Start > Körkortsforum > Skola som drar ut på det..

Skola som drar ut på det..

Tilldus 2011-03-14 18:21 ! Citera #
Hej!
Ja detta är ett problem som nästan alltid uppstår. Jag själv har tagit lätt mc körkort och är nu en vecka ifrån min öppkörning för b-körkort.

Jag kommer ha tagit 3körlektioner sammanlagt. Min körskola som jag har haft har försökt att boka in tider åt mig mer men jag sa att jag väntar med de.

De viktigaste är att man själv vet vad man vill. Jag har bokat både halkan och uppkörningen privat, sen har ja snackat med min körskola om vad som gäller. Detta skapar att ja har kontrollen över sitvationen. Då gäller de ju för läraren att fixa tider innan min uppkörning.


Sen är de ju klart hur van man är och allt. Bra att ta några startlektioner för att sedan köra privat mycket.

Mvh Tilldus
Adrian07Leon10 2011-03-16 17:07 ! Citera #
Oj, kör på skola NU HAR KÖRT 25 LEKTIOER och lite privat. känner mig redo för halkan, men min körlärare säger nej, har 6 lektioner till med han, bokar han ej då så byter jag skola eler testar uppkörning, kan inte mer än kugga....
Gäst 2011-03-18 17:18 ! Citera #
Ska boka uppkörning på måndag efter 3 körlektioner hos min körskola... får se hur många till det blir innan uppkörningen...
Gäst 2011-04-21 10:29 ! Citera #
Pengar är pengar så kommer det alltid att vara. Men tråkigt att höra att så pass många av er blir blåsta på det sättet. Jag har haft tur och hamnat på en liten och ärlig körskola som inte bokar in dubbellektioner utan att säga till eller dyl.

Se till att grundligt undersöka vilken skola ni väljer då det är ganska mycket pengar det handlar om. Sök på nätet och leta referenser!
Gäst 2011-04-25 10:21 ! Citera #
johannayyy
Jag bokade min första körlektion på körskola efter att jag hade kört med min pappa ganska länge och hade viss körvana. Jag hade t.ex. kört familjen från Stockholm till norrland och värmland fram och tillbaka under semestrar och hade därför en del min bakom mig. Så tänkte jag gå till körskola före jag skulle köra upp för att få se hur jag låg till och hur många lektioner de trodde jag behövde. ”Jaha, då ska vi se i vår tabell hur många lektioner du behöver. Du är 25 så då behöver du ca 40 lektioner.” Men hallå, ni har ju inte frågat hur mycket jag kört? Jag tog en lektion, sen bytte jag körskola. För under den lektionen skulle körläraren bara demonstrera hur man ställer in stolen, hur man drar på sig säkerhetsbältet, startar bilen och annat skit, för 595 kr/timmen. Nä, vilket skit alltså. Nu har jag bytt till en annan körskola som verkar hur bra som helst, i Sala utanför Stockholm, 400kr/timmen och jag får faktiskt köra den här gången och de lägger upp ett individuellt program som passar en.



Vilken av trafikskolorna i Sala är det? Hur har det gått?
Nina 2011-04-26 18:26 ! Citera #
Min körskola har inte försökt att övertala mig att ta flera körlektioner. Vi den 35 körlektionen som jag frivilligt åtog mig började min lärare tala om uppkörning, något jag inte kände mig redo för så jag fortsatte att övningsköra privat. Jag har likt dig naturligtvis fått höra att jag någn gång växlar fel eller måste vara mer uppmärksam men det var bara det sistnämnda vi övade på i slutet. Det där med att växla skulle jag lära mig ändå när jag kört min bil ett tag. Jag blev underkänd på bäge bitarna och nedstämd eftersom jag inte haft några större problem på körskolans bil men väl i VV:s bil. Har byt körskola och fått reda på att jag inte ska hänga upp mig på hastigheter när jag ska växla (”den här bilen kan man köra på 4:an redan vid x km/h”) utan bestämma växeln utifrån varvantalet. Synd att jag inte fått reda på detta från början så skulle jag kanske kunnat växla bra vid det här läget. Jag kanske inte har lyssnat tillräckligt och velat göra det lätt för mig?

Det är olika med olika skolor. De lärare jag har varit i kontakt med verkar ha ambitioner att utbilda sina elever till bra förare. Det verkar dock som att körlektionerna och tiden inte alltid räcker till till allt som de vill lära ut så de finslipar visa bitar. En annan sak: jag antar är att det för lärare kan vara lite lite knepigt att komma ihåg precis alla fel en elev gör när det finns väldigt många elever så notera gärna det du tycker att du behöver öva på utöver körskolans planer och kräv på att få öva på det eller åtminstone få kommentarer.
rosita 2011-07-12 18:36 ! Citera #
Hej
Jag kan bara hålla med om hur bilskolor gärna vill tjäna pengar på eleverna -min dotter har kört som privatist och klarar det mesta till och med Brommaplansronedellen som är den svåraste i Sverige och nu vill lilla skolan i Sala att hon egentligen ska börja från början där läraren inte ens brydde siginte om att se hur nervös hon var och att fråga hur mycket hon hade kört utan körde endast ett program för att tjäna det mesta på henne -undrar fall bilskoelläraren skulle klara denna mycket svåra rondell!! Fy sjutton...
henrikjojo 2011-07-21 15:01 ! Citera #
Samtidigt som det är lätt att uppleva att ens trafikskola ”håller en fast” bara för att ha någon som kommer på deras lektioner och därmed får företaget och gå runt är jag säker på att detta beteende många gånger kan ha varit positivt för eleven i fråga. För läraren bör ju trotts allt rimligtvis ha bättre koll på när eleven är redo, och att ”chansa” och låta en halvbra elev köra upp är ju knappast positivt oavsett utgången av uppkörningen. Klarar eleven sig kan denna innebära en trafikfara för oss andra och om eleven kuggar förlorar eleven på det hela rent ekonomiskt jämför med om eleven hade tagit de där extra lektionerna som han ändå måste nu.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov