Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörning 5 gånger, fö…

Kuggat uppkörning 5 gånger, för nervös, hjälp!

nervösa vraket 2016-06-29 11:25 ! Citera #
Jag är en tjej på 30 som egentligen aldrig behövt ha körkort, bor i Sthlm och tycker att det är helt ok att åka kommunalt. Förra sommaren tänkte jag dock att det äntligen skulle bli dags, min man har ju körkort och bil och det skulle underlätta om jag också kunde köra bilen ibland. Min man är min handledare men tyvärr var det slitsamt för äktenskapet när vi körde tillsammans ;) så jag har mest gått på körskola, två olika. Båda körskolorna har sagt att jag är redo att köra upp. Så jag har kört upp... fem gånger. I Farsta alla gånger.

Jag klarade teoriprovet på första försöket, sen fick jag göra om det för att två månader gått och klarade det igen. Själva teorin har jag lätt för, och bilkörningen också, när jag kör med min man eller körskolan. Men när jag sätter mig i bilen med inspektören är det som att allt jag kan bara försvinner, skallen blir blank, hjärtat bultar, munnen torr, svettiga händer krampaktigt runt ratten. Det GÅR ju inte att köra bra i det tillståndet. Och varje kuggning gör ju att jag blir ännu mer nervös och negativt inställd inför nästa uppkörning.

Just nu vill jag bara lägga ner, det här med körkort kanske helt enkelt är omöjligt för mig? Samtidigt känns det så himla surt att jag, som ändå är en kapabel individ på andra plan, inte ska klara det här som de flesta andra verkar klara hur lätt som helst :(. Och jag har lagt ner så mycket pengar... Finns det någon där ute som har tips, nån hjälp? Någon som kuggat massor av gånger och sen lyckats?
Sara 2016-06-29 11:37 ! Citera #
nervösa vraket 2016-06-29
Jag är en tjej på 30 som egentligen aldrig behövt ha körkort, bor i Sthlm och tycker att det är helt ok att åka kommunalt. Förra sommaren tänkte jag dock att det äntligen skulle bli dags, min man har ju körkort och bil och det skulle underlätta om jag också kunde köra bilen ibland. Min man är min handledare men tyvärr var det slitsamt för äktenskapet när vi körde tillsammans ;) så jag har mest gått på körskola, två olika. Båda körskolorna har sagt att jag är redo att köra upp. Så jag har kört upp... fem gånger. I Farsta alla gånger.

Jag klarade teoriprovet på första försöket, sen fick jag göra om det för att två månader gått och klarade det igen. Själva teorin har jag lätt för, och bilkörningen också, när jag kör med min man eller körskolan. Men när jag sätter mig i bilen med inspektören är det som att allt jag kan bara försvinner, skallen blir blank, hjärtat bultar, munnen torr, svettiga händer krampaktigt runt ratten. Det GÅR ju inte att köra bra i det tillståndet. Och varje kuggning gör ju att jag blir ännu mer nervös och negativt inställd inför nästa uppkörning.

Just nu vill jag bara lägga ner, det här med körkort kanske helt enkelt är omöjligt för mig? Samtidigt känns det så himla surt att jag, som ändå är en kapabel individ på andra plan, inte ska klara det här som de flesta andra verkar klara hur lätt som helst :(. Och jag har lagt ner så mycket pengar... Finns det någon där ute som har tips, nån hjälp? Någon som kuggat massor av gånger och sen lyckats?
Hejsan!
Mitt tips till dig är att bara försöka fortsätta boka uppkörningar, en vacker dag så kommer du greja det, jag lovar!!

Men jag förstår dig helt när det kommer till nerver, dom kan ställa till det en hel del.
Jag kände exakt likadant som dig när jag skulle köra upp, hade också hjärtklappningar, svettiga händer, kramper i benen och mådde i största allmänhet väldigt väldigt illa.

Men jag lyckades stappla mig igenom säkerhetskontrollen(fick kolla alla ljus) och sätta mig i bilen..
Väl i bilen så berättade min inspektör hur allt kommer gå till, och hon undrade också om det var okej om vi småpratade lite under körningen eller om jag ville ha helt tyst eller bara radion på. Jag sa att det är helt okej om vi pratar, för jag tänkte att då kanske man inte sitter och funderar så mycket och därmed gör en massa småfel som man annars inte skulle göra.. Och det fungerade jättebra, mina nerver försvann bara ett par minuter efter att vi hade börjat köra. Så jag klarade uppkörningen på första försöket :)

Så mitt tips är som sagt att bara fortsätta nöta på, det kommer vara värt varenda krona när du väl blir godkänd :)
Stort lycka till!
nervösa vraket 2016-06-29 12:07 ! Citera #
Sara 2016-06-29
Hejsan!
Mitt tips till dig är att bara försöka fortsätta boka uppkörningar, en vacker dag så kommer du greja det, jag lovar!!

Men jag förstår dig helt när det kommer till nerver, dom kan ställa till det en hel del.
Jag kände exakt likadant som dig när jag skulle köra upp, hade också hjärtklappningar, svettiga händer, kramper i benen och mådde i största allmänhet väldigt väldigt illa.

Men jag lyckades stappla mig igenom säkerhetskontrollen(fick kolla alla ljus) och sätta mig i bilen..
Väl i bilen så berättade min inspektör hur allt kommer gå till, och hon undrade också om det var okej om vi småpratade lite under körningen eller om jag ville ha helt tyst eller bara radion på. Jag sa att det är helt okej om vi pratar, för jag tänkte att då kanske man inte sitter och funderar så mycket och därmed gör en massa småfel som man annars inte skulle göra.. Och det fungerade jättebra, mina nerver försvann bara ett par minuter efter att vi hade börjat köra. Så jag klarade uppkörningen på första försöket :)

Så mitt tips är som sagt att bara fortsätta nöta på, det kommer vara värt varenda krona när du väl blir godkänd :)
Stort lycka till!
Hej och tack! Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara nervös, du klarade det ju dock trots nervositet... Jag har ju misslyckats hela fem gånger, känns helt absurt :( en av gångerna kuggade jag på att jag kom upp lite med ena bakhjulet på kanten när jag backade runt ett hörn. Det var det absolut enda jag kuggade på och det står också i protokollet. Jag är bra på att backa runt hörn, har aldrig gjort den missen förut, men var så skakig på uppkörningen att det blev så. Efter den kuggen känns det helt omöjligt att lyckas, om det ska hänga på en sån grej.

Önskar att de inspektörer jag kört upp med också småpratat men de har varit tysta, trots att jag försökt dra igång en konversation.

Men ja, jag kan ju inte ge upp nu...
Gäst15 2016-06-29 12:42 ! Citera #
Hej!! Förstår dig!! Jag hann göra 3 uppkörningar år 2013 innan jag la körkortet på paus pga studier osv. Precis som du klarade jag teorin på första.
I år 2016 tog jag tag i körkortet igen o denna gång bestämde jag för att ha den. Klarade teorin på första i slutet av maj sedan gjorde jag en uppkörning två dagar senare där den enda anmärkningen var att jag backade in i en trottoarkant... Så surt, vart även nervös. Bokade uppkörning igen två veckor senare, klarade inte. Blev ännu mer surt. Bokade en ytterligare i Sollentuna där det kändes bra, men klarade inte den heller. Blev så jobbigt allt. Så 4 dagar senare tänkte jag men nu måste jag klara den så bokade in en i Jakan. O de va värsta uppkörningen... Tror jag vart allt för nervös. Här tänkte jag ju att jag aldrig kommer ta den. Men me lite press o uppmuntran från mina föräldrar bokade jag en femte uppkörning för i år, o det var världens längsta uppkörning. Kändes helt okej. Trevlig inspektör men jag tänkte hela tiden när vi ska tillbaka till parkeringen. När vi hade parkerat så vart han tyst en stund o sen sa din körning är GODKÄND! Kunde intee tro det, vart så chokad o glad.

Så mitt tips är att inte ge upp trots nervositet. Du kanske kan försöks prata lite med inspektören o säga innan att du är jätte nervös. Det kommer gå strålande! Lycka till!!!! :)
Gäst 2016-06-29 15:00 ! Citera #
Gäst15 2016-06-29
Hej!! Förstår dig!! Jag hann göra 3 uppkörningar år 2013 innan jag la körkortet på paus pga studier osv. Precis som du klarade jag teorin på första.
I år 2016 tog jag tag i körkortet igen o denna gång bestämde jag för att ha den. Klarade teorin på första i slutet av maj sedan gjorde jag en uppkörning två dagar senare där den enda anmärkningen var att jag backade in i en trottoarkant... Så surt, vart även nervös. Bokade uppkörning igen två veckor senare, klarade inte. Blev ännu mer surt. Bokade en ytterligare i Sollentuna där det kändes bra, men klarade inte den heller. Blev så jobbigt allt. Så 4 dagar senare tänkte jag men nu måste jag klara den så bokade in en i Jakan. O de va värsta uppkörningen... Tror jag vart allt för nervös. Här tänkte jag ju att jag aldrig kommer ta den. Men me lite press o uppmuntran från mina föräldrar bokade jag en femte uppkörning för i år, o det var världens längsta uppkörning. Kändes helt okej. Trevlig inspektör men jag tänkte hela tiden när vi ska tillbaka till parkeringen. När vi hade parkerat så vart han tyst en stund o sen sa din körning är GODKÄND! Kunde intee tro det, vart så chokad o glad.

Så mitt tips är att inte ge upp trots nervositet. Du kanske kan försöks prata lite med inspektören o säga innan att du är jätte nervös. Det kommer gå strålande! Lycka till!!!! :)
Tack för pepp, det låter som min situation! Skönt att du klarade det :) det ger mig hopp!
Gäst 2016-06-29 18:45 ! Citera #
Hej, Ledsen att jag inte har några råd till dig. Jag har misslyckats tre gånger. Inte säker om dig, men för mig mest främsta skälet för att vara nervös är kostnaden för varje körprov. Dess kostnad 1200kr och jag tror att det är för högt .. Varje gång jag misslyckades, jag tänkte bara om de pengar som jag har slösat bort och blev nervös och frustrerad. Jag skulle vilja ta min chans att rant om detta hela driv testsystem.

Jag tror att trafikerverket bör ha en rimlig avgift för körprov och jag har också skrivit att i feedback. 1200 är meningslöst för en 25 minuters test och bör vara cirka 500-600 kronor ... Även jag förstår inte om denna 2 månad (60 dagar) period för att lyckas i körprov. Vad är den främsta orsaken till det? Betyder det att den 61th dag något händer och jag glömmer all teori som jag lärde mig att studera hårt? bara för att jag inte kunde klara förarprovet? Min teori test kommer ut snart (60 dagar) och jag kunde inte hitta någon tidslucka för att boka. Alla tidsluckor är bokad! Så jag tror nu har jag också göra om mitt teoriprov bara för att det inte finns några tidsluckor tillgängliga att boka.
gäst15 2016-06-29 20:05 ! Citera #
Jag hann göra 5 uppkörningar inom loppet av en månad, och då uppdaterade jag hela tiden trafikverkets boka prov sida... o kollade alltid runt 8-9 på morgonen för att få en tid samma dag. Testa titta tidigt på morgonen... vart kör du upp? :)
Gäst25 2016-06-29 23:14 ! Citera #
Hej, du kommer att klara det. Jag var också jättenervös inför provet. Du behöver bara träna lite till och tro på dig själv. Jag är själv 45 år och trodde inte att jag skulle ta körkort.
Piraten 2016-06-30 04:10 ! Citera #
Ja var lika nervös som dig..

Det ända som funkade för mig var att gå in med inställningen att det inte är hela livet om jag misslyckas, menar man får ju göra om det..

Så gå in med inställningen att det kvittar hur det går..
Kan hjälpa dig att slippa den extrema pressen att du måste fixa det ????

Vet ju så klart att du gärna vill ha körkortet, helst i ”går” ungefär!
Det är det som ställer till nerverna!

Mvh
Piraten
nervösa vraket 2016-06-30 21:49 ! Citera #
Tack för era svar, känns bättre nu :) Att det är så dyrt att köra upp bidrar ju till känslan att jag måste lyckas, men jag har lagt så mycket pengar på det här att några tusenlappar mer inte spelar någon roll. Jag har kört upp i Farsta varje gång, men ska nog försöka i en annan stad nu i sommar, bara för att komma iväg från Trafikverket i Farsta, får ju ångest bara av att se det schabraket... Måste vända den här känslan jag har av att det är omöjligt för mig att ta körkort, för jag utstrålade nog osäkerhet och obehag vid mina uppkörningar och det ger ju inte ett bra intryck.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest