Start > Körkortsforum > Säker förstabil!

Säker förstabil!

Gäst 2010-06-10 15:22 ! Citera #
Herregud, Vad är det med folk idag? Varför måste man ha så nya bilar? Eller rättare sagt varför blir bilar gamla så fort? Visst är det bra med airbag`s, abs, ass, tcs och allt vad det heter men är en bil slut när den är 10-15 år gammal? Har många vänner i 30-40 årsåldern som aldrig haft nyare bil än kanske 10 år gammal och varför skall det anses som något fult? Vet att jag blev lite offtopic nu...
Gäst 2010-06-12 13:31 ! Citera #
Det är en kostnadsfråga, har man mycket pengar så är det bäst att satsa på en nyare bil, om man har lite så har man ju inget val, leasing kan var nåt bra eller
Friday 2010-06-30 16:12 ! Citera #
Man ska ha en räker första bil, då tänker många av mina kompisar volvo, det är som en pansar vagn, finns det inga bilar som är lika säkra i mindre storlek för volvo är alltid så stora bilar... Tacksam för tips :)
Gäst 2010-07-06 19:49 ! Citera #
Hummer
Oreo 2010-07-07 07:59 ! Citera #
Om man vill ha en säker och billig förstabil är Ford eller SAAB defintivt att föredra. Volvo är säkert också bra, men lite tråkig... :) Volkswagen är också alltid ett bra alternativ.
jspyro 2010-07-16 19:58 ! Citera #
Jag hoppas på att få ta över en ford fiesta från mina föräldrar.
Skulle ni prioritera en liten bensinsnål (billig) bil eller en stor som man får plats att köra mycket folk/grejer med?
Känns som att det är såpass sällan man egentligen ”fraktar” saker
Gäst 2010-08-08 22:09 ! Citera #
äldre saab 95 resp 93, volvo osv är säkert och bra, inget kinesiskt skit inte!
Mada 2010-09-12 19:45 ! Citera #
Om man har råd att gå efter säkerhet vid val av första bil, skulle ja inte tveka att köpa en Volvo xc60 med pedestrian protection så att bilen själv känner av fotgängare och kan bromsa in för att undvika krock med dessa. :P Eftersom säkerhet är en relativ ny trend bland bil företagen så måste man ju köpa en bil som är max sex-sju år gammal för att kalla sig riktigt säker. Jag kommer troligtvis köpa en äldre volvo modell, man får så mycket mer för pengarna än att köpa en ny v70 för över 200 000 när bilen tappar så mycket i värde sedan.
Victor A 2010-10-06 15:29 ! Citera #
Lahmadi
Jag har en Saab 9-3:a med årsmodell 2000 som fungerar som en riktig pärla. Inge krångel eller ngt, bara starta och köra iväg. Försäkringen är billig och reservdelar finns. Riktigt bra förstabil!!

Funderar också på en Saab 9-3:a, ser bra ut, bra säkerhet och har hört att de inte är så bensintörstiga heller. Men om något skulle gå sönder så finns de även väldigt mycket reservdelar att köpa till dem. ännu ett plus är ju att de inte är så dyra fast de är nya
Gäst 2010-10-06 17:24 ! Citera #
Det är viktigt att som nybörjare köra säkert och medvetet så kan många av olyckorna förhindras. Har man väl fått körkort så ska man väl ändå klara av att köra utan att hamna i fler olyckor än övriga befolkningen. Detta stämmer kanske ändå inte då många som nyss skaffat körkort antagligen också är unga och ngt mer spontana. Kanske även mer slarviga när det gäller alkohol i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:10
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest