Start > Körkortsforum > Övertala om att få körkortet t…

Övertala om att få körkortet trots fel??

Björn He 2023-10-22 14:02 ! Citera #
Håkan 2023-10-21
Alltså Björn. Jag blir lite nyfiken på om du har någon sorts fetisch mot att sitta här och upprepa samma saker om och om igen i inlägg som är en A4 långa. Återigen.. 10 olyckor är det jag har att luta mig mot och nej, det kan inte säga att du är otursdrabbad. Du skriver så sakligt men i slutändan så handlar alla dina inlägg i princip om samma sak.

1. Dieselbilar som ökar hastigheten av själv.
2. Man borde kunna fixa körkortsprov på trafikskola för att ordna brister
3. Jag kör perfekt men andra gör det inte vilket resulterar i min första del i det här inlägget.
Hur tycker du att kollisioner med fordon som inte följer trafikregler skall förhindras? Ska de som har väjningsplikt verkligen följa regler och väja för att släppa förbi korsande fordonstrafik, eller ska jag som har ”right-of-way” behöva se till att se upp för en trafikant som inte följer regler, trots att det ingår i körkortsutbildningen att lära sig följa regler, som att väja för korsande trafik vid väjningsplikt?
Om du menar att jag som haft mer än 10 kollisioner inte är otursdrabbad, vad menar du då? Menar du att jag kört farligt medvetet eller?
Man behöver inte ha kört farligt bara för att man kolliderat med en trafikant som inte följt regler, utan trafikanten har agerat vårdslöst i trafiken som inte väjt för en som den måste väja för att lämna fri väg för; att inte väja för en trafikant man har väjningsplikt mot innan man färdas vidare utgör ju en potentiell trafiksäkerhetsrisk, eller har du uppfattat det som helt omvänt, att det är en trafiksäkerhetsrisk att ”följa regler” (genom att exempelvis ta företräde när man har ”företrädesrätt före andra trafikanter (som har väjningsplikt)”)?

Angående dieselbilar, framförallt Volkswagen Golf, som kan öka farten ”av sig själv”, så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, så tycker jag att såna jävla bilar suger! Det är tur för mig att jag föredrar att köpa begagnade bilar, tillverkade åren närmast millennieskiftet, som är billigast att köpa (med ett pris mellan 4000 och 10000 kronor), för såna bilar är generellt sett bara bensindrivna, eftersom utvecklingen av dieselbilar kanske inte hade kommit så långt omkring år 2000 som 10-15 år senare.
Gäst 2023-10-22 22:06 ! Citera #
Björn He 2023-10-22
Hur tycker du att kollisioner med fordon som inte följer trafikregler skall förhindras? Ska de som har väjningsplikt verkligen följa regler och väja för att släppa förbi korsande fordonstrafik, eller ska jag som har ”right-of-way” behöva se till att se upp för en trafikant som inte följer regler, trots att det ingår i körkortsutbildningen att lära sig följa regler, som att väja för korsande trafik vid väjningsplikt?
Om du menar att jag som haft mer än 10 kollisioner inte är otursdrabbad, vad menar du då? Menar du att jag kört farligt medvetet eller?
Man behöver inte ha kört farligt bara för att man kolliderat med en trafikant som inte följt regler, utan trafikanten har agerat vårdslöst i trafiken som inte väjt för en som den måste väja för att lämna fri väg för; att inte väja för en trafikant man har väjningsplikt mot innan man färdas vidare utgör ju en potentiell trafiksäkerhetsrisk, eller har du uppfattat det som helt omvänt, att det är en trafiksäkerhetsrisk att ”följa regler” (genom att exempelvis ta företräde när man har ”företrädesrätt före andra trafikanter (som har väjningsplikt)”)?

Angående dieselbilar, framförallt Volkswagen Golf, som kan öka farten ”av sig själv”, så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, så tycker jag att såna jävla bilar suger! Det är tur för mig att jag föredrar att köpa begagnade bilar, tillverkade åren närmast millennieskiftet, som är billigast att köpa (med ett pris mellan 4000 och 10000 kronor), för såna bilar är generellt sett bara bensindrivna, eftersom utvecklingen av dieselbilar kanske inte hade kommit så långt omkring år 2000 som 10-15 år senare.
Fast om nån annan bryter mot reglerna gör man ju allt i sin makt för att undvika en kollision.
Att bara kliva ur och säga jag hade rätt gör inte någon till en bra bilförare.

Och ditt hat mot vw golf. Ingen, och du menar jag ingen, bil i världshistorien har kunnat öka farten från 30 till 50 (eller till och med 70 som du skrev en gång) av sig själv.
Det som däremot kan få en bil att öka är, som du också skrivit, att pumpa med gasen var 3-4 sekund.
Alla fordon jag kört ska man hålla gasen jämnt för att hålla jämn fart. Ok, släpp när det är nedför och gasa på när det är uppför.

Jag tror det handlar om någon slags ilska mot systemet.
Några kuggar, några klarar på första. Några stannar på järnvägsspår och blir kuggade (som björn också skrivit om),andra gör det inte och klarar på första.
Allt handlar om hur man kör och vad som händer.

Kämpa på där ute, snart är det vinter och då ska vi ut och sladda!
Håkan 2023-10-23 09:50 ! Citera #
”Om du menar att jag som haft mer än 10 kollisioner inte är otursdrabbad, vad menar du då? Menar du att jag kört farligt medvetet eller?”

Nej. Som jag tidigare skrivit så tror jag du enbart kör på att jag har rätten på min sida så jag kör. Det är så det framstår i dom inlägg du gör.

Dom bästa förarna är inte dom som kör 100% enligt regler utan kan anpassa sig till situationer och samspela med andra.
Björn He 2023-10-23 13:00 ! Citera #
Gäst 2023-10-22
Fast om nån annan bryter mot reglerna gör man ju allt i sin makt för att undvika en kollision.
Att bara kliva ur och säga jag hade rätt gör inte någon till en bra bilförare.

Och ditt hat mot vw golf. Ingen, och du menar jag ingen, bil i världshistorien har kunnat öka farten från 30 till 50 (eller till och med 70 som du skrev en gång) av sig själv.
Det som däremot kan få en bil att öka är, som du också skrivit, att pumpa med gasen var 3-4 sekund.
Alla fordon jag kört ska man hålla gasen jämnt för att hålla jämn fart. Ok, släpp när det är nedför och gasa på när det är uppför.

Jag tror det handlar om någon slags ilska mot systemet.
Några kuggar, några klarar på första. Några stannar på järnvägsspår och blir kuggade (som björn också skrivit om),andra gör det inte och klarar på första.
Allt handlar om hur man kör och vad som händer.

Kämpa på där ute, snart är det vinter och då ska vi ut och sladda!
Jag överdriver väl inte när jag säger att diesel-golfar kan ”gasa av sig själva”. Jag upplevde faktiskt, när jag körde upp i Västerås med den där diesel-golfen, att den där biljäveln inte sänkte farten när jag släppt gasen utan den började tvärtom att öka farten ”av sig själv” så att jag höll på att komma upp i cirka 40-45 km/tim på en 30-väg, jag bromsade väl då och då för att komma tillbaka ned i 30 men bilen ökade farten på nytt. Någon trafikinspektör säger att jag sannolikt ”körde på för hög växel och för lågt varvtal” och bilen ökade därför farten för att undvika motorstopp.

Om bilen nu ökade farten ”av sig själv” till 40-45 km/tim, då kan jag inte ha varit uppe i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum, även om den där inspektören uppgav att jag var uppe i 50 där. Att hastighetsmätaren kanske uppnådde 50-strecket behöver ju inte betyda att jag kom upp i 50, utan jag kan lika gärna ha varit uppe i enbart 40-45 km/tim - för hastighetsmätaren är ju konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, varför man måste göra en avräkning på cirka 5 km/tim, och det borde väl vara ”okej” att köra cirka 40 på en 30-väg om nu inte det kan ge indraget körkort. Vissa uppkörningselever har såvitt jag vet godkänts trots körning i cirka 40 km/tim på en 30-väg.
Jag brukade aldrig köra i 50 när jag övningskörde med Malin på Staffans trafikskola, ens när hastighetsbegränsningen var 50 km/tim, inte minst med tanke på att jag var mindre van att köra innan körkortet och därför bara vågade köra cirka 30-40 km/tim; det gick ju inte att köra fortare än 30-40 km/tim om man var tvungen att plötsligt väja för gående vid övergångsställen. Malin sa förresten, när jag noterade en 30-skylt på en villagata, att ”om du kör i 50 på en 30-väg då får du indraget körkort”.
Gäst 2023-10-23 21:36 ! Citera #
Björn He 2023-10-23
Jag överdriver väl inte när jag säger att diesel-golfar kan ”gasa av sig själva”. Jag upplevde faktiskt, när jag körde upp i Västerås med den där diesel-golfen, att den där biljäveln inte sänkte farten när jag släppt gasen utan den började tvärtom att öka farten ”av sig själv” så att jag höll på att komma upp i cirka 40-45 km/tim på en 30-väg, jag bromsade väl då och då för att komma tillbaka ned i 30 men bilen ökade farten på nytt. Någon trafikinspektör säger att jag sannolikt ”körde på för hög växel och för lågt varvtal” och bilen ökade därför farten för att undvika motorstopp.

Om bilen nu ökade farten ”av sig själv” till 40-45 km/tim, då kan jag inte ha varit uppe i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum, även om den där inspektören uppgav att jag var uppe i 50 där. Att hastighetsmätaren kanske uppnådde 50-strecket behöver ju inte betyda att jag kom upp i 50, utan jag kan lika gärna ha varit uppe i enbart 40-45 km/tim - för hastighetsmätaren är ju konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, varför man måste göra en avräkning på cirka 5 km/tim, och det borde väl vara ”okej” att köra cirka 40 på en 30-väg om nu inte det kan ge indraget körkort. Vissa uppkörningselever har såvitt jag vet godkänts trots körning i cirka 40 km/tim på en 30-väg.
Jag brukade aldrig köra i 50 när jag övningskörde med Malin på Staffans trafikskola, ens när hastighetsbegränsningen var 50 km/tim, inte minst med tanke på att jag var mindre van att köra innan körkortet och därför bara vågade köra cirka 30-40 km/tim; det gick ju inte att köra fortare än 30-40 km/tim om man var tvungen att plötsligt väja för gående vid övergångsställen. Malin sa förresten, när jag noterade en 30-skylt på en villagata, att ”om du kör i 50 på en 30-väg då får du indraget körkort”.
”Plötsligt väja för gående” = du har inte nog bra uppsikt, gående dyker inte upp från tomma intet.

Jo, du överdriver när du säger att bilen ökar farten av sig själv. Det som händer om man försöker bromsa ner nära eller under motorns tomgångsvarvtal är att den försöker öka varvet 100-200 rpm för att inte stanna. Du kanske upplever att bilen ökar farten av sig själv, men i själva verket är det du som har fel växel. Dvs exakt det som du själv säger att en inspektör sagt. Så den kuggen är självförvållad.

Att en hastighetsmätare visar några km för mycket är ju inget man får räkna med. Hör du inte själv hur du låter? Är det 60 kör du inte fortare än 60. Särskilt på en uppkörning.
Om inspektören säger att du va uppe i 50 på 30 sträckan, tror du då inte att det är sant? Eller ljuger inspektören?

Är man inte van med bilen och känner den är det extra viktigt att hålla koll på varvräknaren för att veta när man ska växla.
Gäst 2023-10-23 22:42 ! Citera #
Har en inspektör sagt att körprovet inte är godkänt, så kommer det inte ändras hur mycket man än tjatar och förklarar situationer. Då är beslutet taget innan ni parkerar i slutet.

Om inspektören inte säger direkt om det är godkänt eller underkänt när ni har parkerat bilen och är klara, då är det en helt annan sak, då kan man kanske påverka beslutet. Inspektören kommer ställa en situationsanpassad fråga som kommer ligga till grund för beslutet, svarat man rätt så blir det godkänt, svarar man fel blir det underkänt. Kanske händer 1/500 körprov.

Det är det som blir en skröna om att man kan påverka resultatet.
Björn He 2023-10-24 10:18 ! Citera #
Gäst 2023-10-23
”Plötsligt väja för gående” = du har inte nog bra uppsikt, gående dyker inte upp från tomma intet.

Jo, du överdriver när du säger att bilen ökar farten av sig själv. Det som händer om man försöker bromsa ner nära eller under motorns tomgångsvarvtal är att den försöker öka varvet 100-200 rpm för att inte stanna. Du kanske upplever att bilen ökar farten av sig själv, men i själva verket är det du som har fel växel. Dvs exakt det som du själv säger att en inspektör sagt. Så den kuggen är självförvållad.

Att en hastighetsmätare visar några km för mycket är ju inget man får räkna med. Hör du inte själv hur du låter? Är det 60 kör du inte fortare än 60. Särskilt på en uppkörning.
Om inspektören säger att du va uppe i 50 på 30 sträckan, tror du då inte att det är sant? Eller ljuger inspektören?

Är man inte van med bilen och känner den är det extra viktigt att hålla koll på varvräknaren för att veta när man ska växla.
Jag menade naturligtvis att gående kan få för sig att bara plötsligt vara på väg att gå över körbanan när man närmar sig ett övergångsställe, så att man bara plötsligt måste bromsa för att hinna lämna företräde för de gående över körbanan. I en sån situation kan man inte köra fortare än 30-40 km/tim, ens om det är en 50-väg, men när man införde generella hastighetsregler så tänkte man tydligen inte på att bestämma bashastigheten inom tätbebyggt område till 40 km/tim istället för 50. Ungefär mellan högertrafikomläggningen och slutet av nuvarande seklets första decennium fanns det såvitt jag vet bara hastighetsbegränsningar med ett ”udda” tiotal km/tim (alltså 30, 50, 70, 90, 110) men inte ett ”jämnt” tiotal; ”jämna” tiotal (40, 60, 80, 100 och 120 på vissa motorvägar) infördes först omkring år 2008, eftersom man tydligen inte tänkt på att införa det tidigare.

För övrigt visste jag inte att en dieselbil, framförallt Golf-bilar som jag fick köra upp med på första försöket, kan öka farten även om man inte gasar (så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen). Om trafikinspektörerna påstår att man är ”tvungen” att ha lärt sig sånt innan uppkörningen, hur skulle jag ha kunnat lära mig det då om jag får lov att fråga?
När jag övningskörde hos Staffans trafikskola några veckor före första uppkörningsförsöket så skulle hon Malin som övningskörde med mig helst ha erbjudit mig att låna hennes eller någon annan körlärares bil för uppkörningen, så att jag fick slippa köra Trafikverkets bilar som diesel-golfar, för dieselgolfarna suger ju! I så fall hade jag i och för sig inte lärt mig idag att diesel-golfar kan öka farten ”av sig själva”, men jag hade kanske hellre föredragit att eventuellt köra 50 på en 30-väg av misstag med en dieselbil och riskera att få böter och eventuellt körkortsåterkallelse, än att göra ett sånt misstag med en dieseldriven uppkörningsbil och bli kuggad för att ”inte ha följt trafikregler”.
Förresten var det direkt eller indirekt pappans fel att jag inte hade lärt mig att en dieselbil kan öka farten, så att man lätt av misstag kan komma upp i 50 på en 30-väg, som inspektören uppgav att jag hade gjort. Pappan skulle ha tänkt på att lära mig köra dieselbil inför uppkörningen, det är väl ändå hans jävla ansvar som övningskörlärare att ge mig utbildning om hur man ska manövrera en dieselbil som kan öka farten, om det nu är grundläggande för att klara uppkörningen, men han var tydligen helt jävla ansvarslös som inte ens lärde mig hur man ska manövrera och handskas med bilen om den mot förmodan är dieseldriven.
Förresten var det dålig stil av Trafikverket att låna ut en diesel-golf till mig på körprovet. Hade jag fått köra upp med en annan bil som inte kan öka farten då man släpper gasen, då hade jag garanterat inte kommit upp i 50 på den där 30-sträckan. Det spelar väl ingen roll om jag inte noterade hastighetsmätaren någon extra gång efter att ha passerat 30-skylten, jag hade väl ändå hållit jämn fart runt 30-strecket under 30-sträckan om jag nu hade kört exempelvis en sån bil som jag fick övningsköra med, för jag körde faktiskt som jag gjorde under övningskörningen, men det gav tydligen inte samma resultat på körprovet ”bara” för att uppkörningsbilen tydligen ”drog iväg” när jag släppte gasen, så att jag kom över hastighetsbegränsningen, något jag inte hade lärt mig och det var ju inte mitt eget fel att jag inte hade lärt mig det. (Hade jag kört bil i Västerås idag så hade jag säkert noterat hastighetsmätaren strax före den där 30-skylten och sen noterat den igen en extra gång ungefär mitt i 30-sträckan, och då hade den säkert visat runt 30-strecket, så då hade det räckt att bara notera den vid 30-skylten och sedan se till att hålla jämn fart för att hålla farten omkring 30 - men hur många gånger man måste notera hastighetsmätaren, såvida man inte är bra nog på att ”känna farten med kroppen” beror tydligen helt på vilken bil man kör och om den kan dra iväg eller inte; inga bensindrivna bilar kan ju dra iväg som diesel-golfar tydligen kan.)

Alltså, det bästa sättet för mig att få lära mig att en dieselbil kan öka farten, även om man inte gasar, och varför, vore faktiskt att få lov av Trafikverket att hyra deras diesel-golf någon dag före uppkörningsdagen för att få tillfälle att övningsköra den med någon körlärare, helst Malin på Staffans trafikskola, för då hade jag haft god tid på mig att lära mig hur den fungerar och bör manövreras på ett naturligt sätt; tyvärr hade inte Staffans trafikskola några egna bilar som kunde ”gasa av sig själva”. Men nu fick jag olyckligtvis inte lära mig att den kunde ”dra iväg” när man släppt gasen, så att man kunde överskrida hastighetsbegränsningen, men jag vägrade att tro på inspektörens påstående att jag var uppe i 50 inom 30-sträckan förbi Västerås resecentrum. (Jag tycker förresten att det är konstigt att han inte avbröt uppkörningen trots att han borde ha avbrutit om jag nu noterades komma upp i 50 på en 30-väg, utan han lät trots allt mig bara köra vidare ända tills hela uppkörningen hade avslutats.)
Björn He 2023-10-24 13:43 ! Citera #
Gäst 2023-10-23
Har en inspektör sagt att körprovet inte är godkänt, så kommer det inte ändras hur mycket man än tjatar och förklarar situationer. Då är beslutet taget innan ni parkerar i slutet.

Om inspektören inte säger direkt om det är godkänt eller underkänt när ni har parkerat bilen och är klara, då är det en helt annan sak, då kan man kanske påverka beslutet. Inspektören kommer ställa en situationsanpassad fråga som kommer ligga till grund för beslutet, svarat man rätt så blir det godkänt, svarar man fel blir det underkänt. Kanske händer 1/500 körprov.

Det är det som blir en skröna om att man kan påverka resultatet.
Även om man inte kan bestrida en trafikinspektörs beslut att godkänna eller icke godkänna ett förarprov så borde det väl ändå vara möjligt att anmäla att trafikinspektören varit orättvis eller annars tagit ett felaktigt beslut. Om en kuggning varit orättvis eller felaktig så borde väl den kuggade uppkörningseleven ha rätt till ersättning av Trafikverket/återbetalning av avgift för körprov eleven inte ska ha behövt avlägga men tvingats avlägga p.g.a. en kuggning på ett föregående körprov som varit felaktig eller orättvis.

En jämngammal kille som pluggade samhällsvetenskap på min gamla gymnasieskola berättade under vårterminen i gymnasie-trean att han blev kuggad på uppkörningen då jag frågade om han fått körkort; uppkörningsinspektörskan han körde upp med i Södertälje fick för sig att hävda att han inte bedömdes köra miljövänligt, som inte hoppade över växlar, och det tycker jag var mycket orättvist... Jag hoppade aldrig över växlar på uppkörningen, utan jag växlade ett steg i taget, från 3 till 4, från 4 till 5, eftersom jag ansåg det som lämpligast att ta ett steg i taget, för att försöka växla direkt från 3 till 5 kändes väldigt ovant, men jag blev ändå godkänd på tredje försöket, som dock var andra i Västerås; på första försöket, som också var i Västerås, blev jag trots kuggningen godkänd på miljövänlig körning trots att jag aldrig hoppade över växlar.

Några veckor senare frågade jag min gymnasiekamrat på nytt om han fått körkort efter en andra uppkörning, och han berättade att han nyligen hade sin andra uppkörning i Jakobsberg - men han blev kuggad på den också, utan någon förklaring till exakt varför; inspektören som kuggade honom påstod sig bara ha bedömt att han inte var en säker förare (i varje fall av hans körning på körprovet att döma), men vägrade förklara exakt varför han bedömde så. Och eftersom han inte fick godkänt på uppkörningen inom två månader efter att ha klarat teoriprovet så blev han såvitt jag vet tvungen att göra nytt teoriprov.
Björn He 2023-11-19 03:38 ! Citera #
Håkan 2023-10-21
Alltså Björn. Jag blir lite nyfiken på om du har någon sorts fetisch mot att sitta här och upprepa samma saker om och om igen i inlägg som är en A4 långa. Återigen.. 10 olyckor är det jag har att luta mig mot och nej, det kan inte säga att du är otursdrabbad. Du skriver så sakligt men i slutändan så handlar alla dina inlägg i princip om samma sak.

1. Dieselbilar som ökar hastigheten av själv.
2. Man borde kunna fixa körkortsprov på trafikskola för att ordna brister
3. Jag kör perfekt men andra gör det inte vilket resulterar i min första del i det här inlägget.
Har det verkligen förekommit (i Sverige) att en fordonsförare blivit fråntagen sitt körkort, med anledning av en trafikolycka i vilken föraren (av olyckshändelse) blivit påkörd av eller annars kolliderat med en annan trafikant som inte följt regler, trots att den andre trafikanten gjort fel genom att inte lämna företräde trots väjningsplikt? Såvitt jag förstår är man (generellt sett) inte vållande till en eventuell kollision med en trafikant som haft väjningsplikt, om nu den trafikanten inte följt regler utan färdats vidare utan att först väja för en som den måste väja för. Sålänge man inte är vållande till en kollision så ska en kollision inte vara någon omständighet som innebär återkallelse/risk för återkallelse av körkort, det spelar väl ingen roll hur ofta det skett, även om jag mycket väl kan anses ha betett mig konstigt som haft så många som femton såna trafikolyckor; jag hade väl lika gärna kunnat krocka med hundrafemtio olika medtrafikanter som inte följer trafikregler om att lämna företräde för mig (vid väjningsplikt mot mig).

Snubben jag kraschade med i Åbyrondellen utanför Årsta en vårdag 2016 hade däremot kunnat få indraget körkort men nu fick han såvitt jag vet INTE indraget körkort (i vart fall för den trafikolyckan), utan fick bara penningböter för brott mot Trafikförordningen (ej iakttagit väjningsplikt vid infart på cirkulationsplats mot fordon redan inne i cirkulationen). Jag kunde säkert, om jag haft riktig otur, ha skadats jätteallvarligt, men lyckligtvis blev det bara allvarliga fordonsskador av kraschen, som orsakades av att han inte lämnade företräde för min bil, som var inne i cirkulationen före; liksom, han såg sig inte ens för innan han körde ut från infartsvägen till cirkulationsplatsen, utan han bara körde rakt ut därifrån - i samma ögonblick som jag just var på väg förbi honom - trots att han i en sån trafiksituation måste stanna före korsningen för att släppa över min bil (som han ju har väjningsplikt emot).

I Sverige har man tydligen ofta god förståelse för att det kan vara mänskligt eller naturligt att ha otur och krocka då andra trafikanter kör ovarsamt, exempelvis genom att inte följa gällande trafikregler, till skillnad från vissa andra länder som inte verkar ha förståelse för sånt alls.
Jag fick höra pappan berätta en gång att en man från Singapore blev dödad i en trafikolycka på ett övergångsställe, där han tydligen inte såg sig för innan han korsade körbanan, utan bara gick rakt ut över körbanan, trots rött ljus för gående dessutom - och gick då av misstag i vägen för en bilist som närmade sig i relativt hög fart, och som körde på honom; han skadades såpass allvarligt att han nästan genast dog, och bilisten som körde på honom fick indraget körkort med anledning av bara den där påkörningsolyckan (trots att det var den gående som orsakade olyckan genom att inte följa trafikregler och dessutom genom att bete sig ovarsamt genom att inte se sig för).
Hade jag kunnat bli fråntagen körkortet här i Sverige, om det nu hade hänt att jag hade kört på någon gående som gått ut över körbanan utan att se sig för, på ett sätt som inneburit risk för mig att krocka med den gående?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov