Start > Körkortsforum > Den eviga diskussionen manuell…

Den eviga diskussionen manuell vs automat. Här är svaret

Gäst 2018-07-29 02:18 ! Citera #
Jag gillar inte manuell växel på moderna bilar. På äldre modeller där det handlar om en rent mekanisk maskin så är det ju ett vettigt kontrollsystem som fungerar bra och känns liksom korrekt konstruerat under förutsättningarna. En modern bil däremot har massa datorsystem som sköter det ena och andra, så har man inte plockat den här lågt hängande frukten. Det blir någon konstig blandning av diverse finesser som lägger sig i och hjälper till med att t.ex hålla bilen stilla i backar, justera gasen osv. En visare i instrumentpanelen som säger att man borde växla upp, då kan ju bilen lika gärna göra det själv. Lite som en anställd som säger att han kommit på något som han behöver göra till sin chef istället för att bara fixa det själv istället.

Tror knappast en vanlig förare under typiska förhållanden kan växla bättre än datorn heller, särskilt inte när bilarna nu börjar få ”ögon” att se och förutse med. Visst, en expert förare som anstränger sig kanske kan matcha teoretiskt sett, men vem kör så i praktiken...

När det gäller körkortet, automatkort är väl en genväg man kan ta och sen komplettera med manuellt senare när man har lite trafikvana så har man ju bara en sak att fokusera på, kan ju va bra om man har begränsad tillgång till handledare och inte vill ta en miljon svindyra lektioner.

Man är ju liksom inte låst till automat för evigt utan du behöver ju bara träna lite växlingen och sen ta manuell kort. Betydligt enklare än att hålla ordning på allting på en gång. Blir säkert mycket billigare i färre lektioner och uppkörningar för genomsnittspersonen. Visst man växlar på ryggmärgs rutin när man lärt sig ordentligt, men det gäller ju i stort allt annat man gör också, så det underlättar nog att avlasta sitt undermedvetna den delen, särskilt om man stressar upp sig mycket på uppkörningen. Enda problemet jag kan tänka mig är att man kanske inte lyckas motivera sig själv att ta sig ur det bekväma automat träsket, vem vet?
Gästen 2018-07-29 15:22 ! Citera #
Gäst 2018-07-29
Jag gillar inte manuell växel på moderna bilar. På äldre modeller där det handlar om en rent mekanisk maskin så är det ju ett vettigt kontrollsystem som fungerar bra och känns liksom korrekt konstruerat under förutsättningarna. En modern bil däremot har massa datorsystem som sköter det ena och andra, så har man inte plockat den här lågt hängande frukten. Det blir någon konstig blandning av diverse finesser som lägger sig i och hjälper till med att t.ex hålla bilen stilla i backar, justera gasen osv. En visare i instrumentpanelen som säger att man borde växla upp, då kan ju bilen lika gärna göra det själv. Lite som en anställd som säger att han kommit på något som han behöver göra till sin chef istället för att bara fixa det själv istället.

Tror knappast en vanlig förare under typiska förhållanden kan växla bättre än datorn heller, särskilt inte när bilarna nu börjar få ”ögon” att se och förutse med. Visst, en expert förare som anstränger sig kanske kan matcha teoretiskt sett, men vem kör så i praktiken...

När det gäller körkortet, automatkort är väl en genväg man kan ta och sen komplettera med manuellt senare när man har lite trafikvana så har man ju bara en sak att fokusera på, kan ju va bra om man har begränsad tillgång till handledare och inte vill ta en miljon svindyra lektioner.

Man är ju liksom inte låst till automat för evigt utan du behöver ju bara träna lite växlingen och sen ta manuell kort. Betydligt enklare än att hålla ordning på allting på en gång. Blir säkert mycket billigare i färre lektioner och uppkörningar för genomsnittspersonen. Visst man växlar på ryggmärgs rutin när man lärt sig ordentligt, men det gäller ju i stort allt annat man gör också, så det underlättar nog att avlasta sitt undermedvetna den delen, särskilt om man stressar upp sig mycket på uppkörningen. Enda problemet jag kan tänka mig är att man kanske inte lyckas motivera sig själv att ta sig ur det bekväma automat träsket, vem vet?
Herregud, du verkar vara otroligt ignorant. Ser bara trångsynthet i kombination med en massa dåliga ursäkter. Sluta sprid felinformation bara för att Du verkar ha svårt med manuell växellåda -- det är barnsligt.

På äldre modeller där det handlar om en rent mekanisk maskin så är det ju ett vettigt kontrollsystem som fungerar bra och känns liksom korrekt konstruerat under förutsättningarna.

Modernare bilar är mycket mer förlåtande med kopplingen, och känns inte lika ’mekaniska’ som äldre bilar. Moderna växellådor gör att nyare bilar är både lättare och mjukare att köra.

Växellådan är fortfarande en helt mekanisk konstruktion och fyller precis samma funktion som den alltid har gjort. Skillnaden mellan nya och äldre bilar är att nya bilar har helsynkroniserade växellådor. Konstruktionen och funktionen är fortfarande densamma.

En modern bil däremot har massa datorsystem som sköter det ena och andra, så har man inte plockat den här lågt hängande frukten. Det blir någon konstig blandning av diverse finesser som lägger sig i och hjälper till med att t.ex hålla bilen stilla i backar, justera gasen osv. En visare i instrumentpanelen som säger att man borde växla upp, då kan ju bilen lika gärna göra det själv.

Ska vi återgå till stenåldern, eller vad föreslår du? Hela samhället moderniseras med tiden, och bilar är inget undantag. Våra bilar har blivit alltmer säkrare och lättare att köra tack vare ny teknologi. Den enda ”nackdelen” med ny teknologi kan vara att man inte känner sig lika självsäker om man aldrig har kört en modern bil tidigare. Att lära sig hur de fungerar går dock ganska fort. Dessutom går det i flesta fall bra att inaktivera många av dessa nya funktioner -- du blir alltså inte tvungen att använda dem.

Vi har ny teknologi som upptäcker och varnar innan en olycka sker:
www.youtube.com/watch?v=APnN2mClkmk

Vi har ny teknologi som känner av att du har somnat. Bilen fortsätter att köra i ca 1.5 minuter, sen börjar instrumentbrädan blinka och larmet låta högre. Efter 2 minuter eller så sätts varningsblinkers på automatiskt, och bilen börjar sakta ned successivt för att undvika eventuell påkörning bakifrån.
www.youtube.com/watch?v=d_hdH3_kyzA

Men allt det där är bara krångligt, tillhör inte i en bil och borde klassas som raketforskning, inte sant?

Jag förstår att det kan vara jobbigt för dig med manuella växellådor och ny teknologi i bilar, men ge fan i att sprida felaktig information.
Gäst 2018-10-15 22:17 ! Citera #
Vad menar du med funktionsnedsättning? Menar du svagbegåvade?
Gäst 2018-11-01 18:40 ! Citera #
Kör manuell...roligare bilkörning.

Automat är ju vägen numer på moderna bilar, samt super ekonomiska.....
Som en del påpekat ett moment mindre, har fördelar i stadstrafik, då man slipper växla konstant då det är mkt trafik och korsningar, även vid krypkörning motorväg...enda nackdelen jag kan se är
Att man inte kan motorbromsa, verkligen påtaglig på slingriga nerförsbackar ...dock inte vanligt i sverige..mer utomlands, slippa ligga på bromsen som verkligen kan bli varm där...notera nu att det är generellt..då det är vanligt m automater där med.

kommer själv så småningom köpa veteranbil med manuellt växlad låda...då jag gillar bilkörning mkt.

Lite är ju vad man vill få ut....en del är bara ute efter punkt A till B.....

Andra vill ha rolig bilkörning och känslan mer kontrollera sitt fordon....
E 2020-02-26 21:03 ! Citera #
Är så osäker vad jag ska välja. Har ett sådant stort HAT mot kopplingen, kommer definitivt köpa en automatbil, men är ändå osäker om jag ska lida mig genom ett manuellt körkort för att inte vara låst i framtiden? Bilen hemma är manuell kan jag lägga till.
Molly 2020-02-27 12:50 ! Citera #
E 2020-02-26
Är så osäker vad jag ska välja. Har ett sådant stort HAT mot kopplingen, kommer definitivt köpa en automatbil, men är ändå osäker om jag ska lida mig genom ett manuellt körkort för att inte vara låst i framtiden? Bilen hemma är manuell kan jag lägga till.
Du verkar ju inte ett dugg förvirrad, du har ju redan bestämt dig vilken bil du ska ha :D
Men om bilen därhemma är manuell, varför då ta ett automatkörkort?
Då måste du inköpa en annan bil, om man då dessutom lägger till alla kostnader för körkortet så blir det en väldigt dyr bil, allt för att du inte gillar kopplingen :D

Jag lovar dig att du vänjer dig, jag gick i nästan samma tankar som dig när jag skulle ta körkort, men efter att man har lärt sig så tycker jag faktiskt att det är roligare att köra en bil som har manuell, man är mer delaktig i körningen då än vad man är när man bara gasar och bromsar. Och jag tycker att man får en bättre känsla i sin bilkörning när man kör manuell.

Men du gör som du själv vill så klart.. :D

Lucka till
Donnan 2020-02-27 23:41 ! Citera #
Fler och fler bilar är automater.

Pros and cons så att säga.

A till B....köra bil, man behöver körkort samt fortskaffningsmedel, automat...enkelt framtiden är automat.
Inget snack, nyare bilar är automater.

Manuell....helvette vad kul med kontroll över bilen och kul köra bil...dvs köra ”riktig bil” som min kör lärare sa.


För mig manuell lätt alla dar i veckan, även kryp...gillar kontroll och köra....


Bränsle ekonomi, är manuell kör torsk...
Men nya automater är mer clever idag så de är mer ekonomiska då ”smartare”

Men gillar man kul körning o kontroll, manuell alla dar i veckan
Instruktören 2020-10-22 12:34 ! Citera #
Man skall inte heller glömma bort körning med släp, där är manuellt växlade bilar alltid att föredra. Framför allt i vid körning i motlut, där man kan ligga kvar på växel och låta hastigheten sjunka, men en traditionell automatväxlad bil med momentomvandlare så kickar den ned några växlar och gasar på för att hålla hastigheten. Har du då en biltrailer med bil på släpet blir det ytterst olustigt och tämligen farligt när man inte vill ha ryck i släpet och lasten. Det blir värre om du har farthållaren aktiverad.

Med en manuell kan du själv styra detta och även växla ned om så behövs. Dagens farthållare tillåter, i manuellt växlade bilar och lastbilar, att hastigheten sjunker med 30km/h utan att farthållaren kopplas ur.
Kjell 2021-08-29 12:45 ! Citera #
Känslan att köra bil kommer inte en automat i närheten av. Att se en varningsskylt varning för skarp kurva och växla ner till 2 eller 3an och gasa ur kurvan är en härlig känsla absolut lagligt men ändock så härligt. Tänk er en kurvig väg där man får växla ner och accelera ur kurvan så fantastiskt kul
Micha 2021-10-07 16:45 ! Citera #
Gör allt du behöver för att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att få ditt körkort. Tyvärr har det varit väldigt onödigt svårt och dyrt med körkort i Sverige de senaste 30 åren.

Om du har ett stort behov av att köra bil i ditt privatliv, välj automat. Och om du har haft svårt med växlingen på manuella bilar när du övningskört, då är det inget att ens diskutera, hoppa över till automat nu. Den enda stora anledningen att idag behöva manuellt körkort är om du måste ha det för jobbet - tyvärr på såna jobb så kräver de flesta arbetsgivare att du har ”vanligt” manuellt körkort. Annars är det tillräkligt med ganska billiga bilar på marknaden där ute som har automat, och de flesta idag drar lika mycke bränsle som manuella bilar. I värsta fall kan du göra ett körprov senare i framtiden med manuell utan att förlora ditt automat kort.

Jag gick över till automat precis i slutet av mitt jättelånga försök på körkort. Efter två misslyckade manuella körprov så bokade jag nästa med automat, gjorde några extra körlektinoner med automat bil och blev äntligen godkänd på 3:e körprovet. Jag har kört bil regelbundet i 2 år nu och saknar inte manuell alls, good riddance.

Jag behöver kunna köra bil i mitt privatliv mer än någon där ute. Jag skojar inte. Jag står inte ut med kollektivtrafiken och all människor man ska pressas in med på ett pendeltåg eller buss, eller att vänta på dessa i en timme på stationen där dem ibland är försenade etc.

Strunta i vad andra säger om automat och att det är så stigmatiserat. Tänk så här: vill du ha ett auto-körkort nu och kunna köra bil sjäv redan nästa månad, eller vara helt utan körkort i ytterligere 10 år innan du äntligen får godkänt för manuellt körkort år 2031? Att ha en bil handlar om att ta sig från punkt A till B. De flesta av oss är inte bilentusiaster som ska slå sig i bröstet om hur härligt det är att växla ner till 2:a i kurvan och uppförsbaken etc. Vi vill bara sitta tryggt och kuna köra en bil. USA gick över till automat på nästan alla bilar för länge sen, dags att Sverige gör detsamma.

Ett sista tips, boka aldrig körprov i storstäderna - undvik sthlm som pesten. Kolla upp statisktik etc.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov