Start > Körkortsforum > Svårare uppköring för privatis…

Svårare uppköring för privatister?

Gäst 2023-12-02 17:43 ! Citera #
Björn He 2023-11-30
Om det bedöms som olämpligt att köra i 50 km/tim över det där mindre fartguppet vid Våghusbron i Västerås, varför i helvete är då hastighetsbegränsningen förbi det där guppet 50 km/tim? Har de aldrig tänkt på att sänka hastigheten där till 40 km/tim, eller annars vidta hastighetsdämpande åtgärder, som exempelvis anlägga en mini-rondell i T-korsningen alldeles intill fartguppet? Hade det varit en rondell där så hade säkert de flesta kört högst 30-40 km/tim, eftersom det inte är lämpligt att köra fortare än så då man närmar sig en cirkulationsplats.

Förresten står jag fast vid att det var fel av inspektören som kuggade mig att ingripa genom att bromsa mig ”bara” för att jag närmade mig det där guppet i cirka 50 km/tim - på en 50-väg. Han hade väl aldrig försökt bromsa mig idag, om jag nu hade fått för mig att provköra i 50 km/tim över det där guppet, bara för att pröva hur det kan kännas? Då skulle han inte göra så vid uppkörningen heller! Han kunde lika gärna bara ha låtit mig åka i 50 över det där jävla guppet, eller annars bara ha låtit mig bromsa själv, för det kanske jag tänkte göra när jag kom lite närmare och såg mer klart och tydligt att det faktiskt var ett ”farthinder” (mindre upphöjd stenläggning) där. Det var dessutom dålig stil av honom att låna ut en Volkswagen Golf Diesel, som kan ”gasa av sig själv” så att man riskerar att köra över hastighetsbegränsningen på 30-vägar, för bilar som diesel-golfarna suger!
Värst vad du verkar arg!?

En tillfälligt ”försvårande omständighet” på en 50 väg innebär ju inte att det blir en sänkning. Tänk dig en skymd korsning eller ett övergångsställe.
Du måste ju inte slaviskt köra 50 bara för att det är tillåtet.

Golfar kan fortfarande inte gasa av sig själv.
Varför skulle trafikverket äga en av Europas mest sålda bilar om den va dålig?

En gång för alla:
Uppkörning är inte svårare för privatister, dock krävs det ju att man faktiskt kan köra och inte gör en chansning. Jag har skrivit teoriprov 7 ggr och haft uppkörning 5 ggr. Hur skulle jag kunna göra det utan att kugga en enda gång om det nu är så svårt privat?
Björn He 2023-12-14 17:35 ! Citera #
Gäst 2023-12-02
Värst vad du verkar arg!?

En tillfälligt ”försvårande omständighet” på en 50 väg innebär ju inte att det blir en sänkning. Tänk dig en skymd korsning eller ett övergångsställe.
Du måste ju inte slaviskt köra 50 bara för att det är tillåtet.

Golfar kan fortfarande inte gasa av sig själv.
Varför skulle trafikverket äga en av Europas mest sålda bilar om den va dålig?

En gång för alla:
Uppkörning är inte svårare för privatister, dock krävs det ju att man faktiskt kan köra och inte gör en chansning. Jag har skrivit teoriprov 7 ggr och haft uppkörning 5 ggr. Hur skulle jag kunna göra det utan att kugga en enda gång om det nu är så svårt privat?
Hade jag kört i högst 30-40 km/tim så hade jag väl sannolikt inte kört på en Chrysler-jävel i ”arslet” då paret som hade Chrysler-jäveln bara körde ut från en anslutande väg i vägen för min bil som redan färdades på huvudleden och som närmade sig korsningen i omkring 50 km/tim, trots att de som hade väjningsplikt där måste ha stannat upp för att lämna företräde för min bil innan de körde vidare ut. Kör man i 50 km/tim så är det oftast inte lätt, jämfört med om man bara kör 30-40 km/tim, att hinna stanna för en trafikant som plötsligt utgör ett hinder (på ett regelvidrigt sätt) exempelvis genom att inte väja för fordonet trots att trafikanten måste väja - och det har väl jag erfarit nu när jag kört i 50 på 50-vägar inom tätort delvis i syfte att pröva hur det känns att köra 50 och inte enbart 30-40 på tätortsgator.
Nu körde jag dock i 50 km/tim där på Götalandsvägen vid Älvsjö centrum, där Chrysler-jäveln bara körde ut i vägen för min bil, eftersom Götalandsvägen var en 50-väg; hastighetsbegränsningen hade ju inte sänkts från 50 till 40-30 just då, utan det var först nu så sent som för omkring tre veckor sen Stockholms stad beslutade att sänka hastighetsbegränsningen på flera 50-vägar i Stockholms tätort, bl.a. Götalandsvägen där 50-gränsen sänktes till 40 km/tim utom på sträckan förbi Älvsjö centrum (mellan korsningarna med Folkparksvägen och Johan Skyttes väg/Älvsjö torg) där hastigheten blev sänkt till 30. Huddingevägen, som förr var en 70-väg, fick i sin tur hastighetsbegränsningen sänkt från 70 till 60 km/tim.

Självklart kommer jag se till att respektera att jag inte får köra 50 förbi Älvsjö centrum nu när hastighetsbegränsningen där är sänkt från 50 till 30 km/tim (för kör jag i 50 på en 30-väg så riskerar jag ju tydligen körkortsåterkallelse), men jag tycker trots allt att det var rätt onödigt arbete att sänka hastighetsbegränsningarna från 50 till 40 km/tim på gamla 50-vägar, att sänka från 50 till 40 gör väl inte jättestor nytta. Å andra sidan bör det ha räckt att bara sänka från 50 till 40 förbi Älvsjö centrum, men nu ville Stockholms stad tydligen sänka till 30 för att det kanske förekommit att bilister, inklusive jag själv, kört i ”50 blås” på Götalandsvägen förbi Älvsjö centrum och det har upplevts som ”farligt fort”. Hellre än att sänka till 30 så bör man ha sänkt endast till 40 och vidta andra hastighetsdämpande åtgärder än att sänka till 30, som exempelvis bygga nya farthinder strax före övergångsställena eller annars bara bygga nya upphöjda övergångsställen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 00:49
6
2024-05-19 23:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest