Start > Körkortsforum > Den eviga diskussionen manuell…

Den eviga diskussionen manuell vs automat. Här är svaret

Manuellvsauto 2015-12-11 06:43 ! Citera #
Tänkte skriva lite för o nackdelar med manuell samt automat. Vilket körkort man vill ha är upp till var o en.

Manuell

Fördelar

- Det är roligare att köra bil. Växling är faktiskt grymt roligt när man väl lärt sig.

- Man kan köra alla bilar oavsett om det är manuell eller automat.

- Man blir inte lika låst (Vid tex uthyrning av bilar osv).

Nackdelar

- Är omöjlig att manövrera om man tex saknar ett ben.

- Kan leda till stora inlärningssvårigheter för nån med funktionsnedsättning

- Blir aningen mindre trafiksäker pga att det är ett extra moment (växling).

Automat

Fördelar

- Är bra för tex enbenta förare. Utan automaten skulle de inte kunna få körkort.

- För personer med funktionsnedsättningar är det bra, då det kan underlätta körningen då det blir ett moment mindre.

- Blir lite mer trafiksäker än manuell, eftersom man inte behöver växla, o därmed kan ha fokus på trafiken runtom.

Nackdelar

- Man blir mer låst. (Man kan tex inte köra manuell, vilket kan leda till problem om man vill tex låna en bil).

- Det roliga växlingsmomentet försvinner

Sammanfattning:

För och nackdelar finns med båda typerna. Man får helt enkelt gå efter vad man själv tycker. Det är ditt körkort, så ta för den låda du själv känner.

Min personliga åsikt är att ta för manuell, så blir man mer fri. Men har man svårt för bilkörning pga funktionsnedsättning osv är automat helt klart ett bra alternativ! :)
Yajirou 2015-12-11 08:55 ! Citera #
Fördelar för automat (Enligt mig)

Du slipper växla i kraftiga köer. T.ex. vid feta köer i E4 eller nått annat.

Nackdelar för automat:

Bilen kostar mer än en manuell.

Drar mer bensin

Har glapp i systemet. Kan missa de automatiska växlingarna.

Kan låta som en ko som fått fnatt. (Tycker jag iaf.)

Tråkigare att köra då det bara är att gasa, bromsa och svänga.
Gäst 2015-12-11 09:52 ! Citera #
Yajirou 2015-12-11
Fördelar för automat (Enligt mig)

Du slipper växla i kraftiga köer. T.ex. vid feta köer i E4 eller nått annat.

Nackdelar för automat:

Bilen kostar mer än en manuell.

Drar mer bensin

Har glapp i systemet. Kan missa de automatiska växlingarna.

Kan låta som en ko som fått fnatt. (Tycker jag iaf.)

Tråkigare att köra då det bara är att gasa, bromsa och svänga.
Hur jobbigt är det att växla när man sitter i kö och krypkör på 1:ans och 2:ans växel? :D
Bilen behöver inte alls dra mer bensin bara för att det är en automat, det beror på vilken motor man väljer.
Gäst 2016-04-06 14:08 ! Citera #
Gäst 2015-12-11
Hur jobbigt är det att växla när man sitter i kö och krypkör på 1:ans och 2:ans växel? :D
Bilen behöver inte alls dra mer bensin bara för att det är en automat, det beror på vilken motor man väljer.
Generellt drar automat 0-20% extra. Står i körkortsboken.
Gäst 2016-04-06 15:57 ! Citera #
Gäst 2016-04-06
Generellt drar automat 0-20% extra. Står i körkortsboken.
Det är knappt någon som helst skillnad på dagens automatbilar i jämförelse med manuella.
Den enda skillnaden är hur köraren kör, du kan få en automat att dra mindre bensin om du kör den på rätt sätt :D
Ny automatkörkort 2016-05-02 15:19 ! Citera #
Fördelen med automat är att i framtiden kommer alla bilar att vara automat. Alla eldrivna bil är det redan. Då kan det kännas rätt meningslöst om man har lagt ut många tusen kr extra på något som man inte har nytta av. På risk tvåan såg jag dessutom hur de som inte hade kört automat tidigare hade betydligt svårare att styra bilen eftersom de var ovana.
Gäst 2016-05-02 21:13 ! Citera #
Ny automatkörkort 2016-05-02
Fördelen med automat är att i framtiden kommer alla bilar att vara automat. Alla eldrivna bil är det redan. Då kan det kännas rätt meningslöst om man har lagt ut många tusen kr extra på något som man inte har nytta av. På risk tvåan såg jag dessutom hur de som inte hade kört automat tidigare hade betydligt svårare att styra bilen eftersom de var ovana.
Själv så kommer jag aldrig att köpa en automat (så långt jag kan undvika det). Med manuell så får man även mycket annat på köpet, till exempel hur man växlar, på alla sorters fordon. Automat är ingen bilkörning, det är inte kul, samt att det är dyrare och opålitligare.
Gästur 2016-10-28 08:05 ! Citera #
Märkligt att det endast tycks diskuteras för och nackdelar i stads- och motorvägstrafik. I ett glesbebyggt land som Sverige och med våra speciella väderförhållanden finns det ju rätt gott om andra trafikmiljöer.

Ett exempel ur mängden:
Tänk er en brant hårt krökt oasfalterad backe upp till en villa/hus i, tja låt oss säga norra Västerbotten. Infarten till backen ligger i en snäv kurva på en smal grusväg = svårt att så att säga ”ta sats” och få fart på bilen innan den ska upp för backen.

Lerigt och slirigt på våren, glashalt (bokstavligt talat) på senhösten, spårigt och slirigt på vintern. Det är nästan omöjligt att ta sig upp för en sådan backe när du saknar möjligheten att krypköra genom att slira på kopplingen (lameller slits ut fortare däruppe pga detta). På senare år har dock problemen med detta blivit mindre i och med att de flesta nytillverkade bilar har fyrhjulsdrift.

Jag kan också tänka mig att det på liknade sätt kan finns fördelar med manuella växelsystem när drivsnön piskar in över skåneslätterna och orsakar kaos där.

Det finns stora fördelar med automatväxel, men de flesta gäller stads- och landsvägs/motorvägstrafik. Det beror helt enkelt på vad du ska ha bilen till, i vilken miljö du befinner dig i och vilket klimat som råder.

Att köra standard H bara för att det är ”roligare” köper jag inte, för mig så är det i första hand en praktiska fråga. Den stora nackdelen med att köra in sig på automat är - som många redan påpekat - att det blir svårt att köra manuella.

Men i och med att datatekniken blir allt mer avancerad med styrning av slirkopplingar, växlingssystem och annat och med fyrhjulsdrift med mera så kommer nog fördelarna med manuella växlingssystem att helt försvinna.

Tror i alla fall jag!
Gäst 2016-11-01 17:55 ! Citera #
Ny automatkörkort 2016-05-02
Fördelen med automat är att i framtiden kommer alla bilar att vara automat. Alla eldrivna bil är det redan. Då kan det kännas rätt meningslöst om man har lagt ut många tusen kr extra på något som man inte har nytta av. På risk tvåan såg jag dessutom hur de som inte hade kört automat tidigare hade betydligt svårare att styra bilen eftersom de var ovana.
Fast nja... Det dära med att ”i framtiden kommer alla bilar vara automatiska” har man typ hört dom senaste 10 åren om inte längre... Om de nu e så vanligt med automatiska bilar, hur kommer det säg då att i princip alla som hyr ut bilar har fler manuella än automatiska?

Var ifrån har du fått att det skulle vara dyrare att ta manuellt körkort?

Å detta med att det fans folk på risk 2an som skulle va ovana med automa å därav ha svårare att styra bilen e ju bara rapakalja :lol: Låter mer som folk som har ovana med att köra i huvudtaget

Första gången jag satte mig i en automat efter att ja tagit körkortet va mitt ända ”problem” att gaspedalen är känsligare på automater i genförelse med Manuel, något som bara va en vane sak efter några mil..
Gäst 2016-11-01 18:08 ! Citera #
Gäst 2016-11-01
Fast nja... Det dära med att ”i framtiden kommer alla bilar vara automatiska” har man typ hört dom senaste 10 åren om inte längre... Om de nu e så vanligt med automatiska bilar, hur kommer det säg då att i princip alla som hyr ut bilar har fler manuella än automatiska?

Var ifrån har du fått att det skulle vara dyrare att ta manuellt körkort?

Å detta med att det fans folk på risk 2an som skulle va ovana med automa å därav ha svårare att styra bilen e ju bara rapakalja :lol: Låter mer som folk som har ovana med att köra i huvudtaget

Första gången jag satte mig i en automat efter att ja tagit körkortet va mitt ända ”problem” att gaspedalen är känsligare på automater i genförelse med Manuel, något som bara va en vane sak efter några mil..
Haha samma här. Har kört både automatlastbil och automatbil & automattruck ... har aldrig försökt nå kopplingen ens 8-) Kanske för att automatkörkortstagare vill ha något att ”framhäva” sig själva i? Något som helt saknar belägg ...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest