någon. Sen släppte det där och nu har jag inga problem med det längre.
Iamich 2016-10-15 15:34 ! Citera #
Började hänga här pga att jag tänkte ta körkort för lastbil, så jag gjorde teoritestet på körkortonline och började skriva på forumet. Men hittar ingen som vill finansiera körkort för lastbil och då slutade jag hänga här.

För några dagar sedan kom jag på en tråd som jag svarade i för längesen och nu är jag tillbaka tillfälligt.

Har haft körkort för bil i snart 5 år och kör mycket bil. Så för att svara på TS fråga så kan jag utifrån egen och andras erfarenhet enklare att köra bil när man har rutin. Om man kör väldigt lite under en period så blir det svårare. När jag bara körde till skolan (2 ggr i veckan) så var det inte så kul att köra. Men ju mer man kör desto roligare blir det.
Gäst 2016-10-16 19:29 ! Citera #
Gäst 2016-10-15
Ett tips är att köra tidigt på morgonen eller en lördag förmiddag eller så när det är riktigt lugnt i tragiken första gången du ska köra själv utan någon annan i bilen. Det gjorde jag och då kunde jag i lugn och ro planera min körning (jag pratade högt för mig själv haha!) och behövde inte vara nervös för att vara i vägen för någon. Sen släppte det där och nu har jag inga problem med det längre.
Tack för tipset! att prata högt för mig själv kommer jag nog göra det ;)
Gäst0073 2016-10-25 00:16 ! Citera #
Tog körkortet i juni och körde ganska mycket i somras, nu under hösten har det inte alls blivit så mkt körning. Kanske 2-3 ggr i månaden.. pluggar alldeles för mkt. Känner mig ganska säker men visst kan jah bli nojjig när ja inte känner igen vägar, men sen kommer ja ihåg att på det sättet lär man orientera sig. O visst har jag gjort en del misstag men har lärt mig av dem förhoppningsvis :)
Gäst0073 2016-10-25 00:19 ! Citera #
Sen så har man ibland blivit arg i trafike för man ser att det finns så många idioter som inte tar hänsyn. Men sen så tänker man att det e onödigt att bli arg. Om bilarna bara kommer inrusandes i rondellen från vänster så ska du vänta oavsett om den andra bilen bakom tutar på en...
M 2016-10-25 09:04 ! Citera #
Tog körkort i Juli och i början blev det knappt någon körning alls då det var mitt i semestern och vi var borta mycket. Fick lite panik och det kändes som att jag skulle ha glömt hur man gör. Provkörde endast mina föräldrars bil typ tre gånger väldigt korta bitar de två första månaderna. Sen fick jag en bil av min man och då började jag köra korta bitar varje dag i två veckor. Sen kände jag att jag behövde köra lite längre och ut på motorvägarna som jag hållit mig undan från. Efter det har jag kört rätt mycket och nu tycker jag att det är roligt och skönt och vill gärna köra så det har släppt lite.
Alexandra 2018-10-18 09:45 ! Citera #
Jag tog mitt körkort igår, det kändes skumt att sätta sig i bilen själv men det var en go känsla.
Sen så körde jag sämre när syrran var med än när jag körde själv.
Men ska försöka köra så ofta jag kan, så man får in det i vardagen så lir nog bättre.
Piraten74 2018-10-19 02:55 ! Citera #
Tog körkortet 2005 och försöker hela tiden hålla mig uppdaterad om regler och är ofta här inne med.
Anser att det är min skyldighet att lära mig mer hela tiden.
Klarade allt på första försöket.
Dock förstå tiden efter körkortet så vill ja inte påstå att ja var världens bästa förare och förstår att det finns en prov period.


Mvh
Piraten
Gäst 2018-11-04 10:07 ! Citera #
Klarade nyligen, och har kört lite sedan dess - upptäckte att jag känner mig stressad över ansvaret, och att det enda som hjälper mot det är att lyssna på musik.

De fel jag lyckats göra hittills är att jag blev förvirrad då en stor lastbil svängde in från höger när jag låg på huvudled - jag var ju förstås tvungen att stanna, men det distraherade hjärnan så mycket att jag lät bilen efter åka också, trots att den stannade för mig, för hjärnan tänkte ”då kanske det är högerregeln” :? som tur var så var det inte mycket trafik just då.

Har även lyckats med konsten att åka vilse. Upptäckte att det blev en till fil på en väg där jag inte tänkt på den filen, så jag lade mig automatiskt i höger fil -
- som ledde in på en tvärgata jag aldrig varit på tidigare. Enkelriktat. Hade varit ett äventyr om det inte kändes så pinsamt, även fast jag var själv...

Och så missade jag nästan en högerregel - vi har en jätteobskyr gata som ser ut mer som en parkering. Jag kom på i sista stund att det inte var det, och stannade, men ja, sedan kände jag mig som världens sämsta förare, så jag tog en sväng landsväg för att lugna ned mig själv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor