Du har haft körkort i 10 år enligt vad jag sett i andra trådar.
Kan du inte bara acceptera att du kuggade 2 ggr och gå vidare med livet?
Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter emot sina medtrafikanter.
Angående påståendet att man har ”enbart skyldigheter i trafiken och inga rättigheter” så har man faktiskt en skyldighet att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt. Anser du att jag skulle göra ”rätt” om jag skulle försöka att krocka/köra på en annan trafikant (med flit) då den trafikanten utgör ett hinder för mig, exempelvis genom att köra in på en landsväg eller liknande huvudled på ett sätt som tvingar mig att bromsa/sänka hastigheten? Jag kanske har varit nära att köra på en fordonsförare som gjort så vid infart på landsväg/liknande huvudled (åtminstone en gång), men lyckligtvis ansåg jag mig då ha såpass god tid och beredskap att bromsa så att jag hann sänka farten precis i tid för att hinna undvika en kollision.
När jag var 19 år och skulle provköra landsväg på läns-259 utanför Haninge så gjorde jag själv ett liknande misstag, alltså jag körde av misstag in på länsvägen i vägen för en långtradare som just närmade sig i cirka 70-80 km/tim, tydligen för att jag glömde att uppmärksamma att en långtradare närmade sig (och jag missbedömde helt enkelt trafiksituationen som jag uppfattade som fritt fram att köra vidare; den där lastbilen kom bara plötsligt körande i samma ögonblick som jag just var på väg in på stora landsvägen). Lyckligtvis var det ingen allvarlig katastrof, för lastbilsföraren hann faktiskt uppmärksamma att jag just kom körande in på den stora landsvägen och bromsa precis i tid bakom min bil, för att hinna undvika en påkörning, och han gjorde ändå rätt som såg till att bromsa i tid då det var nödvändigt för att undvika risk för kollision.
Om nu den här lastbilsföraren lyckades stanna upp i tid för mig, då borde väl den där lastbilschauffören som närmade sig den där landsvägskorsningen i Lidköping, där jag hade uppkörning, sannolikt också ha lyckats göra det, om nu han hade tvingats bromsa för mig.
Ärligt talat så såg jag faktiskt att en lastbil närmade sig landsvägskorsningen, där jag var på väg in på stora landsvägen, under körprovet i Lidköping, men eftersom lastbilen än var på avstånd från korsningen så kunde jag ha kört vidare från stopplikten; skulle jag utgöra ett eventuellt hinder för lastbilsföraren så skulle väl han bara ha behövt sänka sin hastighet för att undvika kollision! Den där envisa inspektören ingrep dock genom att stoppa mig då jag försökte köra vidare samtidigt som det kom en lastbil, trots att det kanske inte var ett absolut nödvändigt ingripande; hade han ingripit sådär på läns-259 också, om han suttit med mig i bilen den gången?! Han ingrep ju inte andra gången jag försökte köra iväg, trots att en annan bilist närmade sig i hög fart (omkring 75 km/tim), och den bilisten fick bromsa kraftigt för att undvika en påkörningsolycka, men det var väl ingen katastrof; tänk om någon hade kört i vägen för mig då jag hade kört på en landsväg, skulle jag då göra ”rätt” om jag skulle fortsätta köra utan att ens vara beredd att bromsa, trots att det innebär risk att krocka med det fordon som utgjort ett hinder för mig?!
För övrigt var det olämpligt av honom att välja ut just den där farligt hårt trafikerade stora landsvägen för att pröva mig på momentet landsvägskörning, han kunde väl hellre ha prövat mig på det på en annan mindre trafikerad landsväg, där det inte var lika stora risker?! Jag har förresten skrivit till Lidköpings kommun på Facebook att jag tycker kommunen ska tänka på hur vägarna i kommunen är byggda, eftersom flera vägar är potentiellt livsfarliga, och att landsvägskorsningar som den jag fick köra upp vid borde byggas om till rondeller; rondeller skulle ha varit betydligt trafiksäkrare.