Start > Körkortsforum > Den eviga diskussionen manuell…

Den eviga diskussionen manuell vs automat. Här är svaret

Gäst 2016-11-01 18:23 ! Citera #
Gäst 2016-11-01
Haha samma här. Har kört både automatlastbil och automatbil & automattruck ... har aldrig försökt nå kopplingen ens 8-) Kanske för att automatkörkortstagare vill ha något att ”framhäva” sig själva i? Något som helt saknar belägg ...
Precis samma för mig, man sätter sig i nåt sorts läge så man vet att man kör automat, vist komfortabelt men i sin helhet tråkigt då det överlag e roligare å köra Manuel.. Tycker att vist e de så att man verkligen försökt att köra manuellt å det inte går så OK eller folk som har svårigheter tex handikappade så är automat en sista utväg... Många är tyvärr för lata å tar automat som nåt sorts ”kvick fix” å då blir de väll till slut en bra ursäkt att som ovan dra denna ”i framtiden osv...”
Gäst 2016-11-11 15:27 ! Citera #
Gäst 2015-12-11
Hur jobbigt är det att växla när man sitter i kö och krypkör på 1:ans och 2:ans växel? :D
Bilen behöver inte alls dra mer bensin bara för att det är en automat, det beror på vilken motor man väljer.
Det är inte jobbigt att växla, ditt knä tar stryk, då man måste hålla in kopplingen annars får man ju motorstopp och man gör sitt knä en stor tjänst med automat i bilköer
Gäst 2016-11-11 20:34 ! Citera #
Gäst 2016-11-11
Det är inte jobbigt att växla, ditt knä tar stryk, då man måste hålla in kopplingen annars får man ju motorstopp och man gör sitt knä en stor tjänst med automat i bilköer
Fast va? :lol:

Sen när blev det typ ”en folksjudom” att köra manuellt?

Folk som har problem med knäna från början vist att dom får problem det köper ja, men att knät skulle ta stryck på en människa som är fult frisk för att man kör ”för mycket manuellt” e ju bara rapakalja...asg :lol:
Gäst 2016-11-11 21:30 ! Citera #
Gäst 2016-11-11
Det är inte jobbigt att växla, ditt knä tar stryk, då man måste hålla in kopplingen annars får man ju motorstopp och man gör sitt knä en stor tjänst med automat i bilköer
Du vet ju inte ens vad du pratar om!
Och ingen direkt fakta har du att komma med heller...

Om man nu får ont i knät, och jag säger om, så kan man ju faktiskt lägga i neutral växel så slipper man sitta med kopplingen nedtryckt :D
Gäst 2016-11-11 21:51 ! Citera #
Gäst 2016-11-11
Det är inte jobbigt att växla, ditt knä tar stryk, då man måste hålla in kopplingen annars får man ju motorstopp och man gör sitt knä en stor tjänst med automat i bilköer
Då borde man inte köra någon bil.. jag menar knät borde ta stryk vid gas och broms då också? Du skämmer ut dig ...
Gäst 2016-11-16 20:34 ! Citera #
Jag som yrkeschaufför och som kör 1500 mil per MÅNAD privat och i jobbet sammanlagt fullkomligt älskar automat. Man blir som chaufför lugnare och mer avslappnad och automaten sliter mindre på chauffören. Automat sliter mindre på drivlinan mindre med. Vad gäller att automat skulle dra 20 % mer bränsle är ren jävla bullshit för dagens bilar är till och med mer bränsleeffektiva än de manuella då dagens motorer och växlingsprogram är så pass moderna och effektiva så det argumentet om att de är dyrare i bränsle håller inte längre
Gäst 2016-11-16 22:32 ! Citera #
Gäst 2016-11-16
Jag som yrkeschaufför och som kör 1500 mil per MÅNAD privat och i jobbet sammanlagt fullkomligt älskar automat. Man blir som chaufför lugnare och mer avslappnad och automaten sliter mindre på chauffören. Automat sliter mindre på drivlinan mindre med. Vad gäller att automat skulle dra 20 % mer bränsle är ren jävla bullshit för dagens bilar är till och med mer bränsleeffektiva än de manuella då dagens motorer och växlingsprogram är så pass moderna och effektiva så det argumentet om att de är dyrare i bränsle håller inte längre
Det är inte relevant om du är yrkeschaufför. Vi pratar om generella bilister här. Men självklart är det olika beroende på jobb, som framtida yrkeschaufför är det skönt med automatlåda på lastbil å truck ;) Men min privata bil kör jag enkelt med manuell.
Gäst 2016-11-17 12:17 ! Citera #
Gäst 2016-11-16
Det är inte relevant om du är yrkeschaufför. Vi pratar om generella bilister här. Men självklart är det olika beroende på jobb, som framtida yrkeschaufför är det skönt med automatlåda på lastbil å truck ;) Men min privata bil kör jag enkelt med manuell.
Jag håller med dig, det är en väldans stor skillnad på den enskilda bilägaren och en yrkeschaufför..
Som du skriver så kan jag tänka mig att det är skönt med automat när man har ett sådant yrke, men dom flesta som har automat inom jobbet, brukar oftast ha en manuell växlad bil privat, eller både ock :)

Själv föredrar jag manuella, men visst kan det vara skönt att köra en automat då och då, men skulle inte vilja ha någon själv :) .
Tant Gredelin 2017-01-08 19:18 ! Citera #
Jag höll med de flesta tidigare, att manuell är roligare. Efterhand som tekniken gått framåt och farthållaren blivit mer kompetent så har jag svängt. Men nyblivna körkortstagare är väl oftast unga vuxna och behöver sina pengar till mer än bil? Då är det nog bra att kunna köpa en fungerande och billig bil, oavsett växellåda, dvs dubbekompetens är nödvändigt.
DD 2017-01-21 14:31 ! Citera #
Klart att manuella bilar kommer minska i framtiden, eftersom elmotorer inte funkar med det. Numera har alla stora biltillverkare elbilar/hybrider. I framtiden kommer små skitbilar som har små och snåla förbränningsmotorer ha manuell låda, större bilar ha automat med el/hybriddrift. (Jo, gasbilar finns ju, men dom är inte framtiden för privatpersoner). Om man tycker att det är tråkigare att köra automat vs manuell, så är det nog SBR-relaterade problem.???? Över 90% av världens grymmaste sportbilar är automatväxlade, så...???? Redan nu, så är över 50% av alla nyregistrerade bilar automat, och dom kommer ut på beg.marknaden så småningom om. Mao så kommer minst 50% av alla begbilar som säljs i Sverige vara automat, om senast 10-15 år.
Ps! Ta automat blir runt 40% billigare än manuell, och vill man köra manuellt senare, så bokar man vara ett nytt körprov. Teoriprovet slipper man såklart. Med vänlig hälsning, DD

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 00:37
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov