Start > Körkortsforum > Hur mycket bör man kunna innan…

Hur mycket bör man kunna innan halkbanan?

Gäst 2010-09-05 17:26 ! Citera #
Jag tycker att man i princip ska vara uppkörningsklar för att göra halkan! Man förstår allt bättre då, samtidigt som man kan knyta samman allt risktänkade som man har läst om till praktiken man utför under halkkörningen! Även om man säkert klarar halkan innan det, så tror jag det är ett bra tips!
Luddef 2010-09-06 12:45 ! Citera #
Man bör kunna teorin om hur man skall beteé sig i hala situationer samt ha kunskapen att köra bil någorlunda.
Det vill säga inga motorstop eller d.yl. Sedan är det upp till din körlärare ett bestämma om han vill du ska kunna mer eller ej.

Vad du lär dig på halkbanan är hur man ska betée sig och hur stor skillnad hastighet verkligen gör. Samt att du självklart får ha lite kul !
Min personliga favorit är krocktestet som jag fick utföra vid kristineheds banan. Satt i en simulator och fick uppleva en krock i 7km/h.

/ Mvh
Elsak 2010-09-09 15:26 ! Citera #
Jag va jätte nervös innan halkbanan, men det visade sig vara onödigt. Det var inte alls svårt, som jag trodde det skulle va. Jag tror att det räcker att man kan grunderna och inte är för nervös att sitta utan någon som ha körkort. Det var bara kul!
Gäst 2010-10-09 23:25 ! Citera #
Halkbanan är jätterolig och det är en chans för dig att se hur väl du hanterar bilen under halka. Man bör kunna köra bil normalt som om man tänker att handledaren egentligen inte skall säga hur du ska göra. Så om du gör halkkörningen en månad innan uppkörning är ett bra alternativ :) Ha det
Gäst 2010-10-11 22:21 ! Citera #
Det du egentligen behöver kunna är bara att hantera bilen och kunna lyssna! Jag vet många som klarat det efter att ha kört några fåtal gånger bara!
jannit 2017-07-19 20:17 ! Citera #
Vet inte, jag behöver själv tips, ska man backa ?
Gäst 2017-07-19 21:18 ! Citera #
jannit 2017-07-19
Vet inte, jag behöver själv tips, ska man backa ?
Det är nog sällsynt, men att få i backväxeln är väl knappast svårt?
Gäst 2017-07-20 13:36 ! Citera #
Halkbanan brukar oftast läggas i slutet av sin körutbildning om trafikskolan man använder är seriös.
För man ska kunna handskas med bilen i relativa höga farter, och då borde man kunna manövrera bilen på ett bra sätt.
Men som någon annan skrev här så är det bara att lyssna på den information som läraren/utbildningspersonalen vill att man ska göra... Följer man dom så är det absolut inte ett dugg svårt, bara en svin rolig upplevelse :D
bel 2017-12-01 18:45 ! Citera #
Till Jannit

Jag gjorde det och det finns stunder som du måste gå tillbaka, om du går över fell gatan. men om det finns ett behov, inte snabbt, bara för att ta en ny riktning. Jag har en annan överraskning. Plats för provet var långt ifrån skolan, på en annan plats och läraren fick oss att köra bilen där och tillbaka till skolan.

Denna klass består i att du passerar flera tester som att köra med olika hastigheter och bromsa när du är nära en pinne. för att se hur många meter bilen rullar efter bromsning. Det finns en annan där du utan stopp bör passera flera konner, så du måste göra vassa vändningar för att inte slå dem. Jag var med en annan person och vi hjälper oss varandra.
Gäst 2017-12-29 17:05 ! Citera #
Om man inte kör alls på körskola, hur bokar man halkbana o riskettan?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest