Vet inte de exakta omständigheterna så klart, men om du bara plöjer på genom en korsning och den enda tanken som finns i ditt huvud är ”jag har RÄTT”, bryter du mot Trafikförordning, 2 kap. 1§:
”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.”
Detta ska tolkas som att du måste vara försiktig och uppmärksam, även om du kör på exempelvis en huvudled och har ”rätt”. Grundsyftet med trafikregler är att olyckor ska undvikas.
Om det inte är rätt att köra som om man uppfattar att ”Jag har rätt att passera före eftersom jag har grönt ljus, kommer från höger (i ett tillfälle högerregel gäller) eller kör på huvudled” (med tanke på att det kan riskera att leda till trafikolycka), då borde det inte vara rätt heller att kugga en körelev som exempelvis kör mot väjningsplikt utan att lämna företräde (som faktiskt inte enbart vissa uppkörningselever utan även vissa förare som redan har körkort gör då och då) alternativt som kör mot rött ljus (som jag dock inte tror uppkörningselever brukar göra; de flesta fordonsförare brukar ha såpass mycket vett att de följer regler som att stanna vid rött ljus och vänta tills det är grönt).
Jag cyklade mot rött ljus en dag under höstterminen i årskurs 9, när jag var på väg till Engelbrektsskolan i Östermalm i Stockholms innerstad. Jag hade naturligtvis liksom de flesta andra lärt mig att man inte får fortsätta köra vid rött ljus men jag gjorde det ändå just då för att jag hade bråttom, jag hann komma till Engelbrektsskolan, där jag hade hemspråksundervisning, precis i tid till första lektionen och det hade jag inte hunnit om jag hade stannat före den där gatukorsningen (tills jag fick grönt ljus) bara för att jag ”var tvungen att stanna enligt lag”.¨
Lyckligtvis utgjorde jag ingen (jättestor) trafikfara när jag inte stannade före gatukorsningen trots stoppsignal utan cyklade vidare ändå, för jag cyklade förbi stoppsignalen nästan samtidigt som den korsande trafiken just hade fått grönt ljus och börjat köra - och i en sån situation borde man ju lugnt hinna se en cyklist åka mot rött ljus och stanna för cyklisten.
De som just fick grönt ljus var juridiskt sett skyldiga att stanna för mig som de gjorde nu (även om de blev arga och tutade åt mig för att jag hindrat dem och tvingat dem att stanna), dels med hänsyn till att de hann se mig cykla mot rött ljus i just en sån trafiksituation men främst med hänsyn till bestämmelsen i Trafikförordningen 2 kap. 1§ som du nämner, som påbjuder en trafikant att iaktta den omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor.
Med hänsyn till skyldigheten att undvika trafikolyckor så har man INTE rätt att kollidera med andra trafikanter, utan man är skyldig att undvika kollision med en annan trafikant, oavsett om trafikanten anses ha brutit mot regler om väjningsplikt; att trafikanten inte anses följa regler är INGEN omständighet som fritar någon trafikant från sin skyldighet att undvika trafikolycka - och om de bilister som fick grönt ljus just när jag cyklade mot rött ljus inte hade stannat för mig, utan tvärtom försökt köra över mig (med flit), då anser jag att de hade gjort MER fel än mig, cyklisten, som inte hade stannat före gatukorsningen trots stoppsignal för mig, framförallt med hänsyn till att de just hade fått grönt ljus samtidigt som jag försökte cykla mot rött ljus, och om man i en sån trafiksituation inte stannar för cyklisten (utan försöker köra över cyklisten med flit) trots att man borde hinna se cyklisten och kunna stanna för den, då anser jag att det bör betraktas som brottet vårdslöshet i trafik.
(När jag hörde bilister som hade grönt ljus tuta åt mig så cyklade jag bara in till refugen vid mitten av den korsande körbanan, för att försöka släppa förbi dem, sen efter att ha tvingats stanna vid refugen för bilister i andra körriktningen som hade grönt ljus så cyklade jag vidare, och det gick ganska bra för mig att cykla mot rött - även om jag mycket väl kan ha ansetts bryta mot gällande trafikregler.)