Start > Körkortsforum > Kaffe, musik, annat?

Kaffe, musik, annat?

mattias 2009-11-28 13:34 ! Citera #
Det beror nog väldigt mycket på vilken person man är. Känner man att man blir pigg och uppmärksam av kaffe finns det väll klart en idé att dricka lite innan man kör. Vad det gäller musik är det samma sak här. Klarar man av att lyssna utan att känna sig distraherad så är det väll helt okej. Det gäller bara att komma ihåg att det är VÄLDIGT mycket att hålla koll på i början, allt som sker i bilen, allt på gatorna, och allt som skulle kunna hända, därför är det kanske bra att börja utan musik. Vad det gäller saker man bör undvika när man kör så är det väll allt förutom att köra ;). Pratar man för mycket med de i bilen så kan det störa och mobil och annat är givetvis helt idiotiskt att använda under körning.

/mattias
Gäst 2010-02-24 19:06 ! Citera #
Musik/radio gör absolut körningen roligare och mer avslappnad, men jag koncentrerar mig mindre tyvärr. I och för sig handlar ett av mina problem (smidiga växlingar, veta när jag ska växla, backa... ) om att jag behöver slappna av, så musiken kan ju både hjälpa och stjälpa så att säga :P
Gäst 2010-03-18 17:26 ! Citera #
Kaffe låter bra. Det får man prova.
lamox 2010-03-22 16:18 ! Citera #
Vara bara lugn
Gäst 2010-04-03 13:02 ! Citera #
Jag tror absolut att det kan stämma. Vi alla är unika och har faktorer som påverkar oss antingen negativt eller positivt när vi kör. Det gäller nog att komma underfund med dessa och sedan beroende på dess påverkan utesluta dem eller utnyttja dem. Kör du bättre efter att ha druckit kaffe, drick kaffe! ;) Känns det störande med musik, stäng av radion. Kom ihåg att det är du som är förare som ska bestämma, och gör vad som känns tryggast för dig. :)
Fia 2010-04-21 20:35 ! Citera #
Min körskolelärare säger att man blir lugn av att hångla och kör bättre då. Så han vill att vi ska göra det innan vi kör, kan det verkligen stämma?
Fia
sarahyeahh 2010-04-27 19:24 ! Citera #
Nja jag skulle nog inte dricka kaffe. Då blir man väl speedad och skakig snarare än lugn, och tänk vad dyrt det blir att dricka kaffe varje gång! :lol:
sarah 2010-04-28 18:07 ! Citera #
Tror helt klart kaffet hjälper dig att bli lugnare! Kaffe är bra till mycket.
Gäst 2010-05-20 19:53 ! Citera #
Jag skulle aldrig få för mig att dricka kaffe över huvud taget, men blir du bättre på att köra och slipper trötthet som biverkning så kan du väl köra på det.
När jag kör kan jag tycka det är skönt att ha något radioprogram på i bakgrunden, helst något småtråkigt pratprogram á la P1. Jag tror det är för att jag vet att de andra också lyssnar då, och inte börjar prata med mig om något allmänt blaha. Då kan jag sitta och koncentrera mig bättre på det jag gör, medan radion mal på i bakhuvudet. Avslappnande och skönt för en osocial sak! ;)
Gäst 2010-06-01 10:19 ! Citera #
carter
Min körlärare hävdar att jag kör bättre varje gång jag druckit kaffe. Han säger att jag känns mer lugn och koncentrerad. Kan detta stämma? Kan det sen även stämma att man kör sämre om musiken är på? För min del tycker jag att det blir roligare att köra och tror inte alls att jag påverkas negativt. Finns det några andra faktorer som kan förbättra/försämra körningen som man bör tänka på?

För mig var det svårt att ha musik på första gången jag skulle övningsköra. Innan man har fått in tekniken så rekommenderar jag att man koncentrerar sig på en sak i taget! När man väl kan köra ordentligt, jag då kan man börja njuta och sätta på musiken igen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo