Start > Körkortsforum > Hur mycket bör man kunna innan…

Hur mycket bör man kunna innan halkbanan?

Attaraxi 2009-10-18 15:06 ! Citera #
Ja denna älskade halkbana...det klassar jag som den roligaste övningen under hela körkortstagandet. man får sätta sig i en bil med en co-driver som också ska köra halkbanan, man får åka genom dolda kurvor , prova att stana med resp utan abs,

när man är färdig för halkbanan anser jag är när du kan köra ett fordon frammåt och känner dig trygg med att hantera koppling,växel och brons/handbroms, samp bilens placering.

och i ärlighetens namn så vet jag ingen som blivit kuggad på halkbanan,, de vill se att du anstränger dig för att häva sladd, anpassar hastigheten efter vägbanan mm ,,,så länge du inte släpper ratten och skriker ska det nog gå bra.
Gäst 2009-10-22 11:24 ! Citera #
Jag ska ha min halka om en vecka! Man har ju hört mycket om att det ska vara det roligaste de flesta får göra i en bil, men frågan är hur mycket man kan förbereda sig för sjävla halkkörningen... Förutom att man ska vara lite van med bilen, växlar, dragläge etc så är det ju verkligen inte enkelt att bara läsa sig till hur man ska hantera en hal situation.
hugow 2010-03-24 20:42 ! Citera #
I princip behövs det inte kunna mer än att växla och styra bilen efter vägen sitter. Det står i stora Holms övningshäfte att du blir godkänd om ”Du inte påtagligt hindrar genom t ex ideliga motorstopp”. Personligen skulle jag rekommendera att du har några timmar bakom ratten.
Gäst 2010-03-25 16:30 ! Citera #
Jag tycker man ska göra halkbanan så sent som möjligt, dels för att man har lättast att klara den då och kan se det som bara en riktigt rolig grej men även för att man kan tillgodogöra sig den på bästa sätt då.
starblind 2010-04-20 10:23 ! Citera #
Någon som körde halkbanan i Söderhamn?
eloje 2010-04-20 11:18 ! Citera #
Jag har hört att det viktigaste är att man kommer upp i en viss hastighet för att bli gödkänd, men att man måste hitta den hastigheten själv. Usch, tycker det låter jättejobbigt. Någon som vet mer om detta? :)
Sofiipropp 2010-05-11 13:06 ! Citera #
Jag tror att tanken med att köra halkbana är att man ska lära sig hur man hanterar en bil när det är halt underlag. Jag har kört halkan och såg det mer som ett undervisningstillfälle och en chans att känna hur bilen reagerar när man manövrerar den i halt underlag. Så länge man kan hantera gas, broms och växling så behöver man bara följa instruktionerna. Gör man det så tror jag nästan det är omöjligt att misslyckas med halkan.

Kort sagt: se det som undervisning och följ instruktionerna, då kan det till och med vara roligt att köra halkan :)
Argbigga 2010-05-13 21:59 ! Citera #
Gör det så sent in i utbildningen som möjligt! Det rådet fick jag och jag är glad att jag följde det. Det är så himla mycket annat som man ska tänka på ändå så det är skönt att manövreringen av bilen kommer automatiskt. Sedan är det bra om man har gjort en hårdinbromsning på bilskolan också då man förväntas göra en godkänd sådan också!
Gäst 2010-05-20 16:14 ! Citera #
Nar min syster tog sin halkbana sa var det en kille som kuggade. Han korde at fel hall... Dom sa till han att kora hoger och han korde vanster och sa korde hana alldels for fort. Bara du vet hur man kor bli sa ar det lugnt. Jag tog min forra sommaren och det var inga problem. Dom vill i princip bara att man ska veta hur det kanns att kora pa ett halt underlag. Sa kor bil endel sa klarar du det galant! Jag tycker bara det var roligt att gora det.
Johnny 2010-05-25 16:26 ! Citera #
Teorin är viktigt. Kör så mycket tills din lärare/handledare tycker att du kan manövrera bilen korrekt och rätt körsätt. Sen är inga problem att utföra halkan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
30
I dag 00:00
17
I går 23:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor