Start > Körkortsforum > Hur parkerar man?

Hur parkerar man?

Gäst 2009-08-08 15:16 ! Citera #
Hej Jag kan nästan allt i körningen, men parkeringen är riktigt svårt! Antingen parkerar jag snett eller så är det för nära bilarna.

Finns det nån teknik som gör det enklare att parkera?

Detta är alltså vanlig parkering där du ska mellan 2 bilar i en parkeringsplats.
TeoriN 2009-08-08 22:08 ! Citera #
Lär dig hur stor din bil är och så kommer du inte hamna nära någon av bilarna. träna tills du får till det, glöm inte att ge blinkers innan du svänger in, innan du ger blinkers kontrollera speglarna och döda vinkeln. Träna på detta så får du till den, om du ska parkera åt vänster så va långt åt höger och krypkör med 1a växeln, be den du övningskör med att gå ut och vinka fram dig så får du något humm om hur stor bilen är.

Finns också en viss teknik om när du ska svänga in men kommer inte på den nu, kolla i någon körbok. helt enkelt prova dig fram så lär du dig.
Gäst 2009-08-11 11:49 ! Citera #
Kör bara väldigt lugnt. Första gången ja skulle pröva det hela, så svängde jag ”väldigt sent” in mellan bilarna, vilket resulterade i en bra parkering. Det man ofta gör fel är att styra in för tidigt.
strike_formation. 2009-08-11 14:56 ! Citera #
Ska man ratta fullt då?
Heltidsluffare 2009-08-12 15:15 ! Citera #
Om du ska köra in på parkering till vänster så bör du köra rakt fram tills du har bilen till vänster om parkerings skattemärke mitt emot din sidoruta och sedan ge fullt rattutslag och fiffla dig in i rutan. Ett tips som funkar för mig!
Gäst 2009-08-15 21:36 ! Citera #
Ett bra men kanske löjligt tips kan vara att gå ut och kolla hur stor marginalen är till bilarna framför och bakom ;)
ekermo 2009-08-24 20:34 ! Citera #
Ta ut svängen ordentligt för att komma in rakt i parkeringsplatsen.
tt 2010-09-12 15:50 ! Citera #
strike_formation”
Hej Jag kan nästan allt i körningen, men parkeringen är riktigt svårt! Antingen parkerar jag snett eller så är det för nära bilarna.

Finns det nån teknik som gör det enklare att parkera?

Detta är alltså vanlig parkering där du ska mellan 2 bilar i en parkeringsplats.
Gäst 2010-09-15 11:51 ! Citera #
Jag hade också stora problem med att parkera trots att jag hade förklaringar i ett körhäfte. Jag lärde mig det först när jag gick igenom det på körskolan. Körläraren kunde förklara det mycket bättre än min privata handledare eller körhäftet. Ett tips är att ta en körlektion bara för att lära sig parkering
EmmaNT 2010-09-17 21:03 ! Citera #
Hemlighet är att man måste titta lång, långt bakåt så bilen körs rakt, om man tittar för nära, blir det lätt att bilen står snett.
Prov så du kan se. Detta upplevde jag själv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest