Start > Körkortsforum > Säker förstabil!

Säker förstabil!

Gäst 2009-07-25 18:17 ! Citera #
Som förstabil behöver man en säker bil. Vi nybörjare är ju inte lika rutinerade som gamla körstofiler. Jag ska försöka köpa morsans SAAB. Gamla rosthögar som vi ofta har råd med är inte så bra.
Fegen 2009-07-25 19:06 ! Citera #
Satsa på volvo och de kan inte gå fel =)
Lahmadi 2009-07-28 17:19 ! Citera #
Jag har en Saab 9-3:a med årsmodell 2000 som fungerar som en riktig pärla. Inge krångel eller ngt, bara starta och köra iväg. Försäkringen är billig och reservdelar finns. Riktigt bra förstabil!!
Gäst 2009-08-11 14:46 ! Citera #
Tyvärr är det ju så att de dyra och nya bilarna vi ”nybörjare” inte har råd med är oftast de bästa. Men BMW över årsmodell 90 har jag hört ska vara bra.
Gäst 2009-09-25 21:53 ! Citera #
Då antar jag att du inte alls är sugen på en Volvo 240/740?
Beroende på vad du vill lägga ut så finns det ju idag 850/855 volvos som är den som kom innan v70 och går i samma stuk vad jag fattat. Den e ju kanske inte så lätt att meka själv i, men mycket säkrare i trafik ja.
Bumbi 2009-10-12 15:14 ! Citera #
Jag tycker du ska satsa på en volvo, då de är säkra.
Ett tips är att leta efter bil uppe i Norrland.
Har min släkt boende där. Min mamma har köpt sina bilar där.
Bilarna är näst intill rostfria även om de har ca 10 år på nacken.
De använder ju inte salt där så bilarna håller längre och de är riktigt bra pris på dem också.
Attaraxi 2009-10-18 15:01 ! Citera #
Jag fick som första bil en gammal mercedes 200 som va vääääldigt seg att köra...man var alltid orolig i korsningar och i omkörningar att man inte skulle hinna... så man körde hårt efter försiktighetsprincipen,,

jag tyckte väl inte direkt att det va en jättebra förstabil men den gjorde att jag blev noga med att kolla och planera min körning.

jag skulle nog ändå rekomendera en bil för ca 30-40 000 som förstabil ,, med abs, och med krockkudde,, samt att den inte är allt för seg,,, men som det står i alla papper och vilket även stämmer väl..att unga förare krockar och råkar ut för olyckor mer än de som kört några år. detta gör att en super dyr och fin bil kanske inte är det bästa alternativet,,sedan kostar de multum i försäkring oxå.

så en volvo v-40 eller liknande tycker jag att är en jättebra första bil .. men som sagt första abilen man får/köper dimensioneras oftast efter plånboken tyvärr...
andreas 2009-10-26 17:24 ! Citera #
Jag är väldigt sugen på en Mini Cooper. Vet inte hur bra dom lämpar sig som förstabil. Någon som har erfarenhet av dessa?
bandyman 2010-05-14 15:54 ! Citera #
Vw golf:)
Alex 2010-05-18 17:11 ! Citera #
Ett säkert val är alltid volvo. Själv så skaffade jag mig en s70 som har gott klockrent och känns som en säker och gedigen bil. Visst de börjar bli lite gamla så man måste räkna med att lägga ut lite pengar på att laga dem allt eftersom de krånglar när de kommer upp i höga mil.

//Alexander

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov