Start > Körkortsforum > Hur mycket bör man kunna innan…

Hur mycket bör man kunna innan halkbanan?

elinemittnamn 2009-08-04 17:18 ! Citera #
Hej ;)
Hur mycket bör man kunna när man ska göra halkbanan?
JoeThePlumber 2009-08-05 17:04 ! Citera #
Om du går på utbildning hos en trafikskola är de nog duktiga på att avgöra när man är redo. Dessutom bör riskutbildningen komma så sent som möjligt i din utbildning och nära inpå din uppkörning, du bör alltså vara rätt klar, det är ingen idé att gå den för tidigt.

Mitt tips är att du bör känna dig trygg i din hantering av bilen, dvs att du inte behöver ägna tid åt att fundera på koppling och gas vid växling, uppsökande av dragläge, det bör ske per automatik, du bör också kunna hantera växlingar utan att titta. Din körning bör koncentrera sig på det som sker runt omkring dig, för det är det du ska reagera på.

Tänk på att halkbanan (vet ej om det är så överallt) kan vara det första stället så du ska köra bilen själv utan lärare, ofta har man radiokontakt och kan ställa frågor men annars sitter man själv vid ratten och har en annan elev brevid sig.
cbt 2009-08-06 15:22 ! Citera #
Intressant fråga,

Vad jag förstått så är det svårare att misslyckas än att lyckas med risk utbildningen. Någon som lyckats/misslyckats med den som kan säga om det är sant eller om det är lika svårt som uppkörningen eller har ett riktmärke om hur svårt detär?
Heltidsluffare 2009-08-12 15:09 ! Citera #
Det viktiga är att du kan hantera bilen utan att ideligen få motorstopp samt att du helt enkelt kan följa instruktioner givna av dina lärare.
Gäst 2009-08-15 21:24 ! Citera #
Bra fråga. et viktigaste enligt den lärare jag hade var man skall kunna hantera fordonet så som att växla,styra,bromsa,gasa. lycka tillllll :)
Gäst 2009-08-17 11:31 ! Citera #
För mig så bokar jag uppkörning teori o halkbanan samtidigt så ja kommer ha tagit typ 10 lektioner
Gäst 2009-08-18 16:20 ! Citera #
Det du bör kunna inför halkbanan, det är att du kan köra bilen, veta vart gas och broms ligger. Det vorre lite tragiskt att komma dit och knappt veta hur man tex kör en manuell bil, då skulle dom nog be dig åka hem och öva mer på de. Dom kollar ju inte på hur duktig man är heller, utan det är bara att kunna köra manuellt om man nu valt de.
alka 2009-08-23 19:43 ! Citera #
Du ska veta hur du gasar, växklar, bromsar, dragläget - basic kunskaperna. halkan är typ omöjlig att inte klara
OscarEriksson 2009-08-24 20:16 ! Citera #
Du skall kunna hantera bilen utan problem i stadsmiljö för att kunna ge dig ut på halkbanan. Visst är det som många säger att det är väldigt svårt att misslyckas, men att gå ut på halkbanan innan du kan manövra bilen ordentligt är inte säkert!

Mvh
Gäst 2009-08-25 11:47 ! Citera #
Man bör ha läst i boken om halkkörning och vet hur man ska manövrera fordonet vid sådan situationer utan att drabbas av panik

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo