Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörning 5 gånger, fö…

Kuggat uppkörning 5 gånger, för nervös, hjälp!

Gäst 2016-07-01 21:48 ! Citera #
Kände precis samma under min första uppkörning, vilket var på grund av min attityd. Fick en något stel gubbe som inspektör, jag var väldigt också väldigt osocial och överfokuserade på min körning. Varje gång jag höll ner kopplingen skakade mitt ben så brutalt mycket, var väldigt rädd för att få motorstopp på grund av det.

Andra gången jag körde upp såg jag till att vara översocial med trafikinspektören (pratade non-stop under hela körningen, det var samma inspektör också. Visade sig att han var rätt så trevlig när man väl fick igång lite snack), jag slog även på radion innan uppkörningen på låg ljudnivå och plötsligt kändes det som att jag övningskörde med farsan igen. Nervositeten släppte helt och körningen var felfri, vet inte om detta hjälper men jag hoppas att det gör det. Lycka till!
Niklas 2016-07-02 21:32 ! Citera #
Jag är EXAKT som dig. Köarade körkortet idag. Mitt tips till dig är Eskilstuna eller Södertälje. Jag klarade det i Södertälje men har hört att Eskilstuna är bra också.

När det kommer till nervositeten som också är min stora svaghet så fick jag en fantastisk tjej som uppkörningsinspektör. Hon fick mig stt slappna av. Vi pratade mat hela min körning som är ett stort intresse för båda :) jag sov inte på hela natten och hade migrän på morgonen pga tröttheten, ändå klarade jag det tack vare att hon lugnade mig.

Så, byt ställe där du kör upp till nån av de två jag nämnde! Lugnare ställe och fantastiska uppkörningsinspektörer!
Gäst 2016-07-03 13:46 ! Citera #
Niklas 2016-07-02
Jag är EXAKT som dig. Köarade körkortet idag. Mitt tips till dig är Eskilstuna eller Södertälje. Jag klarade det i Södertälje men har hört att Eskilstuna är bra också.

När det kommer till nervositeten som också är min stora svaghet så fick jag en fantastisk tjej som uppkörningsinspektör. Hon fick mig stt slappna av. Vi pratade mat hela min körning som är ett stort intresse för båda :) jag sov inte på hela natten och hade migrän på morgonen pga tröttheten, ändå klarade jag det tack vare att hon lugnade mig.

Så, byt ställe där du kör upp till nån av de två jag nämnde! Lugnare ställe och fantastiska uppkörningsinspektörer!
Grattis till ditt körkort...

Av dom ställena du skrev att man skulle välja så hade jag istället valt att köra upp i Katrineholm, mindre stad och mindre bilar, samt en väldigt lätt stad att köra i..

Och att du hade migrän på morgonen när du skulle köra upp tror jag dock inte en sekund på.
Om man har migrän så kan man inte ens röra sig ur sängen, man har så pass ont o ögonen och huvudet så det är i princip omöjligt att ens titta. Och man klarar definitivt inte av att köra bil. Så du hade nog bara en helt vanlig huvudvärk.
Dessutom är man en ren trafikfara om man en försöker, tro mig, jag har migrän och vet vad jag pratar om :D
Niklas 2016-07-04 16:08 ! Citera #
Gäst 2016-07-03
Grattis till ditt körkort...

Av dom ställena du skrev att man skulle välja så hade jag istället valt att köra upp i Katrineholm, mindre stad och mindre bilar, samt en väldigt lätt stad att köra i..

Och att du hade migrän på morgonen när du skulle köra upp tror jag dock inte en sekund på.
Om man har migrän så kan man inte ens röra sig ur sängen, man har så pass ont o ögonen och huvudet så det är i princip omöjligt att ens titta. Och man klarar definitivt inte av att köra bil. Så du hade nog bara en helt vanlig huvudvärk.
Dessutom är man en ren trafikfara om man en försöker, tro mig, jag har migrän och vet vad jag pratar om :D
Då kanske du borde veta att det finns väldigt många olika former av migrän. Det finns migrän där man är sängliggandes i dagar och så finns det migrän där själva förloppet håller på i en timme (vilket det gjorde för mig) där jag hade flimmer framför ögonen och mådde sjukt illa. Detta går dock ofta över fort och sedan har jag rätt ordentlig huvudvärk efter det.

Som sagt bara för att din migrän är värre än min betyder inte det att jag inte har migrän. Läs på.
Gäst 2016-07-04 20:41 ! Citera #
Niklas 2016-07-04
Då kanske du borde veta att det finns väldigt många olika former av migrän. Det finns migrän där man är sängliggandes i dagar och så finns det migrän där själva förloppet håller på i en timme (vilket det gjorde för mig) där jag hade flimmer framför ögonen och mådde sjukt illa. Detta går dock ofta över fort och sedan har jag rätt ordentlig huvudvärk efter det.

Som sagt bara för att din migrän är värre än min betyder inte det att jag inte har migrän. Läs på.
Enligt läkarna så finns det ingen ”lätt” migrän som går över på någon timme som du skriver att din gör..
Så undrar vem som ska läsa på :lol: :lol:
Niklas 2016-07-05 12:54 ! Citera #
Gäst 2016-07-04
Enligt läkarna så finns det ingen ”lätt” migrän som går över på någon timme som du skriver att din gör..
Så undrar vem som ska läsa på :lol: :lol:
Saxat från migran.org:
”Migrän utan aura har inget markerat förstadium men många migräniker har dock förkänningar av ett anfall. Det kan till exempel vara humörsvängningar, trötthet, koncentrationssvårigheter eller ett sug efter sötsaker. Ett migränanfall kan vara mellan en halv timme och tre dygn. Efter attacken kan man känna sig alldeles utmattad och kraftlös.”

Snälla gå och stör någon annan nu, för du vet helt uppenbarligen inte vad du pratar om. Hej då.
Jonis 2016-07-06 08:53 ! Citera #
Ge inte upp gumman, det löser sig till slut. Kostnaden svider men det absolut värsta man kan göra är att ge upp. Du kommer få körkort till slut oavsett hur många gånger du kuggar. Bara att tuta och köra som man säger. Ät bra och drick något energigivande innan för att ha fokus på topp.

Skriv gärna här när du klarat dig.
Inte längre nervöst vrak 2017-03-31 23:45 ! Citera #
Kom på att jag ju glömt att skriva här! Jag är alltså trådstartaren och fick körkort för ett par veckor sedan. Gjorde uppkörningen i Farsta en torsdagsmorgon. Nu när jag ser tillbaka på mina kuggade uppkörningar inser jag att jag var en mycket säkrare, och bättre, förare denna gång. Jag skulle inte börja kört upp så tidigt, och jag skulle känt efter mer hur jag själv egentligen kände. Inte brytt mig om att en kompis tagit körkort på två månader, inte att nån som skriver på nätet bara tagit fem lektioner och kört upp... Det här med att ta körkort har handlat så mycket om psykologi för mig, att börja lyssna och tro på mig själv, att våga ta för mig och våga ta plats. När de bitarna föll på plats lyckades jag som bilförare.
Gäst 2017-04-01 08:10 ! Citera #
Inte längre nervöst vrak 2017-03-31
Kom på att jag ju glömt att skriva här! Jag är alltså trådstartaren och fick körkort för ett par veckor sedan. Gjorde uppkörningen i Farsta en torsdagsmorgon. Nu när jag ser tillbaka på mina kuggade uppkörningar inser jag att jag var en mycket säkrare, och bättre, förare denna gång. Jag skulle inte börja kört upp så tidigt, och jag skulle känt efter mer hur jag själv egentligen kände. Inte brytt mig om att en kompis tagit körkort på två månader, inte att nån som skriver på nätet bara tagit fem lektioner och kört upp... Det här med att ta körkort har handlat så mycket om psykologi för mig, att börja lyssna och tro på mig själv, att våga ta för mig och våga ta plats. När de bitarna föll på plats lyckades jag som bilförare.
Grattis till körkortet. Du är inte ensam om att köra upp för tidigt, det är många som gör det.

Jag vill passa på att poängtera att det stora testet börjar nu på prövotiden. Hur kör du nu när ingen kollar, och kommer du klara dig själv?

Det är det som kommer visa på om du lyckats som bilförare, inte att du klarat körprovet. Många som blir av med körkortet under prövotiden och även de klarade proven.

Kom tillbaka om 2 år så får vi höra hur det gick, ta inte ut något i förtid. :)
Gäst 2017-04-02 08:51 ! Citera #
Gäst15 2016-06-29
Hej!! Förstår dig!! Jag hann göra 3 uppkörningar år 2013 innan jag la körkortet på paus pga studier osv. Precis som du klarade jag teorin på första.
I år 2016 tog jag tag i körkortet igen o denna gång bestämde jag för att ha den. Klarade teorin på första i slutet av maj sedan gjorde jag en uppkörning två dagar senare där den enda anmärkningen var att jag backade in i en trottoarkant... Så surt, vart även nervös. Bokade uppkörning igen två veckor senare, klarade inte. Blev ännu mer surt. Bokade en ytterligare i Sollentuna där det kändes bra, men klarade inte den heller. Blev så jobbigt allt. Så 4 dagar senare tänkte jag men nu måste jag klara den så bokade in en i Jakan. O de va värsta uppkörningen... Tror jag vart allt för nervös. Här tänkte jag ju att jag aldrig kommer ta den. Men me lite press o uppmuntran från mina föräldrar bokade jag en femte uppkörning för i år, o det var världens längsta uppkörning. Kändes helt okej. Trevlig inspektör men jag tänkte hela tiden när vi ska tillbaka till parkeringen. När vi hade parkerat så vart han tyst en stund o sen sa din körning är GODKÄND! Kunde intee tro det, vart så chokad o glad.

Så mitt tips är att inte ge upp trots nervositet. Du kanske kan försöks prata lite med inspektören o säga innan att du är jätte nervös. Det kommer gå strålande! Lycka till!!!! :)
Va roligt grattis , vart gjorde du sist din uppkörning ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
59
I dag 18:24
5
I dag 17:06
4
I dag 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov