Start > Körkortsforum > Hur parkerar man?

Hur parkerar man?

Victor A 2010-10-06 15:18 ! Citera #
Om du ska parkera bredvid bilen så kör förbi den sida du ska parkera på någon meter, ratta sedan fullt och börja backa, räta ut och fin justera lite, försök att inte få ormliknande rörelser vilket blir lite klurigt i början, i lalafall för min del
Kaktusplanta 2010-10-19 21:10 ! Citera #
Om luckan ser ut såhär:

Bil A LUCKA BIL B

Kör då förbi luckan tills dess att du ser Bil Bs Vänstra lyckta (den närmast luckan) i din högra sidospegel. Sväng då fullt tills det att du ser Bil A:s högra lyckta (den närmast luckan) i sidospegelns mitt. Då kan du enkelt backa ganska nära Bil A genom att bara titta i höger sidospegel. När du ser bakre hjulbasen vara vid Bil A så sväng då nästan fullt och mät in avståndet mellan båda bilarna genom att jämföra i sidospeglarna.

Du backat alltså så avståndet till bil A blir lagom. visst du kanske står 10 cm närmare bil A eller B.. Men det blir svårt att backa snett.

Sedan så kan du även kolla på rutan på andra sidan.. Din motsatta parkeringsruta. Om du står ungefär rakt i rutan
9407stsc 2010-10-22 12:48 ! Citera #
strike_formation.
ska man ratta fullt då?

Det beror på situationen
9407stsc 2010-10-22 12:55 ! Citera #
strike_formation
Hej Jag kan nästan allt i körningen, men parkeringen är riktigt svårt! Antingen parkerar jag snett eller så är det för nära bilarna.

Finns det nån teknik som gör det enklare att parkera?

Detta är alltså vanlig parkering där du ska mellan 2 bilar i en parkeringsplats.

Du kan googla något som kallas fickparkering
marre555 2010-10-30 21:23 ! Citera #
Det är bara öva öva öva
smulan 2012-09-10 15:38 ! Citera #
Hej jag kan alla regler förutom parkernigen i en ficka tex områdetsparkering mellan två bliar vad ska man tänka på?
inglorious-me 2012-09-27 01:06 ! Citera #
smulan
Hej jag kan alla regler förutom parkernigen i en ficka tex områdetsparkering mellan två bliar vad ska man tänka på?

kör upp längs med bilen framför luckan. Backa sedan sakta, sakta tills du är i höjd med den bilens bakhjul. Ratta för fullt nu och börja backa. När du finner dig i 45-graders vinkel jämfört med bilen framför, stanna och kolla så att inga bilar kommer bakifrån. Vrid hjulen så att de är rakt fram och backa in i rutan. när du kommit in en bit (så att du inte riskerar att krocka med bilen framförs baklykta) så vrider du hjulen för fullt åt andra hållet så att bilen börjar ställa sig rakt i rutan där du ska parkera. När du kommit in tillräckligt mkt och bilen står i princip rakt så vrider du tillbaka ratten till nollläget
setareh 2013-12-05 20:15 ! Citera #
strike_formation”
Hej Jag kan nästan allt i körningen, men parkeringen är riktigt svårt! Antingen parkerar jag snett eller så är det för nära bilarna.

Finns det nån teknik som gör det enklare att parkera?

Detta är alltså vanlig parkering där du ska mellan 2 bilar i en parkeringsplats.
Gäst 2015-03-26 10:16 ! Citera #
Hur bred ska en bilplats vara i ett garage ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor