Start > Körkortsforum > Kaffe, musik, annat?

Kaffe, musik, annat?

carter 2009-07-30 17:56 ! Citera #
Min körlärare hävdar att jag kör bättre varje gång jag druckit kaffe. Han säger att jag känns mer lugn och koncentrerad. Kan detta stämma? Kan det sen även stämma att man kör sämre om musiken är på? För min del tycker jag att det blir roligare att köra och tror inte alls att jag påverkas negativt. Finns det några andra faktorer som kan förbättra/försämra körningen som man bör tänka på?
Gäst 2009-08-01 13:22 ! Citera #
Det finns nog många faktorer! Kaffe är en ganska smart grej eftersom man kvicknar och piggnar till och kanske till och med blir mer uppmärksam. Jag har tyvärr inte vågat prova kaffe innan körlektion för jag har så liten blåsa..

Jag blir o koncentrerad med musik på. Jag vill känna att jag kan höra vad min handledare säger hela tiden, därför är det även jobbigt att köra bilar där fläkten låter massor! När jag har kört med mamma som har en gammal bil, kan jag ibland sitta och irritera mig på massa ljud den ger ifrån sig för att den är gammal och sliten. Det kan också vara en avgörande faktor.
TimpZ 2009-08-24 19:41 ! Citera #
Om du är med din körlärare borde du inte lyssna på musik samtidigt om han ska instruera dig, bortkastade pengar väl (såvida du inte har någon handledare)? Personligen skulle jag inte våga lyssna på musik i bilen förrän jag känner att jag fått ordentlig körvana just p.g.a. koncentrationen. Om jag skar plugga eller liknande blir det jättesvårt med musik, åtminstone för mig eftersom jag låter inte musiken vara i bakgrunden, jag lyssnar på den :P
idachan 2009-08-30 23:59 ! Citera #
Kaffe låter som en bra idé. :D
Ska börja ha mina körlektioner hiskeligt tidigt innan jobbet, och är fruktansvärt morgontrött. :cry:
Kommer nog ta dubbelt så lång tid på grund av det. :lol:
trashinken 2009-09-01 17:18 ! Citera #
Jag tycker att det är viktigt att vara mätt och speciellt inte trött så då kan kaffet spela in. För mig funkar det mycket bättre att köra på helgerna när jag inte varit på jobbet utan är mer utvilad.
klumelur 2009-09-14 12:17 ! Citera #
Om du känner att du kör bättre med kaffe, drick det! Gör alla knep du kan för att lära dig bättre. Mitt tipps är att försöka köra på de tider då du vet att du är piggast, då slipper du extra betala extra pengar på körlektioner. Om du är morgonmänniska så kan du ju försöa boka lektioner på mornarna istället för sent på eftermiddan.

hälsn. linda
matildaea 2009-09-17 22:11 ! Citera #
Min körlärare har alltid radion på i bakgrunden när vi kör. Har inte riktigt bestämt mej för om jag tycker det är bra eller dåligt, men antar att det kan vara bra att träna på att ha med ”störningsmoment”, så länge det sker under kontrollerade former.
Gäst 2009-11-06 12:44 ! Citera #
Jag tror också det kan vara bra att öva med störningsmoment när man blivit lite körvan, oftast är ju tex inte passagerarna helt tysta i vanliga fall. jag tycker också att man kan bli mer avslappnad med musik, om man egentligen kan det mesta så går det mer på rutin när man slappnar av.
Extr3me 2009-11-25 18:23 ! Citera #
Det där skulle jag då aldrig ge mig på.

Just för att kaffe och allt annat som man blir pigg på en stund senare gör så att man blir hur jäkla trött som helst och det är ju inge bra alls när man är ute och kör.

Va pigg när du sätter dig i bilen utan några grejer som har gjort dig pigg för stunden, visst alltid går det inte men försöka kan man ju alltid göra.

Just det här diskuterade vi på Riskettan som jag var på.
mariag 2009-11-26 14:57 ! Citera #
Jag håller med att man nog bör undvika saker som stör. Jag menar, om du först lär dig köra helt tryggt och säkert för dig och alla runtom, så kommer du säkert börja uppmärksamma andra saker ändå, men då är du åtminstone ganska säker i ditt körande och det blir en mindre fara.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo